Khamis, Julai 09, 2009

HARGAILAH SESUATU ITU DENGAN SESUNGGUHNYA KETIKA KITA MILIKINYA..

Aku kira ingin berbicara ringkas sahaja kali ini... Memandangkan keluangan masa yang sedikit yang aku ada buat masa ini. Kesibukan kadang-kadang membuatkan kita lupa banyak perkara namun itu bukan satu alasan untuk menjadi seorang yang kurang keprihatinan dalam banyak urusan lainnya.

Aku fikir dengan selesainya suatu masalah itu akan ada ketenangan dan keluangan masa. Tapi kadang-kadang ALLAH memberikan suatu masalah untuk menutupi keresahan suatu masalah yang lain. Kadang-kadang ALLAH memberikan satu masalah setelah satu masalah selesai..hingga ada kalanya kita sendiri tertanya-tanya kenapa semua itu mesti berlaku? Kenapa pula kepada kita sahaja.. Namun jika tiada semua masalah itu, kita berasakan hidup ini begitu hambar dan penuh tetapi hanya dengan kekosongan. Agak pelik, apabila masalah itu datang bertimpa-timpa dan tiada putusnya. Malah semakin lama semakin kepayahan itu berlipat ganda. Ada kala serasa tidak termampu untuk melaluinya. Banyak yang berlaku selama ini merupakan suatu yang tidak dijangka. Ketika kita memiliki, seringkali kita terlupa menghargainya... sama ada dalam bentuk masa, kelapangan dan kesenggangan..sama ada dalam bentuk kebendaan atau material... sewaktu banyak dan lewah.. atau sama ada dalam memiliki hati dan perhatian seseorang...sewaktu kita ada dia, ada mereka, ada sesiapa sahaja di sekeliling kita...yang mengambil berat, membantu dan menyayangi.... kita biarkan dan kita rasa amat terkongkong dengan segala perhatian itu... maka apabila kita tersedar, kita sudah telat atau terlewat untuk menghargainya... dan semua itu sudahpun berlalu.


Banyak antara kita terpaksa pula melupakan, mengabaikan dan mensia-siakan peluang yang ada... Bukan sebab kita tidak sedar, tetapi sebab ego kita melebih kebenaran dan pengakuan bahawa kita memerlukan seseorang, atau banyak orang untuk berjaya...hidup dalam kejayaan dan kehebatan. Adakala ada antara kita terpaksa melepaskan sesuatu yang amat penting dalam hidup kita semata-mata untuk mempertahankan prinsip-prinsip yang tidak semesti benar.. dan mengabaikan hukum karma yang ditentukan ALLAH dengan sengaja. Biar apapun pilihan kita itu, kita harus berpijak di bumi nyata. Berdiri di bawah naungan langit yang sama namun pada tempat dan tujuan yang lain....yang penting masih lagi di tempat yang sama... tiada perubahan kerana ada keAKUan yang tinggi dalam diri kita.

Ketika kita jatuh, kita takut untuk menangis...tetapi kita terus bangkit.. Ketika kita berada di tempat tinggi, kita takut untuk memandang ke bawah...takut kita akan berasa gayat dan jatuh semula... Ketika kita berduka kita takut untuk mengakuinya... kerana takut dikatakan kita lemah...

Sedangkan tiada salahnya kita menangis ketika kita jatuh, supaya kita tahu kesakitan itu, agar apabila kita terus-terusan bangkit kita akan sentiasa beringat akan kesakitan itu dan kita tidak akan ingin menangisi kegagalan lagi..

Sedangkan tiada salahnya juga untuk sesekali kita melihat ke bumi ketika kita berada di tempat tinggi...supaya kita sedar berapa tingginya kita, kedudukan kita..pastinya ada tapak yang rendah untuk kita terus mendaki. Semoga kita tidak akan terlalu mengejar kehebatan itu sehinggakan kita tidak ingat dari mana asalnya kita di muka bumi ini. Tiada suatu kehebatan yang utuh tanpa asas dan tapak di kedudukan rendah itu yang berada di bawah. Dan ketika kita gayat melihat ke bawah, sekurang-kurangnya kita perlu sedar... bahawa kita akan pada bila-bila masa mungkin berada di bawah semula.

Sedangkan tiada salahnya kita untuk mengakui kelemahan kita... berduka dan menyatakan kedukaan itu. Tiada salahnya kita merendahkan diri dan mengakui kesilapan kita jika itulah hakikatnya... Takkan hilang bisa ular jika ia menyusur akar.. maka rendahkan diri kita serendah mutiara di lautan.... biar sejauh mana ditimbus pepasir, mutiara akan bersinar juga.

Aku ingin melontarkan sedikit pesanan dan ingatan buat mereka yang ingin mengerti... Sehingga kini aku sentiasa tidak memahaminya. Sehingga saat ini aku masih tertanya-tanya. Apakah sebenarnya berlaku? Apakah sebenarnya terjadi? Di manakah silapnya? Apakah salahnya? Apakah kekurangan? Dan apakah yang menjadikan seseorang itu terutama kamu yang membaca catatan ini semakin merundum dan semakin lemah?

Dengan segala apa yang kita lalui di muka bumi ini yang pasti tidak sama antara satu sama lain, tentu ada jawapan atas segala sesuatu itu..

Apabila kita membuat sesuatu pilihan itu tentulah itu adalah pilihan terbaik buat kita. Sama ada sedar atau tidak, Allah pasti telah sebenarnya memberikan kita yang terbaik... BUKTIKANLAH.... segalanya itu memang yang terbaik. Buktikanlah dengan berani dan jelas. Sekurang-kurangnya membolehkan sekeliling kita berasa bersyukur pada setiap sesuatu yang kita pilih...adalah betul.

Aku memahami setiap ujian bagi setiap seseorang itu pasti tidak sama. Seperti apa yang aku lalui kini.. Mungkin bukan masalah kepada orang lain tapi mereka tidak duduk di tempat kita dan kita juga tidak duduk di tempat orang lain.

Pernah seorang teman menyelar aku yang aku terlalu memikirkan tentang bahagia dan derita orang lain sehingga mengabaikan kebajikan dan kesenangan diri aku sendiri. Mungkin benar! Tetapi aku tidak pernah kesal untuk memikirkan kebahagiaan dan penderitaan oranglain kerana itulah hidup.. Kita tidak mungkin hidup berseorangan tanpa orang lain. Mengapa Allah, Rasullullah dan Islam menekankan ukhuwah. Sehingga jika seorang mukmin itu tidak akan bahagia atau sempurna imannya jika mengabaikan saudaranya..

Aku memikirkan segala itu..bukan mencampuri urusan orang lain..cuma memikirkan apa yang bakal diharungi dan dilalui oleh orang-orang yang aku kasihi. Semoga jika mereka dalam kesukaran, ada sedikit doaku mengiringi... Semoga jika mereka sedih, ada sedikit bantuan yang dapat kuhulurkan... Semoga jika mereka gembira dan bahagia, ada kesenangan dapat dirasakan bersama. Jatuh bangun seseorang yang kita kasihi, tentu sahaja penting buat kita. Jika dia begitu dekat dengan kita.... biarpun hanya pada sebelah pihak sahaja, pastinya akan ada harapan-harapan baik yang kita panjatkan ke hadrat yang Maha Kuasa. Jika dia jauh dari kita biarpun saling menerima, pastinya akan ada juga harapan-harapan baik yang kita panjatkan kepada yang Maha Mengasihi.

Aku ingin sekali melihat kehebatan itu dikekalkan... teman.


Aku ingin sekali melihat kejayaan itu berterusan..teman.

Aku ingin sekali melihat dirimu dalam dirimu sebenar.. teman

Aku ingin sekali melihat perubahan yang lebih baik ....teman

Untuk duniamu.... Untuk akhiratmu.. sejak dulu lagi.. dan untuk kini.. untuk seterusnya juga.

Aku ingin kau buktikan pilihanmu adalah tepat... bercintalah, berkasihlah..namun usah lupa bahawan cinta dan kasih murni itu dari Allah... untuk DIA, dia dan semua. Seimbangkanlah dan didiklah dirimu kembali kepada perjuangan yang baik di sisi ALLAH. Aku pasti sentiasa mendoakan yang terbaik untukmu.. juga untuk mereka yang lain kukasihi.


Hidup kita pasti ada turun naik. Ketika ini mungkin kita tidak sedar yang kita mungkin mengabaikan banyak perkara kerana ingin berada di suatu jalan dengan bersungguh-sungguh.

Ketika aku 'melihat' dan 'memperhatikan', aku rasa ada suatu kehilangan dalam kehidupan kita.. iaitu kejujuran.. Mungkin kita tidak sedar.. tapi aku tidak suka, kerana kata mereka ada kepura-puraan dalam hidup kita... bukan aku, tapi kita dan yang jelas, kamu... Usahlah kita berselindung di sebalik tabir atau langsir yang nipis... pasti dalam kesamaran itu, orang mengenali kita... atau yang jelas mengenali kamu.

Aku melahirkan segala ini, biarpun sukar untuk difahami....kerana mungkin ketika kita miliki 'sesuatu' itu... kita tidak sedar, atau kita ego, atau kita buat-buat lupa, atau kita menghindari....atau kita dengan segala sesuatu yang mungkin.... mengabaikan, membiarkan...melepaskan.... sehingga suatu ketika apabila kita sedar, kita tahu... kita dah terlambat. Kita tidak bisa mengulangi masa...namun kita masih bisa membaiki dan memulihkan segala yang hilang kita...jika kita dapat menghilangkan keegoaan yang ada..

Inilah bicaraku kali ini.. difahami atau tidak, bukan soalnya...yang penting apa yang ingin aku nyatakan telah aku jelaskan. Jika ada yang dapat berubah, alhamdullillah... jika tidak, alhamdullillah... aku masih bisa mengutarakannya, biarpun agak terlewat. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan