Jumaat, Julai 30, 2010

APABILA MENTARI HILANG SEKETIKA...

Aku kira dalam menjalani hari-hari yang lalu dan mendatang, akan banyak perkara yang berlaku begitu menguji kesabaran dan kekuatan iman kita...

Begitu juga, apa yang sedang aku alami... Setiap satu perkara yang ada waktunya seperti aku duga, namun banyak juga perkara-perkara yang tidak terduga atau terlintas di minda ini.. Ada pula yang menyedihkan apabila setiap apa yang kita berikan tidak pernah dihargai.. malahan kita akan dibanding-bandingkan... Tidak mengapa jika sesuatu itu untuk kebaikan bersama, namun amat aku kesali apabila sesuatu itu hanya berpihak kepada pihak-pihak tertentu.. Dan jika yang menilai dan menghukum itu adalah yang wajar, tidaklah pula terasa dalam hati ini.... tetapi apa yang berlaku ketika ini adalah berkaitan sikap ingin melepaskan diri, keuntungan bagi diri sendiri dan mengenakan oranglain... Mereka yang tidak sedar, siapa mereka sebenarnya... Setiap apa yang ada ini pun orang lain yang banyak menyediakan untuk mereka... cuma sekali dua berjasa, tetapi bukanlah sesempurna mana, hidup sudah menjadi besar diri dan melihat orang lain kecil dan tidak berharga... Semua itu adalah disebabkan sikap angkuh dan takjub kepada diri dan kehebatan yang mungkin dirasai hanya milik mereka...
Apabila seseorang itu mencapai tahap pelajaran tinggi pada usia muda tidaklah juga menjadi ukuran kehebatan bagi mereka.. Banyak lagi mereka yang lebih hebat tanpa pengikhtirafan ijazah dan sijil yang disangkakan amat hebat itu..

Sebenarnya itulah antara yang aku alami... dalam kerjaya aku ini sebenarnya tidak harus berlaku perkara-perkara yang sedemikian.. Jika aku ini diletakkan pada suatu kedudukan, maka tidaklah aku yang pinta... Aku tahu setiap mereka di sekeliling aku ini hebat, tidak kurang antara satu sama lain... Aku pun sudah banyak kali mengalah... dan aku sudah melepaskan banyak kepercayaan... mungkin kerana ada satu kekurangan yang aku lakukan.... maka aku dianggapkan sebagai memberikan nama buruk dan menjatuhkan maruah seperti anggapan mereka itu... Ini rasa marah yang wujud dalam hati aku ini... " Usah menepuk dada, jika banyak tugas-tugas yang kalian patut lakukan, aku buat dan siapkan semuanya... Usah berlagak kata dan berhidung tinggi... apabila setiap kesilapan itu aku tampung untuk menutup rasa malu dan aib kalian, sedangkan dalam masa sama kalian mencemuh aku ini... usah berlagak pandai, apabila setiap kata, tugas itu diberikan suatu nasihat dan tunjuk ajar untuk menambah baik dan memberikan lebih gah pada pandangan orang lain... Aku mungkin tidak sempurna seperti orang lain, tetapi aku hanya berniat baik membantu... Aku juga bukanlah sempurna tetapi aku ingin berkongsi dan memberikan kerjasama untuk menambah sesuatu yang baik.... Tetapi, ada kalanya aku berasa sedih dan kesal... membantu, walaupun seringkali aku beristigfar kemudian memaafkan.... Perkara itu sering berulang... Aku bertambah tidak suka, malah meluat dengan kalian.."

Apabila berfikir semula, rasa marah itu akan memudaratkan diri aku sendiri... maka aku meminta nasihat rakan-rakan yang lebih banyak pengalaman... bersama ini aku lampirkan nasihat dan pendapat mereka yang aku kasihi.

1. Berhubung dengan wajar atau tidak mengambil tindakan seperti yang tertera, pada pendapat saya ia terletak pada diri sendiri.
Apa yang penting, banyakkan mengadu kepada ALLAH, mintalah bantuan dan petunjuk daripadaNya. Dia Maha Mengetahui. Tentang karenah anak-anak buah tu... di mana-mana pun ada golongan mcm tu. Semoga tabah dalam melalui ujian ini.

2. Sememangnya sudah jadi karenah manusia.. jadi Kesabaran sahaja yang utama,, usah pedulikan semua cabaran dan ujian itu, jalankan tugas sebaik mungkin demi bangsa dan negara.. nescaya setiap sen yang kita dapat dari usaha-usaha berganda kita itu adalah berbaloi.. Teruskan usaha anda...


3. Tidak perlulah sehingga meletakkan jawatan atau menurut kemahuan orang-orang baru tersebut. Terpulanglah kepada pihak pengurusan. Rasanya mereka lebih tahu apa yang terbaik. Bertukar pun bukan cara terbaik untk selesaikan masalah. Masalah yang menunggu mungkin lebih lagi. Cuma kalau ingin suasana yang baru mungkin cara itu boleh difikirkan. Pedulikan kumpulan baru itu. Dasar tertentu mungkin menjadikan mereka tidak mnghormati senior. Mereka selalu bersangka semua orang sama, baru dan lambat. Masalah ini wujud di mana- mana. Bersabar sahajalah. Allah Maha Mengetahui.

4. Pesan Allah jangan menghukum. Jangan juga membenci atau menghina kerana mungkin kaum yang kita hina itu lebih baik daripada kita pada hari ini atau akan datang. Mungkin juga sebaliknya. Usah juga terperangkap dengan zon selesa hingga menyebabkan kita enggan berganjak daripada posisi sedia ada. Sentiasa bersangka baik dengan takdir Allah. Ingatlah bahawa Kita tidak tahu apa yang ada di hadapan kita. Hari ini mungkin kita sangka ssuatu itu baik untuk kita, tetapi esok belum tentu. Mungkin itulah yang akan menjadi kebanggaan kita. Mungkin juga kita sangka apa yang ada sekarang adalah yang terbaik untuk kita tetapi rupanya itulah bencana yang paling menyiksa. Apa yang penting sekarang adalah kita perlu buktikan bahawa kita memang hebat dan terbaik! Orang yang hebat & terbaik takkan takut pada cabaran. Bagi orang hebat cabaran adalah peluang. Inilah peluang buktikan bahawa kita adalah penyelesai masalah. Ibarat doktor pakar... bagilah pesakit apapun... dia boleh uruskan... tidak pernah merungut.. tidak pernah mengelak... setiap pesakit dirawat dengan sabar.... semakin tinggi kepakarannya, semakin kronik & tenat pesakit yang perlu dirawatnya... berbeza dengan golongan seperti kita.... semakin tinggi kelulusannya, semakin mudah kerjanya..... sepatutnya kita ikut macam doktor.... yang ada PHD perlu berhadapan kumpulan paling lembab dan nakal... sebab mereka itu adalah ibarat pesakit paling kronik yang hanya akan sembuh apabila dirawat oleh doktor pakar... malangnya realiti hari ini.. mereka sedemikian diurus oleh golongan kita paling bermasalah... . Kesimpulannya, saya percaya anda adalah seorang HEBAT! jadi, jangan takut dengan pesakit kronik kerana memang itulah tugas untuk orang yang hebat!

5. Anda patut menyuarakan hal ini dalam mesyuarat pentadbiran atau pengurusan tanpa menyebut nama-nama mereka yang berkenaan secara khusus. Mungkin pihak lain tidak menyedari hal ini. hal ini juga secara tidak langsung dapat menyedarkan kumpulan tertentu yg mungkin hanya berani bergosip di belakang. Sebagai senior dan sudah lama di sana, saya rasa suara golongan senior akan didengari dan diterima pakai oleh pihak pentadbir, kerana mereka tentu telah dapat menilai kerja kita sebelum ini. Berhubung beban tugas yang berat berhubunglah dengan orang atasan yang berkenaan supaya mereka memahami keadaan sebenar. Jangan tergesa-gesa untuk berpindah kerana peluang peningkatan dalam kerjaya cerah di sana untuk anda. Soal siapa yang patut jadi Ketua serahkan sahaja kepada pihak pentadbiran untuk menentukannya. Jangan sampai nanti ada puak lain pula yang akan melihat kita sebagai gila kuasa. Terkadang niat baik kita boleh disalahertikan. Wallahualam.... selebihnya mintalah petunjuk dari Allah.

6. Buat solat Istikharah dan minta pertunjuk..rasanya pilihan untuk berpindah baik juga..lagipun sudah agak lama di sesuatu tempat itu akan menimbulkan situasi berbeza.. sedangkan ikut pandangan kaunseling, seeloknya selepas 5 thn kita elok berubah angin....itu sekadar pandangan..moga bejaya menanganinya dengan bijaksana..

7. Pertama-pertamanya tahniah kepada kerana tanggungjawab yang begitu banyak dipikul dapat ditangani dengan bijaksana....secara tersiratnya tanggungjawab diberi adalah atas rasa percaya.... memang ia membebankan tetapi kita perlu ingat.. Setiap tanggungjawab yang diberikan kepada kita bermakna kita mampu untuk menguruskannya.....bukan senang untuk dipercayai... Kita kena fikir secara positif... Apabila kita rasa ia sebagai beban, ia akan jadi beban tapi kalau kita fikir itu tanggungjawab...insyallah, Allah akan permudahkan....lagipun akhir zaman ni...bila tanggungjawab diserahkan kepada mereka yang bukan mahir maka kita tunggulah kehancuran....kalau kerja yang diamanahkan kepada kita boleh menjadi sinar kepada yang lain kenapa tidak untuk kita menjadi matahari pada yang lain... anggaplah sahaja sekumpulan rakan itu parasit yang menjadikan kita lebih kuat dan yakin... tetapi kita kena tegas dalam mempertahankan prinsip.. kalau merasakan jawatan sekarang lebih sesuai, nyatakan dengan yakin dan buktikan.. insyallah! Allah itu Maha mengetahui apa yang terbaik untuk kita.......Saya akan doakan semoga semua urusan dan usaha akan dipermudahkan oleh Allah, insyallah.. senyum dan ceria selalu..

8. Apapun, sabar itu penting. Apapun keputusan @ tindakan yang ingin dilakukan, fikirkan dengan tenang. Insyaallah, Allah akn bersama orang yang sabar & tenang. Jika rasa teraniaya, berdoalah banyak-bnyak sebab doa org yang dianiaya, makbul. Yang bagusnya pula, apabila kita difitnah, semua pahala orang itu diserah kepada kita... dosa kita kita pula akan mereka terima.. tetapi kalau kita sabarlah! Selanjutnya, bacalah buku "Supaya Gelisah Bernilai Ibadah", bab Bagaimana Menangani Kritikan Pedas. Antara kata2nya" Org yang tidak memiliki kelebihan & kemajuan hidup tidak akan pernah diganggu oleh orang lain. Ibarat anjing yang mati tidak akan pernah dicaci & dihina. " Rasulullah SAW. juga dihina, dicaci maki, difitnah & dilayan dengan kasar. Lalu Allah turunkan ayat AlHijr,85 brmaksud "Maka maafkanlah mereka dengan cara yang baik" & Al-Ma'arij,5 : "Maka bersabarlah kamu dengan sabar yang baik". Wallahualam

9. Kakak tumpang seronok dengan kejayaan adik dalam bidang ini... usah pedulikan kata orang selagi kerja yang kita buat adalah sempurna dan tidak membebankan sesiapa...ini dugaan Allah..banyakkan bersabar.. berhenti atau menarik diri daripada sesuatu jawatan atau tugas atau berpindah, bukan penyelesai masalah. Kalau kita ikutkan sangat kata orang sampai bila-bila pun tidak akan ada yang sempurna...kita manusia jadi lumrah kalau tersilap di mana-mana... cuba renung-renungkan, mungkin ada kesilapan kita di mana-mana kerana kadang-kadang kita tidak perasan kita ada buat silap...mudah-mudahan Allah memberikan adik ketabahan....

Dan, aku berasa kemarahan yang ada dalam hati aku ini semakin reda dan semakin ketenangan itu menghampir. Aku berpendapat; seperti kata-kata nasihat kepada orang lain itu..." Buatlah apa sahaja kebaikan, dengan niat yang baik kerana Allah... maka akan hadir kebaikan, biarpun lambat... tiada yang lain selain kebaikan kerana Allah juga... "

Semoga aku terdiri dalam golongan orang-orang yang sabar dan bersabar, serta redha dengan ketentuan DIA kepada aku ini. Setiap satu yang dimulakan dengan niat yang baik akan memperlihatkan kebaikan itu pada akhirnya, biarpun jalan-jalan di hadapan kelak itu berliku dan jalan-jalan yang dilalui ini genting dan runcing... melalui dengan sabar kerana DIA Maha mengetahui akan segala sesuatu... Pada kita puas mencari mentari yang ditutupi awan mendung, namun apabila menjelma menyinari titisan jernih awan itu... maka kita akan melihat pelangi indah terpancar dek sinar mentari yang hilang itu....

Biarlah orang tidak melihat atau nampak aku ini... namun aku tidak tersisih daripada kasih-sayang Allah al-azim..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan