Rabu, Julai 14, 2010

MASIH ADA LAGIKAH YANG....

15 Julai, 2010.... Hari ini aku bertugas semula... 2 hari ini aku tidak begitu sihat untuk bertugas.
Selasa lalu, aku menerima khabar 2 orang rakan yang berbadan dua... Alhamdullillah... Semoga keadaan aku ini bertambah baik hendaknya dalam beberapa waktu ini.

Namun, selepas itu aku terasa juga mual dan meloya... Aku ke kampung semalam, biarpun keadaan belum benar-benar sihat.. Seperti mengidam, lagaknya... Aku sendiri pun tak pasti mengapa rasa seperti orang hamil ini masih ada lagi. Adikku bising-bising kerana terpaksa menemani aku untuk mencari makanan yang ingin aku nikmati itu... Ah, teringin hendak makan mee bandung Seri Kampung...

Emak pun seperti tahu saja.. sebaik sahaja aku menelefon emak dan kakak terus setuju. Emak bertanya, tak habis-habis mengidam... aku tak menjawab, diam mengiyakan dengan mengangguk... Macam mana aku hendak menjawab... dalam hati perut aku ini terkandung pelbagai rasa.... keinginan yang meluap, rasa meloya yang melonjak, rasa pening dan senak yang menerjah... macam-macam.

Selesai menjamu selera dengan sebahagian makanan itu aku habiskan secara terpaksa kami pulang ke rumah tempat tinggalku... membawa emak dan kakak serta anak buah sekali... sebabnya aku terasa hendak muntah... dalam perjalanan aku terus membelok ke Tesco.... Anak-anak kecil dalam kereta bertanya kenapa singgah Tesco sedangkan setiap kali mereka sebut, aku selalu katakan Tesco tidak boleh pergi, kena boikot... Memang, Tescolah pilihan terakhirku kini membeli belah... kecuali terpaksa. Aku menjawab singgah untuk ke tandas sahaja. Agak lama aku dalam tandas.... memuntahkan apa yang aku makan tadi, sedangkan alasanku perutku sakit...


Perjalanan seterusnya aku memandu secara perlahan dengan keadaanku yang tidak menyelesakan itu.. sampai di rumah aku terus ke bilik, berbaring.... peluh dingin mencurah-curah.. setelah beberapa waktu baru aku bersama tetamu menjamah makanan...

Mengapa perlu berkeadaan begitu lagi? Bukankah aku sudah mengetahui dua orang rakan hamil pada hari semalamnya... Aku mengeluh panjang... dan adikku cuba melegakan dan menyarankan bertanya balik kalau-kalau ada yang hamil lagi... jika tidak ada, aku perlu mendapat nasihat doktor.. mungkin sintom penyakit lain pula..

DAN hari ini pada awal pagi, seorang rakan menanyakan suatu soalan... adakah aku sudah menerima khabar baik tentang rakan yang seorang di hadapan kami... Aku bertanya kenapa, Hamil??? Hah, memang mereka sudah agak.... bertanya adakah aku mabuk-mabuk... setelah mengiyakan dengan gembira rakanku menyatakan dia hamil dan memaklumkan seorang lagi rakan lain turut hamil..... Alhamdullillah, minggu ini aku menerima empat berita kehamilan.. dan sesungguhnya aku berharap kemabukan ini akan berakhir... bolehlah aku melaksanakan tanggungjawab dengan sebaik mungkin...

Namun, pada ketika ini..... jam 10.30 pagi ini, ketika aku menaip catatan ini.... aku masih mual, loya-loya dan rasa senak pada hulu hati.... Aku masih pening-pening dan aku masih rasa hendak muntah... Peluh dingin masih mencurah-curah dan keadaan aku ini masih tidak stabil...
Ya Allah..... Bila semua ini hendak berakhir.

MASIH ADA LAGIKAH RAKAN-RAKAN ATAU MEREKA YANG HAMPIR DENGANKU INI HAMIL????

Semoga selepas ini aku akan dapat khabar-khabar baik itu lagi... dan rasanya, bukan seorang, mungkin dua dan mungkin tiga....

Ya ALLAH, jika ini rezeki dan anugerah yang diberikan dan tersedia untuk ku, aku redha... Ampunkan aku sekiranya ada ketika aku berkeluh kesah dengan semua keadaan ini... Kerana kadangkala keadaan ini amat membebankan dan terasa menyulitkan terutama ketika aku mempunyai komitmen kepada beberapa hal... Ringankanlah sedikit keresahan ini... Bantulah aku, Ya ALLAH...

Aku sebenarnya gembira, apabila ada anak-anak baru yang akan lahir... biarpun aku tidak berpeluang untuk melahirkan zuriat sendiri... dan semoga anak-anak yang bakal lahir itu menjadi anak-anak yang soleh dan solehah... serta menjadi generasi yang mendukung kepimpinan Islam yang jitu dan berjati diri muslim yang sebenar....
Dan, aku lebih suka menerima berita-berita ini daripada kemusnahan yang tidak terduga atau musibah yang tidak sepatutnya...

Cuma dalam pada ketika ini, aku harap alahan-alahan ini akan berakhir segera kerana adik iparku sedang menunggu hari-hari kelahiran anaknya yang kedua.. Mungkin tidak masuk akal, tetapi jalinan daripada pertalian darah ini lebih kuat lagi.... dan seperti yang sering aku alami ketika adik beradik aku melahirkan ini, aku berkira-kira mungkin aku akan merasai kesan kesakitan melahirkan yang bakal tiba itu kelak... Maka Ya Allah... aku berharap aku dapat menghilangkan semua rasa mual dan kemabukan akibat kehamilan ini.... Semoga aku mempunyai cukup tenaga dan kesihatan untuk menghadapi kelahiran anak saudara aku itu kelak... Ya Allah semoga dipermudahkan semua urusan aku kelak Amin...

Semoga kehamilan-kehamilan rakan-rakan aku itu juga akan dilalui dalam keadaan yang sebaik mungkin... Semoga anak-anak yang bakal lahir sihat dan membahagiakan kedua-dua orangtua mereka... Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan