Khamis, Julai 30, 2009

MULIAKAH ORANG YANG MEMULIAKAN? ATAU MULIAKAH ORANG YANG DIMULIAKAN? ATAU APAKAH ORANG YANG MEMULIAKAN SEMULIA ORANG YANG DIMULIAKAN?

Alhamdullillah, aku bisa mencatat lagi hari ini... Tiada apa yang benar-benar menyukarkan hidup aku dan tiada sesuatu yang benar-benar meresahkan hati aku ini. Alhamdullillah, aku berasakan keselesaan dalam menjalani hari ini dengan rasa gembira... dengan rasa baik dan emosi aku yang stabil. Entah mengapa aku bisa tersenyum bahagia hari ini.. mungkin kerana melihat kegembiraan orang-orang yang aku kasihi... atau mungkin kerana aku melihatkan kebahagiaan dan kelewahan rezeki yang diperoleh oleh orang-orang yang aku sayangi. Terima kasih ALLAH, memberikan sedikit kesenangan hati kepada aku hari ini.


Alhamdullillah, ALLAH memberikan aku kekuatan, ketabahan dan kesabaran serta rasa syukur yang banyak.. Baru beberapa hari lalu aku bermohon disebabkan kehampaan kepada beberapa perkara, hari ini DIA telah memberikan aku sinar lagi... Semoga aku tidak menjadi seorang yang tamak dengan kemanisan dunia ini.. Semoga aku bisa mendidik akal dan hati ini sentiasa tawaduk dan qanaah. Cukuplah ALLAH, jika segala yang ada ini terbaik untuk aku... Namun jika ada izinMU aku ingin sekali memohon agar KAU bahagiakan ibu dan keluarga aku.. Mungkin kebahagiaan ibu dan mereka ada pada aku ini... Maka aku mohon moga dipermudahkan segala urusan aku yang akhirnya membahagiakan mereka. Aku akan lebih bahagia jika ibu dan keluarga aku dalam sejahtera dan dalam dakapan keredhaanMU. Tiada apa yang dapat kuberikan ibu, hanya kebahagiaan itu.... yang jika berlaku kepada aku ini, akan mengukirkan bentuk senyuman manis di hati ibuku itu.. KAU Maha Mengetahui apa yang aku mohon ini...semoga KAU perkenankan aku ini...

Aku ingin berbicara tentang kemuliaan orang yang memuliakan orang lain.. dimuliakan, atau semulia orang yang dimuliakan.

Aku akan selalu ingat bahawa....
Langit tidak akan selalunya cerah...
Mendung juga pasti akan berlalu...

dan bahawa aku akan selalu ingat, beratnya tanggungjawab mendidik diri aku ini, dan menjadi didikan kepada orang lain. Aku ingin menyelusuri isu ini untuk diri aku sendiri, agar belajar daripada segala sesuatu dalam perjalanan hidup ini biarpun kecil. Menyedari kesilapan dan memperbaiki kepada yang lebih baik. Semoga akan ada sinar yang menyerlah...
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:

إِنَّ الَّذِيْنَ يُحِبُّوْنَ أَنْ تَشِيْعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِيْنَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيْمٌ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ“

Sesungguhnya orang-orang yang menyenangi tersebarnya perbuatan keji2 di kalangan orang-orang beriman, mereka memperoleh azab yang pedih di dunia dan di akhirat….” (An-Nur: 19)

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallambersabda:

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا، نَفَّسَ اللهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ، وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللهُ فيِ الدُّنْيَا وَاْلآخِرَةِ، وَاللهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيْهِ ...“

Siapa yang melepaskan dari seorang mukmin satu kesusahan yang sangat dari kesusahan dunia niscaya Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan dari kesusahan di hari kiamat. Siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya Allah akan memudahkannya di dunia dan nanti di akhirat. Siapa yang menutup aib seorang muslim niscaya Allah akan menutup aibnya di dunia dan kelak di akhirat. Dan Allah senantiasa menolong hamba-Nya selama hamba-Nya itu menolong saudaranya….” (HR. Muslim no. 2699)

hadits Abu Barzah Al-Aslami radhiyallahu 'anhu dari Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam:

يَا مَعْشَرَ مَنْ آمَنَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يَدْخُلِ اْلإِيْمَانُ قَلْبَهُ، لاَ تَغْتَابُوا الْمُسْلِمِيْنَ، وَلاَ تَتَّبِعُوْا عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنِ اتَّبَعَ عَوْرَاتِهِمْ يَتَّبِعِ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ عَوْرَاتِهُ، وَمَنْ يَتَّبِعِ اللهُ عَوْرَتَهُ يَفْضَحْهُ فِي بَيْتِهِ

Wahai sekalian orang yang beriman dengan lisannya dan iman itu belum masuk ke dalam hatinya. Janganlah kalian mengghibah kaum muslimin dan jangan mencari-cari/mengintai aurat mereka. Karena orang yang suka mencari-cari aurat kaum muslimin, Allah akan mencari-cari auratnya. Dan siapa yang dicari-cari auratnya oleh Allah, niscaya Allah akan membongkarnya di dalam rumahnya (walaupun ia tersembunyi dari manusia).”

Kata Asy-Syaikh Al-Albani rahimahullahu dalam Shahih Abi Dawud: “Hasan shahih.”)Abdullah bin ‘Umar radhiyallahu 'anhuma menyampaikan hadits yang sama, ia berkata, “Suatu hari Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa sallam naik ke atas mimbar, lalu menyeru dengan suara yang tinggi:

يَا مَعْشَرَ مَنْ أَسْلَمَ بِلِسَانِهِ وَلَمْ يُفْضِ اْلإِيْمَانُ إِلَى قَلْبِهِ، لاَ تُؤْذُو الْمُسْلِمِيْنَ، وَلاَ تُعَيِّرُوْهُمْ، وَلاَ تَتَّبِعُوْا عَوْرَاتِهِمْ، فَإِنَّهُ مَنْ تَتَبَّعَ عَوْرَةَ أَخِيْهِ
الْمُسْلِمِ تَتَبَّعَ اللهُ عَوْرَتَهُ، وَمَنْ يَتَّبِعِ اللهُ عَوْرَتَهُ، يَفْضَحْهُ وَلَوْ فِي جَوْفِ رَحْلِهِ

Wahai sekalian orang yang mengaku berislam dengan lisannya dan iman itu belum sampai ke dalam hatinya. Janganlah kalian menyakiti kaum muslimin, janganlah menjelekkan mereka, jangan mencari-cari aurat mereka. Karena orang yang suka mencari-cari aurat saudaranya sesema muslim, Allah akan mencari-cari auratnya. Dan siapa yang dicari-cari auratnya oleh Allah, niscaya Allah akan membongkarnya walau ia berada di tengah tempat tinggalnya.” (HR. At-Tirmidzi

Aku kira tentu kalian berasa keliru. Sememangnya aku berasa jengkel dengan beberapa hal. Sedang aku bersyukur melihat kesenangan dan kebahagiaan melimpah yang diberikan ALLAH kepada orang yang aku sering mendoakannya, ada juga yang berasa iri hati dengan kesenangan itu.. Ada yang berasakan nikmat itu tidak layak dinikmati oleh seseorang itu.. hanya disebabkan dia tidak sepandai dan searif yang memperkatakannya.. Dia tidak sehebat dan sekaya orang yang mempertikaikannya... Adakah akan mulia, seseorang yang berasakan dirinya mulia tetapi mempertikaikan kemuliaan yang diperoleh orang lain. Sehinggakan kemuliaan itu menjadi tidak mulia, malah menjadi fitnah dan ghibah yang tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang mulia itu. Hilangkah kemuliaan orang yang mulia itu jika kemuliaan dia itu dipertikaikan.

Aku memang berasa ralat dengan kemuliaan orang yang kononnya mulia tetapi dalam masa yang sama bersangka buruk dan mengaibkan orang lain. Biasanya yang mulia itu akan berasa di atas, di tempat tinggi pada tanggapan masyarakat... tetapi adakah tempat yang tinggi dalam masyarakat itu pula merupakan suatu tempat yang mulia...

Ada ketikanya kita sengaja menjatuhkan kemuliaan diri sendiri dengan mempertikaikan kemuliaan orang lain. Sehinggakan apabila kita berkata, umpama semuanya itu adalah benar, sehingga kita berada, semua yang ada itu hebat... sehingga jika kita berpunya, kepunyaan kita itu tidak ada bandingan. Ke mana perginya maruah diri orang yang mulia itu. Aku fikir... yang mulia itulah harus memikirkannya. Berkali aku katakan, catat dan ungkapkan: Tidak akan hilang bisa ular jika ular itu menyusur akar. Hanya orang-orang yang berfikir sahaja akan terus memahaminya. Berfikirlah, pasti akan ada fikiran yang benar mengiringi.

Suatu hari Abdullah bin ‘Umar radhiyallahu 'anhuma memandang ke Ka’bah, ia berkata:

مَا أَعْظَمَكِ وَأَعْظَمَ حُرْمَتَكِ، وَالْمُؤْمِنُ أَعْظَمَ حُرْمَةً عِنْدَ اللهِ مِنْكِ“

Alangkah agungnya engkau dan besarnya kehormatanmu. Namun seorang mukmin lebih besar lagi kehormatannya di sisi Allah darimu.”

Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

"لاَ يَسْتُرُ اللهُ عَلَى عَبْدٍ فِي الدُّنْيَا إِلاَّ سَتَرَهُ اللهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ

“Tidaklah Allah menutup aib seorang hamba di dunia melainkan nanti di hari kiamat Allah juga akan menutup aibnya8.” (HR. Muslim )


Aku sebenarnya ada rasa kemarahan yang melanda dalam hati aku ini. Aku terdengar pada awalnya, dan aku mendengar sendiri akhirnya daripada yang sepatutnya.... Entah mengapa aku tidak berasa peristiwa itu suatu yang buruk tetapi lebih daripada itu, mengaibkan, memalukan, menjatuhkan maruah, dan entah apa lagi harus ku ungkapkan. Benci aku dengan sikap itu.. Benci aku dengan perlakuan buruk itu.. Andai aku dapat menghalangnya..

Aku benci melihat sikap seorang pemimpin yang hipokrit, lebih buruk lagi apabila pemimpin itu melakukan ghibah... membuat telahan salah, membuat andaian tanpa usul periksa.. membuat penilaian tanpa usul periksa... Lagi menghampakan apabila bergurau atau bersenda, bukan lucu atau lawak yang menyenangkan tetapi sindiran yang menyakitkan, dan mengaibkan.
Aku sememangnya seorang yang jarang membantah dan kurang mempertikaikan, apatah sesuatu yang bukan berkaitan dengan aku.. namun jika seseorang itu berasakan mulia dan memperlekehkan orang lain, tanggapan aku akan terus meleset... hampa.

Catatan yang berikut ini begitu menarik minat aku membacanya, lalu aku petik untuk tatapan semua.. Semoga ia boleh menggambarkan apa perasaan aku ketika ini.


Dia memuliakan diri. Diri yang dimuliakan Allah dengan menciptanya secara sempurna (Al-Quran 95: 4), lagi mulia (Al-Quran 17: 70).
Tetapi tidakkah orang yang begitu, sombong dan meninggi diri? Perasan bagus!?

Orang yang mempunyai harga diri yang tinggi adalah orang yang memandang dirinya tinggi, dan memandang tinggi orang lain.
Manakala orang yang tinggi diri dan takabbur ialah orang yang memandang dirinya tinggi, dengan memandang rendah orang lain. Itu sahaja bezanya.

HARGA BERKADAR TERUS DENGAN NILAI

Orang yang tinggi harga diri, ketinggian itu datang dari nilai. Harga berkadar terus dengan nilai. Tinggi nilai, tinggi harga. Apabila seseorang itu banyak berpegang dengan nilai yang baik dalam hidupnya, maka harga dirinya juga tinggi. Orang kenang dia dengan kenangan yang baik-baik. Menyebut tentangnya pun, banyak pada kebaikan yang dilakukannya. Harga tinggi kerana nilai tinggi. Tinggi harga tinggilah penghargaan.

Tetapi orang yang ego, atau takabbur lagi meninggi diri, adalah orang yang memandang dirinya tinggi dengan memandang rendah orang lain. Kalau mahu berkata tentang kelebihan diri, pastinya disertakan dengan memperlekeh dan merendah-rendahkan orang lain. Maka jika kita mahu kenal orang yang rendah harga diri, mudah sahaja. Siapa yang suka merendah-rendahkan orang lain, tidak menghargai orang lain, maka orang itulah selalunya yang rendah harga diri.

”Orang yang tidak memilik sesuatu, tidak memberi apa yang tidak dimilikinya itu”

Tiada harga diri, tiadalah kemampuan menghargai orang lain.
Saya lontarkan kisah ini kerana mahu berkongsi dengan pembaca garis-garis pemisah di antara positif dengan negatif. Antara memuliakan diri, dengan menghina peribadi. Antara memuji dengan mengeji. Antara kritikan membina, dengan kritikan membinasa.
Kesemua pasangan di atas, ada banyak daerah kabur antara keduanya jika kita menilai dengan perasaan. Apatah lagi perasaan yang disokong oleh pemikiran negatif.


Allah memberikan kemuliaan bagi Anda ketika Anda hidup di dunia dan ketika Anda telah meninggal(kan) dunia.Allah memuliakan Anda ketika hidup di dunia ini dengan cara (lihat QS At-Thalaq [065]: 2-5):

1. Allah memberi solusi atas semua permasalahan yang Anda hadapi.
2. Allah melimpahkan rezeki dari sumber dan pada waktu yang tidak Anda duga.
3. Allah memudahkan segala urusan/pekerjaan Anda.
4. Allah menghapus kesalahan-kesalahan (sayyiat) yang sudah Anda perbuat
5. Allah melipatgandakan reward (pahala) yang sudah Anda terima.

Allah memuliakan Anda ketika meninggal(kan) dunia ini dengan cara:
1. Menghindarkan Anda dari neraka alias Anda tidak akan masuk ke dalam neraka (QS Az-Zumar [039]:61).
2. Menempatkan Anda di dalam syurga yang luasnya sama dengan luas langit ditambah luas bumi (QS Ali Imran [003]:133). Di dalam syurga, Anda hidup dalam 'kemewahan dan kenikmatan' yang mengalahkan kemewahan dan kenikmatan yang ada di dunia.

Apakah Anda sudah memiliki gelar muttaqi? Jika Anda memiliki perilaku berikut ini berarti Anda adalah seorang yang muttaqi (bertaqwa):

A. Internal
1. Beriman kepada Allah, rasul-Nya, kitab-Nya, malaikat, hari kemudian
2. Mendirikan shalat
3. Bersabar
4. Mampu mengelola (menahan) amarah
5. Bertaubat atas perbuatan yang keji dan menganiaya diri sendiri.
6. Takut terhadap (azab) Allah dan tibanya hari kiamat.

B. Eksternal
1. Memberikan harta yang dicintai baik di waktu lapang maupun di waktu sempit.
2. Memerdekakan hamba sahaya.
3. Menepati janji bila berjanji kepada orang lain (atau kepada diri sendiri).
4. Memaafkan (kesalahan) orang lain(catatan:

ciri orang yang bertaqwa dapat dilihat dalam surah Al Baqarah [002] antara lain pada ayat: 2-5, 177, 180; surah Ali Imran [003] antara lain pada ayat: 133-138; surah Al-Anbiya [021] pada ayat 48-50)


Petikan 2 :


Hendaknya percandaan tidak mengandung nama Allah, ayat-ayat-Nya, Sunnah rasul-Nya atau syi`ar-syi`ar Islam. Karena Allah telah berfirman tentang orang-orang yang memperolok-olokan shahabat Nabi , yang ahli baca al-Qur`an yang artinya:

"Dan jika kamu tanyakan kepada mereka (tentang apa yang mereka lakukan), tentulah mereka menjawab: "Sesungguh-nya kami hanyalah bersenda gurau dan bermain-main saja". Katakanlah: "Apakah dengan Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu selalu berolok-olok?". Tidak usah kamu minta ma`af, karena kamu kafir sesudah beriman". (At-Taubah: 65-66).

Hendaknya percandaan itu adalah benar tidak mengandung dusta.

Dan hendaknya pecanda tidak mengada-ada cerita-cerita khayalan supaya orang lain tertawa.

Rasulullah bersabda:
"Celakalah bagi orang yang berbicara lalu berdusta supaya dengannya orang banyak jadi tertawa. Celakalah baginya dan celakalah". (HR. Ahmad dan dinilai hasan oleh Al-Albani).

Hendaknya percandaan tidak mengandung unsur menyakiti perasaan salah seorang antara manusia.

Rasulullah bersabda:
"Janganlah seorang di antara kamu mengambil barang temannya apakah itu hanya canda atau sungguh-sungguh; dan jika ia telah mengambil tongkat temannya, maka ia harus mengembalikannya kepadanya". (HR. Ahmad dan Abu Daud; dinilai hasan oleh Al-Albani).

Bercanda tidak boleh dilakukan terhadap orang yang lebih tua darimu, atau terhadap orang yang tidak bisa bercanda atau tidak dapat menerimanya, atau terhadap perempuan yang bukan mahrammu.

Hendaknya anda tidak memperbanyak canda hingga menjadi tabiatmu, dan jatuhlah wibawamu dan akibatnya kamu mudah dipermainkan oleh orang lain.

Aku juga hairan apabila ada dalam kalangan masyarakat aku ini, mengandaikan dirinya adalah terbaik dan apa sahaja di sisinya adalah yang terbaik. Adakah yang terbaik itu juga sangat mulia. Aku sesekali tidak menyetujui apabila berlaku penilaian, penilaian itu adalah salah tetapi amat dibanggakan... sedangkan dalam kalangan yang lainnya lebih baik dan berpotensi.
Pada aku mudah.. jika aku ikutkan hati yang diruntun oleh nafsu (syaitan).. sudah diberikan penghargaan kepada seseorang itu, seseorang yang sebenarnya tidak layak itu... maka biarlah seseorang yang kononnya layak itu yang membuktikannya... sedangkan kejayaan itu sahaja berdasarkan suatu batu loncatan... memijak orang lain untuk diri dimuliakan.. Muliakah penghargaaan mulia dan tindakan mulia itu?

Jika tidak mengenali aku tentu sahaja orang akan menganggap jahatnya aku, sombongnya aku, berlagaknya aku.. namun peduli apa dengan kata orang yang kononnya mulia tapi tidak ada nilai kemuliaan itu. Aku sebenarnya belum selesai mengungkapkan tujuan aku mencatat tetapi cukuplah dulu.. kelak akan aku catat lagi... cuma nasihat aku, buat diri aku...dan orang lain yang mahu dinasihati... menilai sesuatu buku itu usah daripada kulitnya.. telaah dan hayatinya, maka nilai itu pasti terserlah.. Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan