Selasa, Oktober 04, 2011

KERETA IMPIAN @ KERETA MIMPIAN ????

Malam ini aku ingin mencatat lagi... sahaja-sahaja, menghilangkan sedikit rasa jemu yang bertamu.. 

        Pelikkan, bukan aku tiada kerja hendak aku buat.. tapi tiba-tiba rasa hendak mencatat sesuatu.. tapi malam ini hendak catat tentang kereta impian hatiku.. Dalam banyak-banyak gambar yang aku muatkan dalam ruang ini ada satu kereta yang memang menjadi impian sejak kecil.
       Apabila melihat ada rakan-rakan yang menggunakan kereta jenis itu, aku ada sedikit iri hati, namun kita patut sedar dirikan. Ukur baju di badan sendiri.  Kalau aku kata, soru (makan) pun kadang-kadang hampir-hampir 'mis', boleh percayakah yang aku boleh dapat kereta yang aku impikan itu... jawabnya tinggal mimpi sahajalah.. Cukuplah melihat aku rasa bersyukur sangat.
     Rezeki yang ada belum mengizinkan aku untuk memiliki kereta yang aku impikan itu.. namun kata bapak tidak mengapa jika kita hendak berangan-angan pun, jika kita usahakan  dan menjadikan cita-cita, mesti ada azam, misi dan visi.. segalanya berkemungkinan. 

      Gambar di sebelah inilah kereta idaman hatiku.. keluaran lama sudah cukup menguja hati, apatah lagi keluaran yang baharu.. aduh, aku melirik habis kalau ada di sisi aku... hendak dipandang beriya-iya, perasaan pula pemandunya nanti. Maka cukuplah memandang...

         Sebenarnya masa kecil dulu, aku lebih suka dengan kereta jenis Pajero, Jeep dan sekeluarganya dengan spesies kereta itulah. Bukan kerana kereta itu besar tetapi kereta itu jenis pacuan empat roda.  Belum lagi pandai memandu, aku memang suka dengan kereta pacuan empat roda. Namun apabila aku melihat kereta Honda CRV, hati aku ini lebih teruja nampaknya. Pernah sahaja aku berangan-angan untuk menjelajah seluruh Malaysia menaiki kenderaan yang aku impikan itu.
       Pada awal menggunakan kereta  dulu aku hanya menggunakan kereta Iswara Sedan, kereta Nasional.  Aku beli tunai, tetapi separuh daripada simpananku dan sebahagian lagi  simpanan 'PaMa', papa dan mama... alahai bapak dan emak lah apalagi.. bukanlah mahal mana, beli kereta yang di'lelong' oleh Syarikat pengeluar kereta kedua (dululah) Perodua Sdn. Bhd. Kereta itu dipakai oleh pegawai dari Jepun, maka apabila sampai tempohnya kereta itu masuk tender. Kalau tidak silap kereta itu kira-kira RM22,500.00.  Masa hendak masuk tu kena bayar RM 500.00 dulu... aku dapat, maknanya harga aku letak itu yang paling rendah. Begitu pula cara lelongan itu. Biasanya apabila dilelong, harga yang paling tinggi akan menang,kan... itu namanya rezeki... Rezeki pun sebab sudah pecah lubang, siapa yang letak harga paling rendah boleh dapat... hah, akulah itu.

       Kereta itu baru digunakan antara 3-7 tahun digunakan.  Kira okay,lah kan sebab aku pun bukan lama kerja.. macam-macam hendak tanggung.. kelulusan pun tidak seberapa, sebab itu gaji pun (tidak dapat dipersoalkan)... 5 tahun sebelum itu pula aku sudah habiskan simpanan untuk menunaikan fardhu Haji yang pertama kalinya. Alhamdullillah, boros-boros aku pun aku boleh sampai juga ke sana.  Tapi sebenarnya emak dan bapak yang banyak 'memberi' kepada aku sehingga menimbulkan rasa tidak senang kepada keluarga.  
     Maknanya bukan senanglah hendak menggunakan dan memiliki sebuah kereta ini.  Sendiri kena ingat, janganlah hendak berlagak jika tidak cukup 'modal'nya.
     Sekarang aku gunakan kereta Wira Aeroback special edition... hitam. Itupun semua kawan yang uruskan.  Aku sahaja cakap jika yang aku mampu kereta itu sahajalah. Maka sudah rezeki aku ada pada kereta itu... sekarang kereta yang banyak berjasa kepada aku itu masih aku gunakan.

        Tetapi kereta itu aku sayang.. jika ditakdirkan aku ada kereta baru pun, kereta kedua ini akan aku simpan.. Entahlah kenapa, walaupun kereta 'be happy' aku itu bukanlah kereta idaman aku, aku memang sayang. Cuma aku tidak rajin hendak cuci kereta itu.. dulu rajin, tetapi apabila basuh sahaja, hari pun hujan. Ingat pakai kereta hitam, senang... tak payah hendak cuci selalu. Nasiblah kan sudah salah anggapan.
Sampai mencatat, aku lihat kereta jenis Audi yang ada ini... hendak terus sentuh tentang jenama kereta yang sangat aku suka ini. Sekarang susah hendak cari kereta jenama ini lagi di Malaysia ini tetapi aku kalau ke kampung baru aku akan cari tempat lepak depan tempat 'show room' kereta ini, di kawasan Kampung Baru, Kuala Lumpur... sekadar melihat, kagumnya aku.  Kenapa ya aku minat jenama ini? Sebab lambang ada empat lingkaran yang membawa makna Audi itu sendiri.  
        Kalau hendak diikutkan model kereta Audi ini cantik-cantik belaka. Ada satu waktu itu aku berhenti di lampu isyarat, lalu pula kereta Audi keluaran terbaru menjalar sahaja depan mata... akhirnya aku kena hon dek kereta-kereta di belakang.  Dek kerana terkejut termati kereta aku.. Hah, baru padan muka orang belakang.. hon-hon aku lagi.. kereta mati enjin, susah pula hendak dihidupkan semula.. rupa-rupanya gear aku terlupa hendak kembali ke petunjuk 'parking'. Al-maklum kereta automatik... mana hendak hidup kalau tak letak tempat sepatutnya gearnya.
Satu lagi jenama kereta idaman hati aku ialah BMW, tidak kira model apa sekalipun. Nampak sahaja simbol dan lambang BMW, kepala boleh berpaling.  Dulu susah juga hendak tendok kereta ini selalu. Tetapi sekarang aku sudah tidak hairan sebab beberapa orang jiran aku ini menggunakan kereta jenis itu tetapi model berlainan.  Dua daripadanya gunakan warna putih dan satu warna 'silver' atau warna perak. alhamdullillah tak perlulah pergi jauh-jauh, senang sudah dapat tengok selalu.
        Kembali kepada kereta milik aku sekarang ini... cukuplah, sederhana sahaja tetapi kereta ini sudah aku pandu merata tempat.  Sebenarnya jika kita selalu bersyukur dengan apa sahaja yang kita ada, kita akan dapat banyak maslahat dalam hidup kita ini.  Kereta ini sudah membawa aku ke Perlis di bahagian utara, ke Kelantan di Pantai Timur dan ke Melaka ke Selatan.  Ke Johor sahaja belum sampai.  Penang, Kedah, Perak, Pahang, Selangor, Negeri Sembilan... sampai aku dengan kereta ini.
     Kalau diikutkan kenapa hendak mempersoalkan jenis,jenama,model kereta apa yang digunakan.  Sampai juga aku ke merata tempat dengan kenderaan yang aku ini.
      Namun bukan semua jenis atau jenama aku suka. Jika disenaraikan antara jenama kereta yang aku suka tidak banyak. Hanya jenama HONDA, TOYOTA, HYUNDAI, MERCEDES, AUDI dan BMW..
     Jenama lain seperti Wolkswagen, Volvo, Mazda, Sentra, Ford dan macam-macam lagi kurang menarik minat aku, tetapi kalau diberi percuma??? Aku pasti ambil juga..sudah namanya kereta.

     Kereta mahal lain seperti Lotus, Lamborghini, Porshe, Ferrari dan seumpamanya pun tidak menarik minat aku ini. Mungkin sebab aku tidak mampu agaknya. Kalau aku mampu?  Aku tidak minat pula.  Ada duit tapi tidak membahagiakan pun hendak buat apa, kan?

     Yang terbaru ini, aku berminat juga kereta jenama Toyota itu tetapi jenis Harier dan Fortuner.. 'handsome' sangat kereta itu apabila lelaki yang memandunya... agaknya lebih kacak daripada pemandu di dalamnya. Nampak 'feminin' apabila perempuan yang memandunya. Aduh, jatuh cinta aku pada kereta dua jenis ini.
     Tapi entah kenapa jenis yang aku minati ini masih bercirikan CRV yang masih menjadi impian aku ini. Siapalah yang akan belikan sebuah kereta yang menjadi idamanku.

           Biarpun ia hanya sekadar mimpi kosong mungkin, aku masih berharap suatu ketika apa yang dalam minda ini akan aku perolehi.. hadiah mungkin siapa tahu? EHemm... Bolehkah agaknya?

          Sengaja berfikiran polos agar tidak menyesakkan fikiranku... aduhhh, smart sungguh kereta ini.

     Kalau sesiapa mengenaliku tentu mereka tidak menduga semua kereta yang aku sukai dan aku letakkan ini sterotype.. sama ada Honda CRV ini, Toyota Harier, Toyota Fortuner, Hyundai i30 sport, BMW 6series, Fortuner Land Cruiser, Audi q7...
Fuuhh... puashati jika dapat memiliki salah satu kereta ini.. Atau jika dapat apa sahaja model BMW dan Toyota yang terpilih (aku pilih seperti Camry, terutama keluaran terbaru) dan Audi tentu seronok... tapi semua tinggal angan-anganlah sahaja kot!!!

         Aku teringat apabila seorang kawan memperkenalkan aku kepada seorang 'calon', untukku dulu. Katanya calon itu mempunyai rangkaian rumah sewa banyak di Kuala Lumpur, dan ada pelbagai perniagaan, insyaallah..halal.

        Masa itu dalam hati berkata, 'Alamak, dia tahukah aku kalau boleh hendak cari suami yang boleh belikan  salah satu kereta impian aku itu?'

       Namun aku meminta masa untuk menerimanya kerana dia menjelaskan hal itu dahulu sebagai taaruf untuk calon itu. Alahai pendekatan yang tidak tepat. 
       "orangnya macammana? Jaga sembahyang tak?" Barulah aku mendapat jawapan. Insyaallah, lagipun dia seorang anak lelaki yang bertanggungjawab kepada ibu. Biasanya lelaki yang hendak dan bertanggungjawab menjaga ibunya, adalah seorang lelaki yang baik... itulah ukuran dia.

 Apahal bukan hal itu yang didahulukan untuk salam perkenalan yang dihulurkan. 'Fail, budak ini hendak jadi orang tengah!' dengan wajah aku tersenyum kepadanya, tapi dalam hati aku ini mengutuk dia adalah.  
          
      Tapi tidaklah salah juga, biasanya perempuan akan pandang luarannya dulu... takkan hendak terima sahaja kan.. "nanti hendak makan apa? Makan pasir? Hendak tanggung biawak hidup?", satu jawapan yang akan aku beri apabila orang kata aku ini terlalu memilih... Kenapa? Orang lelaki sahaja boleh memilih? 

       Salah itu... sebab Nabi SAW menyarankan golongan wanita juga memilih pasangan hidupnya.  Orang perempuan juga berhak menentukan kesenangan pada hati dan matanya sebelum menerima seseorang dalam hidupnya... Betul?
       Pendekatan yang baik ialah memulakan ayat yang menyenangkan hati pihak yang 'dilamar' itu. Lihatlah peribadinya... Kalau aku, memang hendak juga yang kaya (sebab itu tidak dapat-dapat)... tetapi aku mendahulukan orang yang menjaga solatnya. Kerana orang yang menjaga solatnya, insyaallah akan menjaga semua urusan dunia dan akhiratnya, insyaallah.

      Macam abang aku itulah... nama sahaja abang aku tapi tak tahu langsung sensiviti aku ini.  Adakah dia kata, orang itu pernah kecewa... tengah cari calon, yang bertudung macam aku... ok boleh 'kawtim' lagi...  ditambah pula, dia boleh juga mengubat orang, ada banyak khadam (pendekatan yang aku tak suka langsung), rajin di dapur, boleh masak dan selalu menolong di dapur terutama kalau di rumah kakaknya (alahai, aku bukan hendak cari pembantu rumah,kan.. apa kes pula orang lelaki hendak duduk di rumah masak, aku kena pergi kerja pula?  Kalau setakat hendak masak, menyediakan makan minum, menolong kerja-kerja di rumah, alahai tak payahlah... aku masih mampu melakukannya)

          Selalu ada di surau... (hah, yang ini aku sukalah... ada ciri-ciri suami soleh) Tapi apabila aku tanya dia buat apa di surau,  abang aku kata kalau tiada apa-apa kerja duduk di surau. ( Payah jugalah...asyik ke surau sahaja tiada wawasan hidup ke?). Sebenarnya bukan sukar hendak menerima seseorang dalam hidup... Mungkin mudah sahaja tetapi kita yang menyulitkan.  Aku yang menyulitkan keadaan ditambah yang hendak 'membantu' itupun tidak menggunakan pendekatan yang betul. Jadi salah siapa... dua-dua pihak salah. agaknyalah...

       Gambar-gambar kereta dalam ruangan ini sudah hendak habis ini, maknanya catatan ini pun akan beransur selesailah... 
       Tengok kereta Hyundai i30Sport ini... ada kelas.. tidak jemu pula memandangnya. Hendak milikinya, 'tok dapeklah nak mnolongnye!"

       Agaknyalah... sekali servis, kena berapalah agaknya?  Berapalah bajet hendak kena sediakan setiap bulan... adeh, adeh.. silap hari bulan,boleh botak laki!  Kalau ada lah...
         Tapi sekali tengok Honda CRV baru sebelah ini... masih aku terpikat dengannya 'cinta pertamaku' ini. Bukan cantik mana pun.  Tapi hendak pilih suami atau isteri, tidak bolehlah macam hendak pilih kereta.. banyak kriteria yang perlu dipertimbangkan.

          Nasihat baginda SAW kepada kita semua ialah 'Sesuai yang baik dan elok itu adalah pada pertengahannya'

 
      Maksudnya apa?  Kalau makan, jangan terlalu kenyang, berhenti makan sebelum kenyang supaya tidak memudaratkan. Apa taknya, kalau sudah melantak tidak ingat dunia... senak dan sakit perutlah, malas hendak bangun... 'best' tidurlah.. tak larat hendak solat... senak sangat, takut muntah... macam-macam lagi.. 
      
     Kalau perempuan hendak berhias boleh tapi patut-patutlah... untuk suami sahaja kan... atau menjaga reputasi dalam tugas dan sesuatu yang tidak meletakkan kita dalam golongan tidak tahu jaga diri dan tabarruj..
     Kereta Mercedes, simbol komersial itu... tak semua keluaran atau model kereta ini aku suka.. tidak tahulah kenapa.. tapi ada satu dua memang menarik hari.
     Cuba bandingkan dengan Toyota Camry ini dengan Mercedes ini, sama cantik,kan... memang menarik. Aku mula mengenal kereta Camry ini sejak kawan sekerja aku membeli kereta ini, kalau tidak silap masa itu pada tahun 1997... Masa dia bawa ke tempat kerja aku pun jadi macam orang yang tinggal nun di pedalaman... tapi jangan salah sangka, kadang-kadang nama sahaja tinggal di pendalaman, kadang-kadang ada yang lebih canggih daripada kita!
 
         Kereta Toyota Fortuner sebelah ini pula nampak 'sasa' dan lasak. Walaupun anak-anak buah aku suka sangat dengan Toyota Alphard tapi aku kurang sikit pula, begitu juga dengan Toyota Estima... Cantik tetapi buat apa pula hendak bawa kenderaan besar macam itu.. Budak-budak sukalah sebab boleh berkejar-kejaran dalam Alphard itu... serupa bas mini yang mini pun ada juga... 'carvan' pula namanya itu.

 

 
        Namun walaupun apapun, dalam banyak-banyak kenderaan bermotor ini, Honda CRV tetap menjadi pujaan hatiku ini walaupun hanya dalam mimpi... Ya Allah permudahkan aku merealisasikan hasratku ini... Limpahkan rezeki buatku dan bukakanlah pintu rezeki yang luas... aku akan cuba berusaha... Insyaallah, suatu hari nanti aku akan memiliki sendiri kenderaan ini... Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan