Khamis, Ogos 18, 2011

SEMOGA TINDAKAN DAN PILIHAN INI BETUL

Menentukan pilihan itu bukanlah mudah  dan untuk memastikan keputusan terbaik itu lagi menyulitkan.. Mungkin kita sudah merasakan segala pilihan telah kita pertimbangkan dalam membuat keputusan, dan ada kalanya keputusan itu tidak pula mendatangkan sesuatu yang baik malah menjadikan sesuatu itu lebih buruk lagi.. Semua itu bukan kerana keputusan itu salah tetapi mungkin tidak diuruskan dengan betul dan sebaiknya.

Sebenarnya aku sendiri tidak pasti dengan semua pernyataan di atas. Mungkin ada betulnya.  Dalam Islam sebelum sesuatu pilihan dan keputusan itu dibuat, kita seeloknya membuat iskhtiharah... berusaha, bertawakal dan redha atas apa sahaja takdir selepas itu.  Bukanlah pula  hanya beriskhtiharah dan membiarkan semua itu terlaksana sendiri.  Namun setelah berusaha tetapi kebaikan yang diharapkan itu tidak seperti yang kita ingini, maka kita perlu bermuhasabah dan perlu redha akan segala yang ditentukan olehNYA.  Sama ada kebaikan yang melimpahruah ataupun kepayahan yang menimpa, segala itu merupakan suatu ujian dan dugaan yang perlu kita terima, maka seharusnya kita bersyukur dengan segala itu. Setiap segala sesuatu itu pasti ada hikmah di sebaliknya.

Selama ini, aku tidak membuat apa-apa keputusan berkaitan penyakit dan urusan aku disihir orang; kerana aku punyai banyak alasan dan sebab mengapa tidak berbuat demikian.  Ketika disantau dulu, ketika aku muntah-muntah darah dan mengalami kesakitan  dalam badan yang melampau, aku pernah juga diberitahu dan dinasihatkan supaya terus berubat dan berikhtiar menyembuhkan semua penyakit dalam badan aku ini. Aku tidak boleh berhenti walau seketika... tetapi aku biarkan kata-kata mereka.  Baik sahaja daripada disantau itu, semuanya telah melalaikan aku daripada terus berubat kerana aku tidak mengalami lagi kesakitan yang teruk akibat aktiviti sihir itu, walaupun aku tahu bahawa dalam diri ini masih ada pelbagai penyakit yang datang, mendatang,

Kini aku berkeputusan untuk mengubati satu lagi sihir yang ditujukan kepada aku.. Suatu yang telah aku ketahui lama dulu. Namun selalu juga aku menidakkannya. Sehingga itulah yang menjadi sebab mengapa baru kini aku memikirkan untuk menyelesaikan masalah ini.

Beberapa orang yang pernah berbincang dan membantu aku dalam mengubati penyakit sihir ini pernah memberitahu aku, bahawa setiap sesuatu yang aku tidakkan suatu masa dulu akan bertukar kepada sifat sebenarnya... maksudnya kembali kepada sifat yang sepatutnya jika sihir ini tidak ditujukan kepada aku.  Rentetan itu akan banyak dugaan dan ujian yang perlu dilalui oleh aku...  Dan kini, aku tetap diberitahu tentang perkara yang sama. Kak Z yang akan membantu aku kali ini hanya berperwatakan sederhana namun aku yakin DIA menemukan aku kali ini dengan pengamal perubatan wanita tentu ada hikmahNYA.. Aku memang mengakuinya, kerana aku lebih senang bercerita dan berkongsi cerita... kebetulan juga dia seorang tukang urut untuk perempuan.. serta boleh menolong mengubati beberapa penyakit.. Alhamdullillah, setelah dua kali bertemunya, sememangnya ada perubahan dalam diriku ini

Kini, aku sudah tidak menelan ubat untuk sakit darah tinggi lagi. Sudah hampir 3 bulan, sedangkan apabila doktor bertanya aku tetap ambil ubat atau kenapa aku tidak ambil ubat di klinik, aku akan menjawab mengambil ubat di hospital.  Aku rasa sudah beberapa kali aku berbohong. Sunat ke?  Tak tahulah sebab aku malas hendak bersoaljawab dengan doktor-doktor yang ada, walaupun ada kalangan mereka itu adalah saudaraku sendiri.

Berat badan pun sudah menyusut, semakin ideal dengan ketinggianku.. biarlah orang tidak perasan pun. Aku yang tahu, sebab banyak pakaian yang perlu aku ubahsuai atau simpan.. Beberapa penyakit pun sudah semakin menghindar, alhamdullillah. Bukan aku utamakan sangat pun, kecantikan fizikal ini namun mungkin itulah juga faktor utama oranglain mengenali individu itu.  Semoga kecantikan luaran itu disertai dengan kecantikan dalamannya.  Memang kecantikan itu antara kriteria untuk pemilihan jodoh namun keutamaan adalah kepada agamanya..

Itu semua kesan kepada diri aku ini, tidak pula hal itu memberikan masalah kepada sesiapa mahupun diriku sendiri. Kak Z juga ada berkata, kembalinya keadaan seperti sediakala itu juga bermakna tentang semua hubungan yang pernah aku lalui.. Hal inilah yang sangat merisaukan aku kini... mereka yang tidak menyukai aku ketika aku menyukai mereka dahulu akan juga berubah sikap. Mereka yang menyukai aku tetapi aku  tidak menyukainya juga akan tetap menyukaiku... Aku tidak akan ada perubahan pula.. Bukan Kak Z sahaja berkata demikian... Inilah yang sebenarnya aku bimbangkan.

Jika benarlah segala itu, aku sememangnya sudah merasakan kesan itu kini... Aku tidak berasa apa-apa perubahan yang ketara. Namun perubahan itu memang ada. Dan banyak cerita-cerita lucu juga menjengah.. Dengan usia aku ini, rasanya semua yang berlaku kini, hanya layak untuk dialami oleh remaja dan orang muda.  Takkan ada sesuatu yang menyenangkan selain kita dapat menyenangkan orang lain juga..

Kejadian petang semalam begitu mengujakan juga...  ketika aku dan keluarga berbuka puasa di luar buat kali pertama.  Di restoran kecil di kediaman kami. Sesudah memesan makanan, aku meneruskan aktivitiku membaca novel yang telah menjadi minatku semula sejak beberapa minggu yang lalu.  Sejurus  selepas kami menempah hidangan, masuk seorang pemuda aku kira, berbaju melayu tanpa sampin.. Dia masuk dan sepanjang perjalanannya masuk ke restoran itu dia memandangku.. aku perasan sebab aku mengangkat pandanganku ketika awal dia melangkah masuk apabila anak buahku bertanya, kenapa orang ini pakai baju melayu di kedai makan, macam nak pergi majlis kenduri atau ke majlis rasmi lagaknya.. aku hanya tersenyum, apatah lagi ketika dia bertanya tentang tandas.. aku senyum memandangnya tanpa niat...lantas dia memandangku tanpa berkelip, agak lama... aku pun tidak mahu memalukan diri sendiri dan memalukan empunya diri itu, lalu tunduk meneruskan pembacaanku... Kesian dia malu agaknya apabila anakbuah ku itu menegurnya berpakaian seperti hendak ke majlis itu dan dia masuk ke restoran itu bertanyakan tandas...
       Namun tidak terduga rupanya dia berbuka di restoran itu, selepas dari tandas dia memilih posisi  membelakangkan aku... kebetulan aku memang duduk di tepi dinding... Sementara menunggu pesanan kami, dia membuka ipad dan mencatat sesuatu... Kata anak buahku, dia main facebook... aku gelak kecil perlahan.. tidak sangka dia berpaling memandang kami.. apabila pandangannya bertembung dengan pandangku dia larikan semula pandangan ke ipadnya itu.  Kemudian anakbuah yang nakal itu tegur aku pakai baju merah... pemuda itu seakan perasan, dia berpaling lagi kepadaku, kebetulan aku pun hendak mengangkat pendangan daripada novel kubaca ini, sekali lagi pandangan kami bertembung... Hemmm, macam cerita dalam novel pula.. aku senyum, dia pun senyum lalu memandang pakaiannya yang berwarna sama... Aku melihatnya sebab pilihan baju kami tahun ini salah satunya berwarna merah... nampak segak di tubuhnya yang berkulit sawo matang itu... Selepas itu beberapa kali dia memaling ke belakang dan memandangku, sewaktu mula berbuka, sewaktu sedang makan, sewaktu kami sibuk melayani sesama sendiri.... malah dia seperti melihat menggunakan ekor mata sepanjang waktu itu... Kebetulan setiapkali dia melihat kami, aku terasa seperti orang memandang kami dan penglihatan aku tertancap ke arahnya... Entahlah lucu sekali... Orang muda itu kategori 'macho' kata orang sekarang... hidung mancung dan rambut ala-ala kartun naruto tu... Tak nampaklah dia kalut tetapi dia seringkali tertangkap dengan tindakannya... Cuma aku tidak gemar, dia merokok... cara merokok macam ada masalah, bergaduh dengan isteri kot, sampai terpaksa berbuka sendirian dengan pakaian melayu sepasang itu.
          Sewaktu hendak membayar makanan, dia bangun melintasi meja kami... kebetulan aku sedang tersenyum dan ketawa kecil kerana gelagat anak-anakbuah ku, dia berhenti seketika.. di hadapan meja aku dan memandang aku..cuba tersenyum kepada aku yang memang tersenyum.. dia menganggukkan kepala sedikit... agak tinggi dan sedikit membongkok... aku pun buat tak tahu kerana tiada sebab aku hendak membalas senyumannya... aku biarkan sahaja. Menanti pulangan bayarannya dia berpusing menghadap meja kami... lagak agak tenang. Aku sedar dia perhati ke meja kami membiarkan saja... lalu sebelum pergi sekali lagi berpaling kepada aku.. aku memandangnya pelik... Dia berpaling senyum... terus ke kereta... menghidupkan lampu, aku memandang kereta itu, mengamati nombor plat pendaftarannya, tapi tak jelas. Untuk apa pun aku tak tahu... Sebelum dia berlalu di hadapan restoran, kereta bergerak lambat... aku perasan keadaan itu berpaling semula melihat kereta itu. Sejurus aku melihat, cermin tingkap kereta diturun perlahan, dan sebelum bergerak... aku melihat dia mengangkat tangan seakan melambai.  Fuh, apa pula yang berlaku ini?  Betul-betul macam cerita novel.... Sepanjang malam itu aku ketawa dan senyum dengan kejadian itu...
            Apa tidaknya! Dua hari sebelum itu, ketika aku dalam kereta menunggu adikku  sampai,dan aku membaca manzil, tiba-tiba cermin tingkap diketuk perlahan... Aku angkat muka dan melihat, seorang lelaki di sisi kereta... aku tidak turunkan cermin... dia mengisyaratkan cermin diturunkan... aku memandangnya hairan..dan turunkan separas sesayap angin di pintu kereta, bimbang jika ada perkara tidak baik berlaku. Dia melihat keadaan itu, dia membongkok dan  merapatkan sedikit mukanya dan berkata : "It's nothing... just say  'Hai' ! " Kemudian dia bangun dan berlalu... aku terkejut terus pandang ke arah pemuda itu.. dia berjalan tenang, beberapa kali berpaling... dan melambai.. Cubalah bayangkan..... dengan keadaan terkejut itu... panjanglah pula senyum ku.. sebelum itu lagi juga, ketika di bazar Ramadan aku ditegur oleh seseorang yang tidak aku kenali... Ops, ramahnya dia... entah apa dia cerita pun aku tak tahu, aku diam sahaja senyum dan sedikit respon mengganggukkan kepala... sebenarnya aku sudah lambat sangat.. dan banyak lagi  yang hendak aku cari.. beberapa gerai jugalah aku bersaing dengan lelaki seorang ini... apabila dia sudah selesai membeli, agaknyalah.. dan aku menanti kuih diiisikan oleh penjual... dia minta diri, katanya seronok jumpa aku dan harap dapat jumpa aku lagi... Fuh, penat pula nak memikirkan situasi itu dalam kalut aku, aku cuma mengangguk...

Hah... apa hendak dikatakan... Baru sahaja aku memulakan langkah berubat ini... yang ada sudah terlepas pada awal aku berubat itu... dia yang satu itu yang mungkin menunggu jawapanku selama enam bulan, sudahpun menjadi tunangan orang pada minggu sama aku mula berubat... Alhamdullillah itu mungkin jodohnya...dan yang seorang lagi itu pula sudah merajuk dan berkecil hati dengan aku ini, mungkin... tetapi biarlah... Mungkin itu lebih baik untuk kami..
        Sekarang ini pula, 'aura' dan 'pesona' aku sudah kembali sedikit-dikit... tapi bukanlah pula menjadi lesen aku bergembira dengan keadaan ini. Banyak juga kekalutan yang mendatang sekarang.. bukan sahaja daripada orang-orang yang tidak dikenali tetapi daripada kalangan orang-orang yang telah atau pernah aku kenali.  Telefon aku pun, asyik berdering... nombor-nombor tidak dikenali. Hish, benci... ada banyak pula orang yang hendak menelefon... bukan siang hari sahaja, malam-malam pun jadi... ada beberapa kali aku menerima mesej yang tidak suka aku baca... merayu-rayu dan bahasa yang indah-indah. Mula-mula aku tidak layan sehingga suatu ketika itu aku muak dengan sms yang ringkas itu. Aku tanya berkali-kali siapa gerangan yang menghantar sms itu... dan terjawab akhirnya... Ya Allah, kawan aku itu.... Pak Imam masjid lagi... Bahasa punyalah jiwang. Anak sudah berderet.. Naik benci pula aku, walaupun dia sudah memohon maaf.. Aku ini pula memang suka bersangka-sangka.. menganggap yang bukan-bukan... Ini yang menambah rasa tidak suka walaupun dia itu kawan lama aku.. satu lagi sms, belum lagi aku tahu gerangannya.

Aku juga menerima beberapa panggilan daripada luar negara.. tidak perlu hendak sebut negara mana... ada beberapa orang kawan di luar negara ketika ini.. termasuklah seorang dua yang pernah meng'ayat' aku dalam perbualan 'chatting' di facebook... Aku tahulah aku seorang, belum ada berganding dengan aku... tetapi usia aku pun bukan muda... antara sebab kenapa aku sudah tidak mahu fikir tentang jodoh.. Panggilan-panggilan itu tentu daripada mereka... yang selalu juga terlepas daripada aku menjawab panggilan yang mungkin pada waktu sama ada tanggungjawab yang aku laksanakan. Maka panggilan itu aku biarkan.  Lena aku pada waktu malam pun, asyik terganggu dengan panggilan yang datang daripada nombor yang tidak aku kenali... Agaknya ada yang ingat aku ini, akan menjawab panggilan pada jam 1-2 pagi itu... mengarut betul, hendak tidur pun tidak senang.

Aku pun bukan muda belia lagi. Tidak ada masa pun hendak bercintan-cintun ini... Ada kala terfikir, jika mereka hendak aku... tanya sahaja kepada emak dan abang aku di rumah di kampung... Ada jodoh, 'on'lah... tidak ada jodoh, sekurang-kurangnya tunjukkanlah juga kesungguhan itu kepada aku ini.. Memang susah juga aku hendak buka hatiku ini kepada orang lain waktu ini... setelah beberapa peristiwa aku lalui, namun insyaallah... jika bergelar suami, orang itu akan aku cintai dan menerimanya seadanya kerana ALLAH. 
     
        Masalah lain juga ialah beberapa yang menunjukkan minat  kepada aku ini, jauh lebih muda daripada aku ini... Seperti jejaka berbaju merah malam semalam itu... paling-paling dia mungkin muda 10-15tahun daripada aku... apatah lagi yang mengetuk cermin tingkap aku itu, kalau aku punyai anak... boleh buat menantu sahaja.  Masalah beginilah yang aku bimbangi... maka aku selalu bertanya kepada diri... Benarkah tindakan yang aku ambil ini... Ada juga orang yang aku kasihi dulu seakan-akan menunjukkan reaksi baik kepada ku... menelefon secara tiba-tiba, tetapi aku tidak mahu melayannya... yang secara diam-diam sering curi-curi pandang kepada aku, yang tidak pernah menegur sebelum ini, tiba-tiba berperlakuan mesra dan bersahaja, menegur... berbual dan mengusik.. Kalau hendak difikir-fikirkan banyak lagi  yang membingungkan.

        Inilah perjalanan baru hidup aku ini... dan jika aku sembuh sepenuhnya, insyaallah... aku pasti aku pula yang akan menjadi orang paling bingung dalam menghadapi semua ini... Semoga berserta semua itu, aku berdoa semoga ALLAH akan memberikan  aku kekuatan untuk menghadapi jalan baru yang belum terduga kelak. Buat masa ini ada yang aku harapkan kepada seseorang... apatah lagi menjelang pertemuan kami beberapa waktu lagi... semoga itu juga adalah pilihan terbaik aku buat masa ini... Semoga selepas pertemuan itu, akan ada sinar dalam hidup ini seterusnya hingga ke akhir hayatku kelak... yang lama namun jalinan yang baru... kerana aku ingin meninggalkan semua yang lama itu.... menggantikan yang baru ini dalam meniti hidup meniti perjalanan ke akhirat yang abadi... Ya ALLAH, semoga diberkati semua yang akan aku lalui ini...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan