Khamis, Julai 15, 2010

MENGISI MASA ATAU MENGHILANGKAN KERESAHAN????

Jam sudah menjangkau 2 pagi.... mata masih belum ingin lena lagi...
Hati aku ini resahkah??? Hati aku ini bimbangkah???
Hati ini rindukah??? Hati aku ini sunyikah???
Rasanya semua tidak....
Cuma malam ini aku hanya tidak boleh lena.. Membaca kadang kala membuat aku lebih cergas dan tidak mengantuk... apatah lagi jika ada kerja yang banyak..
Maka aku mengambil keputusan mencatat kisah-kisah dalam blog aku ini... yang sebelum ini jarang sekali aku jengah...

Sebenarnya, tiada pernyataan, pengisahan atau catatan penting.. cuma aku ingin mencatat..
Aku berfikir-fikir untuk mempelbagaikan catatan aku ini... yakni bukan lagi berkisar tentang dia, dia, dia.... yang aku kasihi, yang aku sayangi, yang aku rindu.... hanya cinta aku kepada sesama insan itu... Aku rasa lebih selesa mencatat segala sesuatu itu secara bebas. Isu-isu yang tidak begitu membebankan.. Merujuk kepada blog-blog aku yang lain... aku akan mencatat dan menguruskan secara bergilir dan tekal sekurang-kurangnya akan aku edit atau akan aku catat sesuatu seminggu sekali... Inilah juga tanda cinta aku kepada DIA yang Maha Penyayang itu... Pastinya setiap sesuatu itu aku sandarkan sasaran dan matlamatku... Maka maksudnya, aku perlu menentukan jalan yang akan kuteruskan perjalanan catatan aku ini..

Insyaallah, aku akan terus mencatat isu-isu pelik yang pernah aku alami sepanjang hidup aku ini... yang dapat aku jadikan panduan untuk diri aku ini... dan jika catatan aku ini juga boleh dimanafaatkan oleh orang lain.. Semoga usaha aku ini diiringi dengan kelapangan dan kemudahan untuk segala urusan yang berkaitan dengannya..

Hidup ini indah... walau kadangkala penuh dengan ujian dan dugaan. Banyak perkara-perkara pahit, melukakan, menghampakan... manis, yang menggembirakan, yang membahagiakan; hambar, kesunyian, kehampaan.... Masin, melucukan, memalukan ... dan, dan, dan banyak lagi cerita-cerita yang ada di dalamnya jutaan pengajaran, sama ada yang kita sedari ataupun tidak kita sedari..

Aku juga tidak begitu arif tentang Al-Furqan dan Al-Hadis... dan, jika aku tidak menggunakan sebarang pernyataan berpandukan kedua-duanya itu, aku kira tidak menjadi apa-apa kesalahan... DAN, alhamdullillah hidup aku ini masih berlandaskan Quran dan Hadis yang aku kira perlu berusaha memahami isi kandung sehingga aku mampu memahami... walaupun mungkin DIA menjemput aku awal mahupun lambat... semoga aku bisa menjadi contoh walaupun kepada diriku sendiri..

Di laman sesawang ini aku kira akan bisa aku catatkan rasa hati tentang sesuatu isu terkini, mahupun beberapa hal yang berkaitan dengan diri ini. Cuma insyaallah aku akan menjaga kerahsiaan untuk menjaga aib sekiranya ada yang terlibat dalam catatan ini. Aku takut diaibkan diakhirat kelak jika aku tidak menjaga aib diri dan orang-orang berkaitan, waima jika watak tersebut musuhku...apatah lagi jika mereka tergolong dalam khairatku... Insayaallah juga akan aku junjung ketinggian budi dan akhlak Rasullullah SAW, keluarganya dan para sahabat baginda serta contoh ulama yang terutama... Semoga usaha aku ini sebagai suatu jalan menyampaikan pendapat dan hujah yang bermanafaat walaupun daripada pemikiran dan tanggapan aku yang dangkal.

Aku juga rasa bersyukur diberikan kemampuan menyampaikan sesuatu itu secara tersurat mahupun tersirat. Dan aku tahu pasti jika ada yang terlibat dalam catatan aku ini mereka akan memahaminya dengan jelas.. Maka apa sahaja mesej yang aku ingin sampaikan akan diterima dengan jelas oleh mereka yang berkenaan.

Bukanlah pula aku mencatat pengalaman lalu ataupun keanehan-keanehan yang berlaku kepada aku ini bertujuan membanggakan diri atau menunjuk-nunjukkkan konon ada keistimewaan dalam diri ini tidak dimiliki oleh oranglain.. Aku berniat memaparkan beberapa kisah kelak bertujuan sekiranya ada yang mengalami peristiwa yang sama, maka akan dapat dimanafaatkan pengalaman itu...

Aku juga tidak mahu disalahanggap dengan apa yang akan aku catat kelak... Apapun tanggapan pembaca mahupun orang yang terlibat tidaklah aku harapkan menjejaskan apa-apa reputasi diri sama ada diri aku , mahupun orang sekeliling aku ini...

Sebelum ini aku sering mencatat tentang dia dalam hidup aku ini... malah dia itu lebih menjurus kepada golongan lelaki... Dan aku akan menggunakan perkataan/ panggilan 'dia' untuk golongan itu... jika ada kisah-kisah yang berkaitan.. Itu sahaja usaha aku, sekiranya akan ada catatan yang sensitif dan berkaitan dengan peribadi seseorang, tidaklah hal itu menjadi masalah atau masalah-masalah yang tidak terduga.

Semoga usaha aku ini benar, pendapat dan idea aku bernas dan jalan yang aku pilih ini 'lurus' dan tidak memudaratkan aku di sana kelak. Setiap apa yang aku catatkan kelak aku iringan permohonan doa agar catatan itu sesuatu yang memberikan kemanafaatan untuk diri aku sendiri dan orang lain... semoga tidak akan berlaku sebaliknya.

Sekiranya memahami, dan ada yang terluka dengan catatan-catatan lalu, aku mohon jutaan kemaafan.. Aku sememangnya tidak sempurna, namun aku tidak mampu menanggung natijah daripada apa yang sahaja sekiranya ada yang bodoh aku lakukan sama ada secara sedar mahupun tidak sedar.... Dan, sebenarnya kalian boleh membetulkan dengan memberikan komen yang bernas dan teguran yang membina... tidak kiralah siapakah anda...
Jika aku ada kesilapan, usahlah dibiarkan aku terus dalam kekhilafan itu tanpa sebarang perhatian yang dapat membetulkan aku ini.
Semoga apa yang aku catatkan di kepala laman ini, akan menjadi doa yang sebaiknya... InsyaALLAH....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan