Selasa, Oktober 11, 2011

ENTAH MENGAPA INGATAN KEPADANYA MENGGAMIT RASA???

  Gingerbread

Kucari Damai Di Hati

Mengapa kau tergamak sungguh
Memperdaya harapan ini
Tunas kasih yang aku semai
Racun berbisa yang kau sirami

Beginikah balasan cinta
Manis kata di bibir saja
Lembut lidah mengukir janji
Segunung mimpi berkecai kini

Sesalan tidak terucap
Bila kau berubah sikap
Ku sedar siapa diri ku
Kau buat tempat berteduh


Semoga engkau bahagia
Di samping kekasih baru
Andainya engkau kecewa
Janganlah kau cari aku

Biar saja aku sendiri
Yang mencari damai di hati
Airmata basah di pipi
Tak mungkin dapat membasuh luka


Dulu Dan Sekarang

Dulu engkau menyayangi diriku ini
Apa saja yang ku buat kau senangi
Bagimu akulah cahaya hidup
Menjadi penerang kegelapan mu


Engkau puja dan kau sanjung diriku ini
Tidak pernah kau menyinggung perasaaan ku
Hatiku kau belai bagai permata
Kau rela bersama dalam derita

Tapi kini engkau dah mula berubah
Tiada lagi mesra terhadapku
Mujur aku sedar tak lemas tenggelam
Dilautan madu yang beracun


Apabila kini diriku engkau benci
Apa saja yang ku buat salah belaka
Tiada lagi madah dan pujuk rayu
Hanyalah perpisahan yang kau pinta




 Lyrics to Kini Baru Kau Sedar:
Waktu engkau meninggalkan diriku
Kau sungguh bergaya dan amat berbangga
Dengan pemuda itu yang kau sanjung selalu
Kononnya dialah pilihan yang sesuai untukmu

Engkau cerca dan kau hina diriku
Namaku kau lupa dari ingatanmu
Seolah-olah aku tak pernah engkau kenal dulu
Harapan ku turut berkubur impian ku hancur lebur

Hidupmu bahgia disamping pasanganmu
Diriku yang menderita oleh perbuatanmu

Memang adat resam di dunia ini
Tiap perbuatan ada balasanya
Ku terima berita yang engkau kini menyesal
Jiwa tersiksa dan merana ditinggalkan sidia

Kini barulah kau mula menyedari
Permata yang kau miliki bukan permata asli

Engkau datang dengan rintihan pilu
Kau ingin kembali bersama ku lagi
Tiada guna kau rayu hatiku kini masih sayu
Mengenangkan sikapmu dulu yang menyiksakan batinku
Aku memulakan catatan kali ini dengan lirik tiga buah lagu yang menggamit rasa. Lagu ini aku terima dari seorang yang bernama MPz yang ditujukan untukku pada suatu masa dahulu ketika dia masuk pertandingan menyanyi kerana dicabar oleh rakan-rakannya.


         Semalam ketika memandu, dua lagu ini berkumandang di corong radio. Entah mengapa airmataku bergenang di kelopak mata dan akhir menitis juga ke pipi. Alangkah hiba terasa dalam hatiku ini. Sejak akhir-akhir ini aku sering mengingati lelaki itu. Lelaki yang pernah menyintaiku (mungkin), meluahkan rasa dan akhirnya kulukai hatinya secara tidak aku sengajakan. Maafkan aku dan aku tidak berniat dengan semua itu. Tidak pernah terlintas dalam hati ini untuk mengecewakan  hati sesiapa sekalipun. Hiba rasa hatiku ini.


        Meniti bait-bait lirik tiga buah lagu yang ada itu, aku tahu dia seperti menyalahkan aku mengakibat semua yang terjadi selama ini. Aku tidak berniat, itulah sesungguhnya. Tentu hatinya sangat mengharapkan aku ketika itu. Sesuatu yang tidak pernah terlintas dalam fikiran aku ini betapa ada seorang lelaki yang menanggung kekecewaan sebegitu rupa dan akhirnya menimbul rasa dendam tidak berkesudahan.  Sejak aku mula berusaha berubat untuk membuang sihir dari diri ini, aku sering mengimbau kenangan lama. Terutama kepada dia yang aku lukai tanpa sengaja itu. Apakah yang mampu aku lakukan lagi.
            Semua itu sudah berlalu. Aku juga tidak mahu bersikap kejam dengan meletakkan semua kesilapan yang berlaku ini ke bahu dia semata-mata kerana walau sedikit masih ada salahku kepada dia. Aku bersalah menyemai rasa kasih dan sayang dalam hatinya. Aku silap memberikan lebih perhatian kepada dia.  Maafkan aku MPz..


         Agak lama aku cuba mengesan dan mencarinya namun sehingga kini tiada siapapun yang dapat mencari dia. Entah ke mana dia menghilang. Mengapa tiada petunjuk untuk aku dapat mencarinya kembali. Wahai hatiku yang resah ini, damailah untuk ke sekian kalinya. 


        Apabila dua lagu di atas berkumandang, aku berasa sangat hiba walaupun sebenarnya kandungan lirik dalam lagu-lagu itu tidak berkaitan dengan diriku, namun mungkin dia merasakan itulah yang berlaku dalam hidupnya, dan seburuk itu pula aku pada dirinya.
Aku tidak pernah menyemai cinta di hati mana-mana lelaki.. itulah hakikatnya. Kerana ketika itu DIA telah mencampakkan rasa sayang aku kepada seorang dia yang lain. Lelaki yang bersama aku ini sejak kecil dulu. Dan ketika aku bertemu dia MPz, dia masih ada dalam hati ini. Ketika itu juga aku sememangnya berharap akan hidup bersama dia hingga ke akhirat. Namun jodoh tidak menyebelahi kami, apabila waktu sepatutnya aku bertunang dengannya berlaku satu peristiwa yang tidak dapat dielakkan. 
            Dua pinangan dalam satu masa yang tidak memungkinkan aku membuat pilihan lantas menolak pinangan itu. Dan entah atas dasar apa, dia kemudian berkahwin dengan orang lain. Yang kononnya perkahwinan itu atas perancangan orang lain. Dia hanya membawa badan dan semuanya adalah mengikut kehendak yang merancang itu. Dan aku reda kerana semua itu urusan DIA yang maha kuasa. 


     Yang jelas, aku bukan bertemu kekasih lama, dan aku tidak memperdaya sesiapa. Sebagai seorang kawan aku hanya melayan dia seperti yang lain namun siapa pula sangka jika ada yang salah memahami. Aku sendiri hairan kenapa aura aku ini sedemikian. sedang 40 orang yang lain, merupakan wanita-wanita hebat, berbanding aku ini. Yang cantik macam model, yang cabi macam teddy bear, yang putih melepak, yang over manja (bukan mengada-ngada).. semua ada. 
Sedangkan aku ini sangat 'low-profile'. Tiada apa yang boleh menarik minat seseorang rasanya. Sebab itu juga aku tidak merasakan aku akan dapat menggoda sesiapa kerana sifat pendiamku. Kawan-kawan lain yang lebih menyerlah dan aku hanya ikut dan diam sahaja.  Contoh RzS itu, rakan sekelas MPz itu sendiri dengan berani menyatakan rasa berahi kepadaku, sedangkan ketika itu aku adalah antara orang yang paling tidak menyerlah, sama ada penampilan mahupun perwatakanku.  Itu aku akui sehingga kini. Aku tidak berani berhadapan dengan orang ramai.  Kenapa aku menjadi mangsa 'rasa cinta' orang lain, yang seterusnya menghukum aku dengan rasa sangat bersalah. Dan perasaan itu masih tersisa sehingga kini.


        Aku juga tidak pernah berpaling daripada sesiapa. Sedangkan dengan jelas tiada sebarang kata atau apa-apa yang boleh membuktikan kita punyai hubungan selain hubungan sesama manusia yang bergelar kawan. Maafkan aku MPz, kenapalah aku sangat mengingatimua ketika ini. Dan mengapakah dalam banyak-banyak kawan yang sudah aku temui itu bukan kau yang hadir sekali. Ya Allah pertemukanlah aku dengan dia... walau dalam keadaan apa sekalipun.. aku ikhlas berkawan dengannya. Bukakanlah hatinya untuk mencari aku juga, sama ada di alam maya seperti ini dan pada alam realiti ini. Aku juga tidak memohon untuk kembali kepada dia lagi. Cukup rasanya aku melihat dia melutut di hadapan aku ketika itu dan merayuku. Airmatanya menitis di hadapan aku ini. Aku sangat sedih juga mengetahui kebenaran itu, namun apa yang boleh dikatakan aku tersepit dalam banyak keadaan. Dan yang paling jelas ialah aku tidak mempunyai kebersamaan perasaaan buat dia yang bernama MPz itu.
  
Kau Ku Rindukan
Artist: Gingerbread
 
Telah lama ku pendam rindu
Dalam diamku
Menantikan ucapan
Mesra darimu
Hingga kini kau membisu
Seribu kata
Mata bertentang Mata
Oh... ku gelisah

Kini kau berjauhan
Seribu perjalanan

Hati merintih sedih
Tiada berairmata

Kian ingin kau ku lupakan
Kian kau ku rindui
Kesal bertahun lama
Kerna kau tiada

Hidupku kian hampa
Semenjak perpisahan
Hilang tanpa berita
Rindu pada mu jua

Di mana ku cari ganti
Serupa denganmu
Kesal bertahun lama
Kerna kau tiada
Kesal bertahun lama
Kerna kau tiada

Hilang bertahun lama
Kau ku rindukan


 Aku sudah melalui banyak perjalanan sukar. Bohong jika aku katakan aku tidak pernah mengingati mahupun merinduinya. Mungkin walau hanya sebagai seorang kawan, tidak lebih dari itu kerana dia pernah hadir dalam perjalanan hidupku yang lalu.  Aku ingin tahu khabar dirinya.  Semoga dia masih menganggap aku sebagai kawan.  

Dalam kebanyakan catatan aku ini, aku sering mengungkapkan tentang kawan-kawan lelaki. Mungkin menimbulkan rasa pelik pembaca, terutama anak-anak buahku yang ada kalanya membaca sekadar mencari suatu pengalaman di ruangan ini. Ada yang bertanya aku berkawan dengan lelaki sahajakah? Aku punyai ramai kawan malah sahabat baik perempuan yang sentiasa ada dalam hati ini. Namun belum masanya aku menceritakan tentang pengalaman bersama kawan perempuan dan aku masih banyak 'rahsia' yang tidak mahu aku kongsikan bersama orang lain... sebab ada antara kesakitan itu amat memilukan dan kegembiraan itu tidak disenangi. Dan ada antaranya menjatuhkan maruah seorang yang bernama wanita. 
 
        Aku berbalik kepada lirik dalam lagu yang ditujukan kepada aku. Terasa begitu kejamnya aku sebenarnya sehinggakan dia meletakkan aku yang dikaitkan dengan tanggapan-tanggapan negatif dirinya itu. Rakan-rakanku mengetahui dia amat ingin kepada aku, malah aku yakin banyak juga rakan-rakan lelaki yang mengetahui perjalanan kisah kami ini. Aku dapat merasakan beberapa orang daripada rakan-rakannya hanya mendekati aku apabila aku sudah memberikan kata dua kepada MPz. Dan sehingga kini, aku tidak dapat menjangkakan siapa antara kawan-kawannya yang dianggap sebagai kekasih baru ketika itu. Adakah kerana rakan-rakan dia yang mendekati aku ini maka dikatakan aku mencari kekasih baru? Sungguh dia sudah salah sangka kepada aku ini.

        Namun walau dengan hadirnya rasa tidak puashati berkaitan hal ini suatu masa dulu, aku masih tetap mengingati dia sebagai seorang kawan. Seorang lelaki yang tulus mengasihiku dalam diam-diam dan akhirnya terperangkap dalam perasaan aku sendiri. Ada dua  lagi lagu yang sering dia tujukan kepada aku.  Sewaktu salah seorang rakan kami mengwujudkan satu siaran untuk group kami. Ketika itu apabila kami ingin menghantar lagu permintaan maka akan ada bakul yang dihulur melintasi tingkat asrama kami. Kami akan masukkan lagu permintaan dan bakul itu akan ditarik hingga ke tingkat teratas. Dan antara yang banyak menerima lagu permintaan adalah aku sendiri. Bukan daripada MPz sahaja tetapi beberapa kawan lain.  Lagu yang sering diminta olehnya ialah "Fantasia Bulan Madu" dan "Isabella" nyanyian kumpulan Search. Jika lagu itu berkumandang, pastinya banyak untuk aku ini.  Aku sangat terharu, tetapi apakan dayaku, sudah ada dia yang lain dalam hatiku ini.

       Ada suatu waktu itu, dia melaung dari tingkat atas asrama namaku ini... dan menyanyikan sekuat hati lagu Fantasia Bulan Madu itu.. Memang kerja gila.. tapi itulah hakikatnya dia memang sangat gilakan aku. Jika tidak masakan dia menangis sedemikian rupa apabila aku menjelaskan pendirian dan keputusan itu dulu.

     Aku menulis dalam ruang ini dengan harapan dia akan membacanya dan memahami keresahan hatiku ini. Aku tidak mengharapkan apa-apa lagi selain itu. Semoga MPz akan membaca catatanku ini dan semoga dia tahu aku tidak pernah marah atau membuangnya dari hidup aku ini walaupun apapun yang pernah berlaku sebelum ini.

        Tentang dia di utara yang merajuk itu, sehingga kini aku tak menghubungi dia. Lazimnya pun dia yang akan menghubungi aku. Ketika itu mungkin rajuknya sudah hilang. Tak tahulah kali ini berapa lama pula rajuknya kelak. Dua minggu sudah berlalu. Mungkin sebulan, enam bulan, setahun.. siapa tahu? Namun aku tidak akan memujuknya dan semoga dia sedar diri sendiri. Tidak perlu aku ada dalam hidupnya lagi. Dan dia juga sudah punya tempat untuk bermanja dan mencurah kasih dengan sebenar-benarnya. Aku sentiasa mendoakanmu.

      Yang seorang lagi ini, aku tiada hendak komen apa-apa. Mungkin rajukmu kali ini rajuk yang panjang, aku pasti. Selepas ini aku rasa dia tidak akan merajuk lagi, harap-haraplah. Semoga aku masih ada peluang untuk bersamamu kelak. Aku juga ingin merasa untuk merajuk tetapi aku sedar siapa pula aku hendak merajuk. Merajuk pada yang sayang. Sudah lama dia tidak menghubungiku. Mungkinkah sudah melupai aku ini? Dan mungkin tiada sayang untuk aku lagi. 
           Tidak mengapa aku  faham, aku bukan pilihan dia pun sebenarnya. Kebetulan kami bertemu semula dan kami sama-sama punyai sejarah yang hingga sekarang masih bersendirian. Semua itu kebetulan, kebetulan yang tidak boleh menjanjikan apa-apa. 

           Setiap kali aku teringatkan dia, aku akan menarik nafas panjang. Entah kenapa aku tidak mahu menaruh harapan lagi. Semoga kembalinya dia dari Tanah suci selepas menunaikan rukun Islam kelima kelak dia akan menjadi orang baru yang kuat semangat dan jiwanya akan terubat. Luka hatinya juga terubat. Aku juga reda jika ketika itu dia sudah semakin jauh dariku. Dia masih mencari sesuatu yang dia sendiri tidak ketahui. Semoga ketika berada di bumi keamanan hati dan kelewahan iman itu dia akan dapat mencari apa yang diingini selama ini. Aku cuma menumpang kasih. Sekiranya tiada akan ada hubungan antara kita kelak. Aku akan menerimanya ketentuan itu dengan ikhlas. Dan bermakna inilah rajukmu yang paling panjang dan terakhir padaku. Semoga perjalanan dan ibadahmu diterima Allah dan mabrur..

          Aku sendiri sebenarnya tidak tahu hatiku hiba kerana dia yang satu itu melalui ingatan tentang lagu itu, atau sebenarnya aku hiba kerana dia masih merajuk, rajuk yang panjang, dan akan meninggalkan aku sementara waktu; atau akan meninggalkan aku terus. Ya Allah, kuatkanlah hatiku ini. Berikan ketabahan menerima takdirMU ini sekali lagi. Jika dia terbaik buatku, dekatkanlah hatinya kepadaku dan permudahkanlah perjalanan dan urusan dalam hidup kami.  Allah, perkenankanlah doaku ini. Aku rindu dia, biarpun ini bukan dinamakan cinta kerana jika ini cinta sekalipun, ia adalah salah dan berdosa Dan jika rindu ini bernatijah dosa, tutuplah hati dan perasaan ini daripada terus merinduinya.  Semoga KAU jadikan rindu dan rasa kasih dan sayang dalam hati ini kepadanya, pahala suatu masa kelak...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan