Selasa, Oktober 04, 2011

SAHAJA UNTUK MENENANGKAN HATI...

Ada kalanya kita memerlukan ruang yang tersendiri untuk merasai nikmat yang dikurniai Allah buat kita dengan tenang dan dihayati.  Ada kalanya kita sudah pun dapat merasainya ketika di mana sahaja kita berada. Waktu ini aku sememang ingin bersendiri walaupun dalam hati ini aku berasa sedikit gusar dengan mimpiku kelmarin. Namun bukan mimpi buruk tamsilannya aku rasa, walaupun mimpi itu memang mimpi buruk yang melibatkan keperibadian. Entah siapa pula perlu aku hindarkan dalam hidupku kelak. Cukuplah sebenarnya apa yang ada di sekelilingku ketika ini. Aku tidak sesekali ingin mencari musuh, apatah lagi dalam kalangan mereka yang aku kenali. Akan ada kemusykilannya mimpiku ini. Namun aku juga sering berdoa tiada apa yang berlaku terutama hal-hal buruk dalam hidupku ini kelak.

Beberapa peristiwa berlaku semalam dan kelmarin tidak menunjukkan akan ada apa-apa masalah yang berlaku, malah ada sahaja beberapa urusan yang sudah dapat diselesaikan. Namun ada kegusaran juga buat diri ini kerana ada kebimbangan dan keresahan yang tiba-tiba muncul dalam degup jantungku ini. Sudah seminggu aku rasakannya namun aku sengaja untuk bertahan dan bersabar. Akan tiba waktunya perasaan itu akan menghindar dariku ini. Semoga akan ada debaran yang membawa berita gembira buatku dan keluarga. Semoga akan ada kebaikan atas segala berlaku dalam hidupku ini kelak.  Sepertimana perancangan yang telah Allah campakkan ke minda dan naluriku. Biarpun aku tahu bicara naluriku ini agak janggal, aku masih yakin Allah akan memberikan beberapa cara dan beberapa tanda untuk aku, insan lemah ini.

        Sabda baginda Sallallahu Alaihi Wassalam marhumnya:

"Beruntunglah orang yang merendahkan diri tanpa mengurangi harga dirinya, ia hidup sederhana tanpa membuat dirinya hina, ia menafkahkan sebahagian daripada harta yang dikumpulkannya bukan untuk kemaksiatan, ia bergaul dengan ahli fiqih dan ahli hikmah, dan ia kasih sayang kepada orang-orang yang rendah dan orang-orang miskin. Beruntunglah orang yang merendahkan dirinya, baik mata pencariannya (halal), baik hatinya dan baik sikapnya, serta ia menjauhi manusia daripada kejahatannya. Beruntunglah orang yang mengamalkan ilmunya, menginfakkan sebahagian hartanya dan menahan mulutnya."  (Riwayat Bukhari)

      Alhamdullillah walaupun hidupku ini tidaklah dikurniai dengan kelewahan harta benda dan kehebatan yang banyak, aku amat bersyukur sekali. Walaupun ada kala aku mengeluh, merungut dan bersedih dengan apa sahaja yang aku lalui, namun akhirnya aku sedar, bahawa di luar sana masih banyak lagi yang kurang bernasib baik kepada aku. Contohnya, aku tidak memilik sebuah rumah namun aku tidaklah pula tinggal di rumah-rumah kebajikan mahupun di tepi-tepi jalan, di bawah kolong dan seumpamanya.  Dan aku masih mampu memandu kereta yang aku beli dengan hasil pendapatanku walaupun bukan kereta mewah yang menjadi idamanku. Dan dengan kereta aku itu aku mampu untuk membawa orang tuaku untuk ke mana-mana arah tujuannya. Dengan kereta yang ada aku boleh menyenangkan orang sekelilingku. Ehmm, walaupun kadang-kadang aku merungut juga menjadi seperti seorang pemandu tetapi itu lebih baik aku sentiasa rasa diperlukan dan aku gembira menyenangkan hati orang lain.  Aku masih punya wang sendiri untuk menampung hidup.. memastikan keperluan makan minum dan pakaian untuk aku sempurna. Tidak terlalu banyak tetapi tidak juga terlalu sedikit, lalu aku masih membesarkan anak-anak biarpun bukan anak-anakku.  Alhamdullillah, aku masih hidup dalam nikmat yang melimpahruah ini.
  
      Aku juga tidaklah dalam golongan orang-orang pandai seperti masyarakat di sekelilingku yang berjaya mendapatkan gelaran doktor dan berkedudukan tinggi. Jika sehingga akhir hayatku masih aku memegang tanggungjawab ini, aku akur.  Sekurang-kurangnya aku akan sentiasa dalam perjuangan menuntut ilmu itu. Apabila duduk dalam kalangan rakan-rakan lama, seringkali juga terasa berbanding. Aku mampu melanjutkan pelajaran untuk ke peringkat tertinggi, tetapi aku perlu membuat pilihan dalam hidup ini. Biarpun aku tiada gelaran sehebat rakan-rakan lain, itu lebih baik apabila aku dapat memberikan apa yang aku belanjakan untuk pencapaian itu kepada orang yang lebih memerlukannya. Insyaallah akan tiba masanya Allah memberikan balasan yang menggembirakan hati ini. Seperti membesarnya anak-anak menjadi orang yang berguna... melahirkan generasi yang soleh dan solehah. Membahagiakan orang tua yang lebih memerlukan masa dan perhatianku. Jika aku mengejar semata-mata pengikhtirafan di dunia, apakah pula yang akan aku bawa ke sana nanti. Maka pilihanku adalah di jalan yang sedang aku ambil ini.


     Sabda Rasullullah SAW bermaksud:

Tiada dua orang yang saling mengasihi demi kerana Allah SWT, kecuali yang lebi utama dari kedua-duanya adalah orang yang paling besar kasihnya terhadap temannya.

(Hadis riwayat Bukhari melalui Anas R.A)

    Dalam mengasihi oranglain, aku ingin mengasihi mereka seikhlas mungkin. Bukan hanya kepada saudara sedarah sedaging malah sesama muslim dan sesama manusia.  Orang kata aku takut untuk bersama untuk berpasangan kerana pengalaman-pengalaman di sekelilingku, namun aku rasa tidak ada pula kebenaran itu. Buktinya aku punya banyak dia yang mengasihi aku dan dikasihi aku. Tiada ada bezanya dengan orang lain. Kerana kasih aku itu, aku sanggup juga menanggung sakit, dan penganiayaan... malah fitnah dan penghinaan. Tiada siapa tahu sakitnya aku menghadapi semuanya.  

        Betapa hati ini terlalu sedih apabilla menjadi mangsa rasa iri hati dan dengki seorang yang dianggap sebagai saudara sendiri. Rasa sakit apabila dianiayai oleh orang yang dipercayai. Perit apabila kepercayaan dikhianati oleh orang yang kita hormati.  Dan tanyalah hati betapa derita untuk melepaskan orang-orang yang dicintai untuk melihat kebahagiaan mereka di kemudian hari. Berkorban hanya kerana cinta dan kasih itu tidak dihargai.  Tanyalah juga hati betapa kecewa, dihina dan diperlekehkan hanya kerana kita hendak menjaga maruah diri. Dan tanyalah juga hati, apabila kita terpaksa membohongi hati sendiri yang ingin melihat agar oranglain tidak berpecah-belah dan apabila niat ikhlas kita salah dimengerti. Hanya DIA yang mengetahui.. dan luka itu hanya sembuh kerana DIA lebih berhak kita cintai.

    Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

    "Tiada suatu kepayahan punyang menimpa seorang muslim, tiada suatu kelelahan pun, tiada suatu kesusuahan pun, tiada suatu kesedihan pun, tiada suatu penyakit pun dan tiada suatu derita pun disebabkan tertusuk duri (umpamanya), kecuali Allah menghapuskan sebahagian dosa-dosanya kerana hal yang tersebut."    
          (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim melalui Abu Sa'id al Khudri dan Abu Hurairah R.A)

       Ketika itulah pula, kita seharusnya kembali kepada Allah yang berhak kepada diri kita ini. Kerana DIA lebih menyayangi kita.  Dan hanya itulah kekuatan aku ini, yang sentiasa ada DIA di sisi...waktu aku senang dan sunyi.. pada ketika-ketika hati ini sepi.  ALLAH... nama yang indah di hati.
      Walaupun aku sebagai manusia sentiasa berkeluh kesah, namun aku sentiasa merasai pada setiap ketika doa yang aku ucapkan ketika resah itu DIA tunaikan dengan segera, DIA memberikan dengan mudah dan memudahkan. Aku tidak pernah menidakkannya. Dan selalu pula bagi aku ini, DIA memberikan tanda dan aku lantas melaksanakannya. ALLAH, terima kasih dengan segala pemberianmu ini..

 Catatan aku kali ini tidak bermotifkan apa-apa. Hanya kerana aku ingin berkongsi rasa sebab selalu sahaja kita ini lupa.  Ketika kita merancang, kita rasakan kita mampu melakukan segala-galanya.  Kita akan selalu rasa kita mampu... "Kalau kita fikirkan kita boleh, maka kita akan bisa melakukannya." Benar... tapi ada ketikanya kita akan lelah. Letih dengan apa yang kita fikir boleh, kerana kita sudah tidak punya ruang untuk diri kita sendiri. Ketika kita berasa kita tidak dihargai.  Ketika kita rasa kita tidak dihormati dan dipercayai lagi... dan, ketika itu kita rasa hampa dan sedih, lalu akan rasa tersisih dan tersingkir.
   
      Maka ubat dan penawar yang paling mujarab, kembalilah kepadaNYA.  Kerana kita hanya mampu merancang, tetapi DIA yang akan menentukannya. Usahlah dikesali jika kita gagal hari ini... Usahlah juga kita kecewa kerana perancangan kita tidak menjadi... Hiduplah dengan berkat dan redha dariNYA. Dan kita akan sentiasa berjaya... dalam erti kata sebenarnya.  Kerana DIA yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk kita dan hidup kita.

    "Doa itu adalah senjata orang mukmin".
     Kata-kata yang menjadi kekuatan dalam menjalani perjuangan hidup menghadapi masa depan yang tidak diketahui kesudahannya.  Jika aku derita hari ini, aku pasti berdoa kepada DIA, kerana DIA pasti menunaikan doa dan permintaan hambaNYA. Tidak akan pernah DIA mengecewakan hambaNYA.  Maka jika hati ini resah, aku pasti berdoa.. apabila aku gembira aku juga pasti berdoa... Dan apa yang kerap aku alami, doaku ketika aku gembira dan senang... lebih DIA dengari...dan tidak kurang pula doa ketika aku sukar dan sudah akan DIA beri..

 Sabda Baginda SAW lagi yang bermaksud :

      " Barangsiapa tertimpa cubaan lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, dianiaya lalu memaafkan, berbuat aniaya lalu bertaubat, mereka adalah orang-orang yang memperoleh keamanan dan yang mendapat petunjuk."
      (Hadis ariwayat Baihaqi melalui Samurah)

        'Ahhh, kebetulan sungguh...', itu adalah sesuatu yang sering terjadi dalam hidupku. Suatu masa dulu, soal pakaian pun menjadi menjadi satu senario 'mengancam' hidupku.  Ada kata kuatnya naluri hati ini, atau hati kami... sering berpakaian sedondon setiap hari.  Namun aku tahu itulah hakikatnya, hingga kini. Allah telah memberikanku suatu 'rasa' dan 'gerak' dalam hati ini.. dan terpulang kepada aku untuk melestarikannya. Jika aku ingin menjadikan satu fitnah atau satu anugerah, terpulanglah kepada aku menentukannya.  Sedarnya aku dengan semua itu, aku yang harus pandai menentukannya.  Insyaallah tiada kebersamaan yang kerap terjadi itu akan sentiasa terjadi. Aku sudah bisa dan biasa mengawalnya.  Aku pernah melihat seseorang yang tidak senang dengan kebersamaanku dengannya dalam banyak hal... mungkin kerana dia tidak menyukaiku.. dan aku rela dan redha untuk mengelakkan kebersamaan itu. Kini, aku yang tahu kenapa tiada lagi kebersamaan itu lagi dalam hidup aku dan dia, atau aku dengan sesiapa yang lain. Kerana ada kalanya kita perlu memilih pilihan kedua dalam hidup kita ini.

      Menyentuh pilihan kedua, aku agak sensitif sebenarnya. Sedikit sebanyak menyentuh hidupku yang lalu.  Aku sering memilih apa yang menyenangkan dan meletakkannya sebagai pilihan pertama dan aku akan mengabaikan pilihan-pilihan lain. Namun kita aku sedar, kadang kala kita terpaksa memilih pilihan kedua atau seterusnya dan itu akan lebih membahagiakan.  Ketika ini sebenarnya aku agak keliru dengan pilihanku.. namun aku yakin ALLAH sedang mengerakkan aku kepada pilihan-pilihan yang terbaik dalam hidupku ini tidak kiralah sama ada sesuatu yang akan aku pilih itu, pilihan pertama, pilihan kedua mahupun pilihan-pilihan seterusnya. Asalkan segala yang diberikan kepada itu memberikan kebaikan kepadaku dalam agama dan ibadahku, hidup dan matiku... berlandaskan cinta kasih ALLAH.

     Hemmmm,leganya hati ini.. catatan yang sahaja-sahaja aku catat ini, memang melegakan.. benar nasihat sahabatku... menulislah, kau akan berasa lega.  Namun jagalah aib dirimu dan aib oranglain dalam catatanmu.. Jangan biarkan orang lain memperlekeh kita hanya kerana apa yang kita catat, jadikanlah mereka merasakan bahawa setiap apa yang kita catat seumpama halwa yang membawa kemanisan, garam yang memberi kemasinan, hempedu yang memberikan kepahitan, hembusan bayu yang memberikan kenyamanan, lukisan yang memberikan keindahan dan cerita yang menggambarkan kebahagiaan... Jika boleh sehingga kita mampu mengatur segala itu menjadikan suatu gambaran 'kehidupan', yang mengasyikkan. 

Bukan semua yang indah itu elok...
Bukan semua yang cantik itu baik..
Bukan semua yang pahit itu jelek...
Bukan semua yang perit itu menyakitkan...

Adakala, menangis itu lagu yang paling sedap didengar..
Adakala, merintih itu irama yang paling indah dialunkan...
Adakala, sendu-sedan itu nada yang paling mengasyikkan..
Adakala, rasa pilu itu dambaan kehidupan...

Terutama jika ditujukan kepada Yang Maha Pengasih dan Pengampun..
Ketika kita menginsafi diri,
ketika kita mengerti,
Ketika kita bertaubat  dan memohon kepada ILLAHI...

Catatan untuk diri ini yang ingin terus mengerti dan mencintai....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan