Rabu, Julai 01, 2009

BERJAYA PADA SESUATU, PERLUKAH MENGHENTIKAN USAHA YANG LAINNYA?

ASSALAMUALAIKUM... Dalam ruangan ini, aku kira hampir 2 minggu tidak mencatat. Alhamdullillah ada kesempatan untuk aku mencatat hari ini. Aku hanya ingin menyentuh tentang tajuk yang aku catatkan di atas.
Berjaya pada sesuatu, perlukah menghentikan usaha yang lainnya.

Adakah kejayaan itu titik perhentian? Apakah kejayaan itu memungkinkan segala apa yang diimpikan tercapai? ATAU, bukankah kejayaan itu hanya suatu pencapaian pada sesuatu usaha, impian, matlamat... dan kejayaan itu sebenarnya satu permulaan yang baru.
Kata orang untuk mencapai kejayaan dan kecemerlangan itu, lebih mudah.. daripada mengekalkan kejayaan yang ada dan kecemerlangan yang dimiliki.. Maka dengan erti kata lain kejayaan adalah usaha yang berterusan untuk meletakkan diri seseorang berada pada tahap setara setiap masa.


Apabila kita tewas mahupun kita kalah, seringkali kita kecewa, berputus asa... itu lumrah! Namun, wajarkah apabila kita berjaya mencapai apa yang dihajati, kita juga berhenti..umpama berputus asa juga?

Manusia ini sememangnya amat pelik. Pelik kerana melakukan sesuatu yang tidak bisa dilakukan oleh oleh lain, atau sentiasa mencari kepelikan itu dengan mengetengahkan perbezaan.. namun apabila sudah tercapai cita-cita, maka kepuasan dan keinginan mencapai yang lebih baik terhenti. Mungkin kalian keliru.

Aku melihat banyak hal di hadapanku.. jika manusia itu sentiasa berbangga dengan kejayaan yang ada, gembira dan seterusnya alpa. Aku banyak melihat di sekelilingku..insan yang bercita-cita, punyai matlamat..apa tercapai apa yang dihasratkan, berasakan itu telah mencapai kesudahan... yang dulu tegas, sudah kurang taringnya... Jika dulu bersemangat, sudah kendur pengharapannya. Ke mana perginya kefahaman terhadap perjuangan yang dulu....jihad yang dibanggakan.. mengingatkan yang lupa, berpesan kepada yang lalai, memberi panduan kepada yang kurang arif... melorongkan kepada yang terpesong????


Secara peribadi, aku sedikit kesal dengan fenomena yang berlaku.. berjaya dan bahagiakah jika jika memperolehi kebajikan yang sedikit, sedangkan dalam masa yang sama boleh mengabaikan kita kepada perjuangan asal kita... Tercapai dan tertunaikah hasrat jika dengan kebaikan yang kita terima, kita sudah berasa cukup, sedangkan di hadapan kita masih banyak yang memerlukan bantuan kita hasil kebaikan yang diterima. Doa aku untuk individu yang berasakan kecukupan yang ada ini, lalu menghentikan usaha untuk membanyakkan lagi kebaikan yang lain..agar mereka sedar, hidup tidak terhenti di situ... bukan terhenti apabila hidup dilingkungi bahagia dan kejayaan itu...masih banyak yang mengharapkan sesuatu yang dulu itu, sesuatu yang menyulitkan suatu dulu itu, sesuatu yang baik itu....diteruskan, digembleng dan diupayakan seperti sepatutnya.


Aku kira pasti ada yang memahami catatan aku ini... aku pernah terfikir, jika Allah memberikan ujian tentu memberi lebih kekuatan.. Jika Allah memberikan dugaan tentu akan meberikan lebih ketabahan... Jika Allah memberikan kejayaan tentu akan ada usaha yang berlipatganda... Jika Allah mengurniakan kebahagiaan tentu akan ada perubahan yang lebih baik. Namun kini, kadang-kadang aku berasa sedikit kecewa... Yang lebih baik itu, tidak menghasilkan apa yang lebih baik... Yang lebih sempurna itu tidak menjanjikan kesempurnaan.. Apa yang lebih menggembirakan itu tidak membawakan kebahagiaan.



Aku pernah terfikir, salahkah aku dalam menilai? Salahkah aku dalam memberikan kepercayaan dan keyakinan? Salahkah aku dalam menggapai pengharapan? Mungkin tidak pada oranglain..pada aku, usaha-usaha dan segala 'perjuangan' yang umpama terhenti itu mengecewakanku. Bangkitlah semula... walau aku bukan sesiapa kepada kalian sekalipun, bangkitlah semula untuk perjuangan itu... Aku ingin melihat kalian menjadi pemimpin yang berjaya. Mungkin ideologi dan kefahaman kita berbeza... aku tidak pernah melupakan yang aku sentiasa mengasihi pemimpin-pemimpin yang benar, tegas dan berani.. Bukan kerana nama atau kedudukan..hanya kerana Allah.. dan perjuangan kerana Allah itu tidak boleh berhenti.

Aku pasti menyokong kalian... walaupun hanya dengan doa.....sekiranya benar-benar aku tidak diperlukan.
Aku berharap akan lahir pemimpin-pemimpin berjaya dalam kalangan kita, namun idola dan contoh yang ada tidak lagi memberikan komitmen, seperti sudah melupai janji-janji dan harapan perjuangannya.... bagaimana hasrat itu akan terlaksana.


Jika ditanya aku, aku pasti menjawab aku kecewa...
Jika diminta aku, aku pasti memberikan pandangan kekesalanku...
Jika dipersoal aku, aku pasti mengemukakan penilaian negatifku...
Jika dipinta aku, aku pasti menjelaskan kehampaan harapanku....
Entahlah, mungkin aku jauh terpesong...jauh menerawang....jauh berpra sangka....
Aku pasti tiada jawapannya...
Mengapa kita perlu melaluinya?
Mengapa kita selalu mudah berpuashati?
Mengapa kita seperti sudah hilang semangat?
Mengapa kita tidak bisa lagi menggapai harapan?
Mengapa perjalanan kita sudah seperti berada di hujung jalan?
Mengapa harus kita mengalah dan merendah diri?
dan
Mengapa kita perlu berdiam diri, berhenti lalu berundur..

Semoga tiada makna putus asa dalam kamus hidup kita, dulu... ketika ini... akan datang.... selamanya...

Kepada seorang teman, aku ingin berbicara... Semoga dikau memahami niat aku ini...bukan mencampuri tapi hanya kerana aku mengasihimu sepertimana sahabat-sahabat yang lain... Juga kerana dalam doa-doaku, jelas ada kamu...


Ketika aku melihatmu berjalan suatu ketika dulu, aku kira aku sudah melihat suatu pemberian yang berharga...

Ketika aku memandang raut wajahmu suatu masa lalu, aku berasa ketenangan dan kekaguman...

Ketika aku mendengar bicara mu suatu saat lepas, seperti aku mendengar suatu kehebatan...

Ketika aku berbicara denganmu suatu detik sudah, seperti aku berasa kemanafaatan yang mempesona...


Aku tidak bisa memberi mu kebahagiaan...

Aku tidak bisa memberimu kemewahan...

Aku tidak bisa memberimu ketenangan hati...

Aku tidak bisa memberimu kesenggangan masa...

Aku tidak bisa memberimu kesempurnaan perhatian...

Aku cuma bisa mendoakanmu...untuk segala kebaikan dan kebajikan....

Semoga Allah kuatkan hatimu, kembalikan semangatmu.... menunaikan tanggungjawab dalam mengotakan cita-cita murnimu.... kepada Amal Maaruf wa Annahi mungkar... lillahi taala.


Aku sentiasa mendoakan...
Kebahagiaan hari ini membuahkan kebahagiaan berlipat ganda pada masa hadapan
Kejayaan hari ini menambahkan kejayaan-kejayaan lain pada hari muka
Kebajikan hari ini melewahkan kebaikan-kebaikan dunia dan akhirat..


Maaf teman....
Mungkin aku tersalah duga, tersilap menjangka...Namun inilah dari hatiku ini. Semoga akan dapat dimengertikan...
Teruskan usaha dan niat baikmu, ya...


Dari Abdullah bin Amr bin Ash ra, katanya dia mendengar Rasulullah saw bersabda:

“Allah tidak menarik kembali ilmu dengan jalan mencabutnya dari qalb manusia, tetapi dengan jalan mematikan ulama. Apabila ulama telah mati, maka masyarakat akan mengangkat orang-orang bodoh menjadi pemimpin yang akan dijadikan tempat bertanya. Orang-orang bodoh ini akan berfatwa tanpa ilmu; mereka itu sesat dan menyesatkan.”


buat hati mereka yang sedang resah dan bimbang.
Tadabbur ayat ini:

إِنَّ الإِنسَـنَ خُلِقَ هَلُوعاً
Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah lagi kikir.
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً
Apabila ia ditimpa kesusahan, ia sangat resah gelisah.
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً
Dan apabila ia beroleh kesenangan ia sangat bakhil dan kedekut.
إِلاَّ الْمُصَلِّينَ
Kecuali orang-orang yang mengerjakan sembahyang.
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلاَتِهِمْ دَآئِمُونَ
Iaitu mereka yang tetap mengerjakan sembahyangnya.
(al Ma'arij:19-22)


Biarpun catatan aku kali seperti bersifat dangkal tapi itulah yang lahir dari hati ini...minda dan harapan aku ini.

Bukan aku meletakkan apa yang kucatatkan ini sebagai satu kesalahan tetapi aku cuma ingin melihat insan-insan yang aku sayangi meneruskan segala usaha murni. Mungkin ketika ini aku tidak bisa membantu namun aku pasti mencari-cari masa untuk memberi sokongan kepada perjuangan dan niat yang baik itu. Atas segala sebab yang aku ada ini... aku mencatat, menasihati dan berpesan... untuk mereka dan diri aku sendiri. Apabila kita mencapai kejayaan, semoga kejayaan itu bukan suatu titik berhenti pada perhentian sementara, kerana hidup dan perjuangan itu tiada titik yang pasti. Kita perlu berusaha umpama kita hidup beribu-ribu tahun lagi dan sejajar itu kita juga pasti tentu menjadi ibadah kita seumpama esok kita akan mati.... Semoga kita akan selalu ingat , mengingati dan mengingatkan... Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan