Khamis, Ogos 04, 2011

RahsiaNYA atas segala sesuatu itu tidak akan sesiapa ketahui..

 Nampaknya hari ini aku ingin mencatat kisah hatiku yang dihampakan ini lagi.... Terguris? Luka? Kecewa? HAMPA? .... Entah masih ada dalam kamus hidup ini lagi atau tidak, aku sendiri pun tidak pasti... Memang sukar untuk aku pastikan lagi.

Ketika sahabat itu memaklumkan kepada aku tempohari, aku sendiri tidak terkejut dengan apa sahaja yang diperjelaskan. Cuma kasihan dengannya yang berusaha untuk membolehkan aku merasakan nikmat hidup seperti orang lain.
    Pernah dia berkata, " Tidak salah kita ingin berkorban dan memberi bantuan  mahupun kehidupan kita kepada oranglain... namun kita seumpama tidak bersyukur dengan  tidak adanya usaha kita untuk membolehkan diri kita untuk merasai nikmat yang diberikan olehNYA kepada kita."
     Namun sebenarnya aku amat faham... walaupun sepertinya aku ini tidak faham dan tidak mengerti banyak perkara yang dilalui. Hidup aku tidak semudah yang dilihat oleh orang lain. Memang aku tidak punyai tanggungjawab kepada sebuah rumah tangga dan seorang yang bergelar suami selama ini... namun di bahuku ini ada banyak dan bukan satu rumahtangga yang perlu aku jaga.  Siapa kata aku tidak ada azam dan cita-cita atau pun sekadar impian dalam hidupku ini...

Firman Allah yang bermaksud :
"...... dan jika kamu menghitung-hitung nikmat Allah SWT, nescaya kamu tidak akan mampu menghitungnya"  (Ibrahim :34)
 
      Dan, siapakah pula aku menidakkan nikmat Allah yang melimpah ruah itu... Mungkin bukan rezeki lagi kali ini... Mungkin banyak istilah sedih itu dalam kamus hidupku ini, namun aku bukanlah orang yang berputus asa. Jarang sekali aku terburu-buru dalam membuat keputusan melainkan aku akan fikirkan masak-masak. Aku ingat kata 'Abid, seseorang yang pernah berada dalam hati... Setiap apa yang akan terhasil itu seharusnya bermula dengan usaha yang bersungguh-sungguh, istiqamah, berdoa dan bertawakal. Akan tetapi siapa yang tahu apa berlaku kelak. 

Kasihan melihat wajah sahabat yang berniat membantu aku supaya dapat menjalani hidup seperti oranglain...ada kehidupan aku sendiri... Dia juga pernah berkata, sudah masa buat aku ini memiliki kebahagiaan itu... biarlah mereka yang ada di sekelilingku ini melalui hidup mereka tanpa bantuan aku lagi... Namun sebenarnya ada juga nada dalam suaraku berirama sayu dan rasa bersalah... Dia tentu berasa aku akan menganggap dia telah mengecewakan aku sekali lagi dengan tindakan ini. Yang jelas keputusan itu bukan daripada dia... beberapa kali aku berkata kepadanya, jangan salahkan diri sendiri... Semua sudah diatur olehNYA dan dia hanya sebagai pengantara sahaja. Aku faham dan aku juga sedar keadaan ini ada kepincangan. Janganlah berasa bimbang atau sedih... semua rahsia ini hanya DIA yang maha mengetahui... Jika sudah ditakdirkan aku tidak berjodoh dengan orang itu, maka apa sekalipun kita usahakan akan tetap berlaku seperti yang ditakdirkan. Jika berjodoh, apa sahaja halangan sekalipun kita pasti berjodoh juga. Jangan bimbang juga aku tidak menganggap dipermainkan.. aku akan akur dengan qadak dan qadar yang ditentukan kepadaku ini. Mungkin hal ini sudah menjadi lali kepada aku ini.

        Kata orang, salah jika asyik mengingatkan masa lalu dan sering 'berinteraksi' dengan masa lalu itu dan tidak memberikan peluang untuk masa depan. Namun kita harus sedar dari masa lalulah kita berada seperti ini ketika ini.  Bercakap tentang masa lalu... memang banyak masa laluku yang tidak seindah aku harapkan tetapi tidak kurang sedikitpun yang memberikan aku kekuatan dan panduan menentukan hala tuju sebenarnya. Kisah-kisah masa lalu yang banyak memberikan aku nasihat yang baik dan menjadikan aku seperti ini. Seorang yang lebih redha dan bersabar... biarpun wajahku ini tidaklah secantik mana tetapi aku bersyukur bukan kerana semua ini aku bisa berhubungan dengan orang lain.

Malam ini, detak jantung aku ini sangat berlainan sekali. Lama aku tidak mengalaminya.. Ya Allah, apakah sebenarnya aku kecewa sehingga detak jantung ini terasa seperti tidak keruan.  Aku tidak mahu mengingati sesiapa ketika ini lagi. Biarkanlah ia berlalu... sudah tiada jodoh aku dengan dia, maka aku redha.. kebetulan yang seorang lagi itu juga sudah merajuk hati dengan aku ini... aku berasa bahawa mungkin ada baiknya mereka menjauhkan diri, maka aku tidak akan membuat pilihan lagi dalam hidup aku ini. Allah itu Maha Mengetahui yang terbaik untuk aku... dan aku akan terus mencari penyelesaian dalam hidup aku ini.
      Kata sahabat itu, jangan kerana hal ini aku akan berputus asa. Dan jangan pula aku kembali pula untuk hidup seperti dulu.  Maka untuk pengetahuan sahabat itu...motto yang selalu ada dalam hidup ini ialah... "Suatu kejayaan itu bermula daripada langkah pertama.. dan apabila langkah itu dimulakan maka usahlah berundur walaupun getir, kita perlu menempuhnya."
      Sukar untuk memahami hidup aku ini, sedang mereka juga tidak mengetahuinya dengan jelas. Cukup setakat ini untuk mengungkit masa silamku... yang lebih hebat daripada perjalanan hidup sebahagian daripada kalian, rakan-rakan yang sentiasa mencari kejelekan dan kekurangan orang lain sekadar untuk menutup kesalahan, kekurangan dan kesilapan diri sendiri.
      Bukan kali ini sahaja aku kesal tapi sudah beberapa kali lalu .... apabila seorang rakan, kenalan, malahan sahabat yang menikam aku dari belakang... sedangkan mereka sepatutnya membantu dan menyokong perjalanan sahabat yang lain.  Ada sahabat pernah menyatakan aku ini sangat baik.... namun sesekali aku patut melindungi diri aku sendiri. Dalam hidup ini aku sering mengalah. Katanya, binalah satu keangkuhan dan kesombongan itu dalam diri... bukanlah menggunakan hak Allah itu sebagai identiti dan sahsiah diri, tetapi menggunapakai agar diri kita ini tidak diinjak sesuka hati  oleh orang lain.

Namun bagi aku ini, untuk apa aku perlu mempertahankan sesuatu itu dengan melawannya seperti mana perlakuannya itu.  Bukankah aku kelihatan sama sahaja jika aku berbuat sesuatu yang sama dengannya. Aku akan berusaha untuk membezakan aku dan dia dan membuktikan kami tidak sesekali sama dengannya dan aku ingin sekali memungkin bahawa aku sememangnya mencari kemuliaan... Dan apabila kemuliaan yagn dicari maka akan sukar dan sulitlah perjalananku kelak. Mungkin sudah nasibku ini mempunyai kawan yang menganiayai rakannya sendiri.. Bukan seorang malah dua, tiga orang yang bersikap seperti itu.. seperti gunting dalam lipatan.. Luarannya kelihatan begitu perihatin, baik dan bertolak-ansur kepada aku, namun dalam masa yang sama menganiayai aku yang bertemankan dia dalam perjalanan hidupku ini.  Tidak pernah pula aku berniat menarik perhatian orang-orang sekeliling kepada aku sehinggakan tergamak pula seseorang yang aku anggap kawan itu mengkhianati...  Bagi aku biarkanlah. Dan antara sebab kenapa aku tidak berubat sejak awal dulu adalah kerana rasa sedih dalam hati ini, dikhianati oleh orang-orang yang dikatakan rapat denganku. Pernah berkali-kali aku diberitahu tentang pengkhianatan dan penganiayaian yang dilakukan kepada aku namun aku masih berbaik-baik dengan mereka. Aku sengaja menolak tanggapan itu walaupun bukan seorang dua yang memaklumkan hal itu.  Dengan rasa kecewa dalam hati ini, aku masih berbaik dengan mereka.. biar sahaja aku dikatakan bodoh sebab suatu masa nanti aku pasti mengetahuinya.. Bukan juga aku sengajakan mereka berbuat salah terus-menerus, cuma aku ingin mereka melihat keikhlasanku berkawan dengan mereka...

Aku sememangnya atau seboleh-bolehnya menjaga segala hubungan aku sesama manusia kerana aku berpaksikan kepada DIA yang maha berkuasa dan mengasihani. Aku juga akan cuba untuk memaafkan seseorang itu dengan segera agar semua perhubungan itu akan terus baik.

      Apa yang perlu aku lakukan sekarang ialah mencari penawar 'racun-racun' dalam diri aku ini agar kesakitan yang aku alami ini tidak berterusan menjauhkan aku daripada rezeki-rezeki dan jodoh yang  sepatutnya aku kecapi.  Dan aku sentiasa mendoakan mereka yang ada berbuat salah kepada aku ini akan menyedari kesilapan-kesilapan yang pernah mereka lalui dan bertaubat.  Semoga kawan-kawan aku itu tidak bersangka buruk dan melakukan hal-hal khianat sama ada kepada aku mahupun orang lain.. Semoga mereka juga tidak akan berdendam dengan segala yang berlaku ini.

Keutamaan aku, amanah dalam cinta aku kepada ALLAH... semoga aku tidak akan berasa kecewa dengan cinta aku kepada manusia.  Semoga Allah akan sentiasa memberikan aku kekuatan.  Alhamdullillah kerana aku terpilih dalam melalui ujian ini.... insyaallah demi menjadikan aku lebih baik pada masa-masa kini dan akan datang... Semoga aku terus tabah dalam melalui pelbagai dugaan dan halangan. Jika DIA mengkehendaki segala sesuatu itu, maka akan terjadilah seperti yang dikehendakiNYA... Aku juga berdoa semoga aku akan sentiasa diterima disisiNYA dalam keadaan baik dan sejahtera, insyaallah... Dari DIA aku datang dan kepadaNYA lah aku akan kembali... dan semoga aku akan kembali kepadaNYA dalam keadaan sebaik-baik manusia selayaknya sebagai hambaNYA...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan