Jumaat, Julai 01, 2011

JIKA ADA YANG TERSURAT, PASTI ADA YANG TERSIRAT.. (2)

Baharu sahaja aku meluahkan perasaan aku yang tidak menyenangkan tentang beberapa perkara dan DIA telahpun menjelaskan persoalan itu dengan begitu segera buatku hambaNYA ini yang sentiasa mengharapkan akan pertolonganNYA.
Tambah kapsyen
Masyaallah.... betapa aku rasa begitu senang dengan keadaan ini. DIA mendengar aku.... Cukuplah DIA buatku...kerana DIA adalah segala-galanya buatku.

Alhamdullillah, salah faham aku kepada beberapa peristiwa dan beberapa perkara telah terjawab. Mungkin DIA tidak mengizinkan aku terus bersangka-sangka... dan menambah dosa-dosa yang tidak terhitung banyaknya...

Sedih aku mendengar pengkisahan itu, menitis air mataku untuk sekian kali... Allah menduga dan menguji mu sebegitu rupa... Hanya doa aku mengiringi segala perjalanan dan urusan yang kau lalu.  Semoga Allah memberikanmu lebih banyak kesenangan dan kebahagiaan... Aku akan sentiasa mendoakan yang terbaik buatmu...

Kagum aku dengannya... berbulan-bulan dia melalui segala perit getir dan ujian itu... namun sepanjang waktu itu aku melihat senyuman menghiasi bibir dan wajah ayunya... cuma sedikit kelainan tingkah laku dan kelainan perhatian buat aku... aku fikir dia yang melarikan diri kerana marahkan aku dan tidak setuju dengan pendapatku, namun siapa sangka dia perlu melalui pelbagai dugaan untuk hidup seterusnya.. Dan dia berjuang sendirian. Maafkan aku bersalah sangka denganmu...

Buat seorang lagi rakan, DIA belum pun memberikan apa-apa tanda kepada aku... namun seharusnya aku bersangka baik. Apatah tidak dapat aku nafikan kadang kala aku terpengaruh juga dengan cerita-cerita yang aku dengar dan kisah-kisah yang disampaikan orang buat aku ini... Aku yang perlu membetulkan keadaan ini... semoga aku akan berjaya melalui dengan berhusnuzon..
Kita dengan hidup kita pun sentiasa ada cabaran yang tersendiri, tidak putus-putus.... apatah lagi hubungan kita sesama manusia... walau apapun sebelum dapat menyempurnakan hubungan kita kepada Allah, kita seharusnya terlebih dahulu membaiki dan menjaga hubungan kita sesama manusia.."Hablum minnas wa hablum minallah"... Aku dididik dengan amalan itu sejak kecil lagi... walaupun sebenarnya aku kategori manusia yang sukar untuk berkomunikasi... Apabila difikir-fikirkan lucu juga... masa kecilku dulu, aku tidak gemar apabila ada orang yang suka dengan aku... tak kiralah siapapun dia... seakan-akan 'menyemak', apatah lagi orang-orang tua yang suka sangat mengimbau masa silam keluarga aku... "Dulu, datuk kau tu kedekut, duit lima sen pun macam  tayar kereta lembu...besar benar nilainya... tapi sebab kau sepuluh ringgit pun macam daun gugur". Antara ayat yang aku tidak suka hendak mendengarnya.. Apa yang hendak diungkitkan sangat..
Buruk sangatkah jika jadi kedekut?  Itulah hakikat kenapa aku tidak suka orang suka aku... termasuklah jika jumpa aku hendak dipeluk cium... apabila aku merempan dan marah-marah, aku pula yang dimarahi datuk.... Apapun aku bangga dengan datuk. Bagaimana dia tidak kedekut.... untuk mencari rezeki, datuk bertungkus lumus dengan pelbagai kerja... ke kebun koko, ke kebun pisang, bercucuk tanam...berkedai runcit, membuat tali daripada batang pisang untuk menjimatkan kos... macam-macam.. DAN, datuk merupakan contoh tauladan yang baik... seorang bilal yang dedikasi.. seorang pemimpin masyarakat walaupun masyarakat kampung... yang bertanggungjawab.... dan guru mengaji aku yang paling bertolak ansur.. aku belajar berzanji dengan datuk... suara datuk lunak dan merdu... dan yang paling aku suka, datuk pandai bercerita kisah -kisah nabi ; juga datuk ada 'Harimau belang sebesar rumah' untuk datuk balik ke rumah saudara-mara di Siam ( Tak betul cerita ini... sahaja hendak menakut-nakutkan aku supaya jangan suka merayau-rayau keliling kampung..)

Kembali kepada tajuk perbincangan yang aku pilih ini... tentang seorang dia yang selalu aku anggap pelik... Entah kenapa tiba-tiba dia kembali kepada situasi lamanya... Marah agaknya dengan aku... tidak mengapa, aku pasti tidak akan ambil hati.. Hanya kebetulan mungkin, sejak kami boleh berinteraksi, banyak urusan kami bersama.. dan aku tidak menyalahkan sesiapapun... jika dia hendak marah, itu haknya. Aku akan menerima situasi lama itu dengan senang hati... dan aku hanya ingin menjelaskan bahawa aku tidak akan prejudis dengan apa-apa perkara pun berkaitan dia. Maaf, jika aku telah menyinggung perasaan dan menyentuh peribadinya... Mungkin niatnya baik, dan aku juga tidak bersangka-sangka cuma aku berasa tidak selesa secara tiba-tiba dia berubah sikap...
Bagaimanapun keadaan dia kelak dengan aku ini, dia masih sentiasa aku kasihi dan hormati seperti selalunya.. aku juga sentiasa akan mendoakan kesejahteraan dia dan pasangannya di dunia dan akhirat..

Kadang kala pengalaman -pengalaman yang pernah kita lalui membatasi pergaulan kita... Memang hidup ini sukar dimengertikan oleh sesiapa pun... termasuk diri individu itu sendiri.. Banyak rumahtangga kenalan aku yang porak peranda dan tidak kurang yang musnah apabila adanya orang ketiga dalam hidup berumahtangga... sama ada orang ketiga itu, orang yang baru mahupun lama... Biasanya antara kedua-kedua individu itu masih ada perasaan kasih dan sayang...
Ada golongan lelaki yang tidak mahu mengahwini perempuan yang pernah mengalami 'cinta pertama' disebabkan cinta seterusnya itu tidak seutuh cinta pertamanya... berbanding lelaki yang sentiasa ada cinta, dan cinta terakhirnya adalah yang terbaik... Sebenarnya aku sendiri tidak pasti... aku hanya mengulas daripada pendapat-pendapat yang didengar... CUMA aku tidak bersetuju dengan tindakan seseorang sama ada sudah menjadi isteri, mahupun sudah menjadi suami untuk terus berhubung dan menjalin kasih sayang antara satu sama lain... dengan satu jalinan yang intim mungkin... sehingga meletakkan maruah seorang isteri mahupun seorang suami itu begitu rendah.

Begitu juga apabila seorang isteri menjalinkan hubungan dengan lelaki lain, sedangkan taat setia dan cintanya adalah mutlak hak seorang suami... (Berat juga untuk menghukumkan mutlak, yang pasti cinta seorang isteri itu adalah hanya untuk si suami... satu-satu suami itu bukan buat kekasih baru ataupun bekas kekasih yang hadir sesudah sesuatu perkahwinan.. ) Aku beristigfar panjang apabila mengetahui ada golongan isteri sengaja menjalinkan hubungan dengan lelaki lain... Mungkin untuk lelaki tidaklah menjadi salah kerana Islam membenarkan poligami...tidak buat si isteri. Teringat aku pengalaman aku yang lalu.... namun aku tidak menganggu sesiapa sebenarnya . Malah aku berhati-hati dalam pergaulan aku... Dengan tindakan aku hanya bermesej pesanan ringkas yang tidak dijawab pun, aku telah dianggap sebagai pengganggu kehidupan orang lain... Apatah lagi apabila ada golongan isteri yang bersikap pentingkan sendiri, melayan cinta terlarang dengan suami oranglain; sedangkan di sisinya masih punyai suami yang perlu ditaati.

Pada pendapat aku, jahatnya dan kejamnya isteri itu... bukan sahaja menzalimi isteri oranglain malahan menzalimi diri sendiri dengan mendekatkan diri kepada perkara-perkara haram.. dosa dan dimurkai ALLAH.
Dan sebagai seorang muslimah dan isteri solehah bukan itu pula tindakan terbaik... Memakai jilbab menutupi tubuh badan tetapi tidak mempunyai jilbab membatasi nafsu, bukanlah peribadi mulia.
Dulu ada tiga orang sahabat (tidak silap aku), menasihati aku bahawa kadangkala perasaan cinta dan nafsu itu perlu kita sembunyikan... sehingga setiap sahabat itu menceritakan satu kisah yang sama; yang aku kira daripada kisah-kisah motivasi yakni... pada suatu ketika pada zaman Khulafah ArRasyidin, ada seorang perempuan yang menaruh hati kepada seorang lelaki... namun oleh sebab menjaga maruah diri sebagai seorang solehah dan adab dan akhlak sebagai seorang wanita... maka dipendamkannya sehingga kerinduan, kecintaan itu menjadi satu keperitan dan penderitaan... dan demi cintanya akan lelaki itu dan sifat malu yang ada dalam dirinya, akhirnya dia mati dengan memendam rasa cintanya  itu.... Sebenarnya aku tidak setuju dengan kisah itu... teladan yang sesuai dengan seorang isteri yang tidak boleh mengongsi cintanya untuk lelaki lain... bukan buat aku dan dia yang pada ketika itu masing-masing tidak berkahwin... dan salahkah seorang wanita untuk memulakan sesuatu perhubungan dengan menyatakan rasa kasih sayang kepada seorang lelaki itu tanpa melebihi batas pergaulan... maka aku tidak pernah kisah dengan segala nasihat itu.. Mungkin kerana pada ketika itu aku hairan kenapa nasihat itu diberikan kepada aku sedangkan pada masa yang sama, lelaki yang aku suka itu, sangat akrab dengan isteri lelaki lain.. Bukankah nasihat itu lebih sesuai diberikan kepada isteri itu?

Mungkin hanya kerana aku bukan dalam golongan 'berilmu' seperti mereka.... anggapan mereka aku ini begitu jahil dengan hukum syariat... Biarlah, sebab hari ini rasanya aku sudahpun membuktikan tiada hinanya seorang wanita itu meluahkan perasaannya namun dalam keadaan membatasi pergaulannya.. jika aku salah... maka salahkah juga Saidatina Khadijah yang berkehendakkan Rasullullah SAW? Bezanya, hidup aku ini daif dan banyak kekurangan... tiada harta tetapi mempunyai hutang yang banyak mungkin... Tetapi sebenarnya ada baiknya aku tidak ditakdirkan bersama lelaki itu.... selain aku akan menyusahkannya malah akan memberikan bebanan fitnah buatnya juga... Alhamdullillah aku gembira lelaki itu sudah memiliki suri seri hidupnya... aku dengar pasangannya seorang yang kaya dan dapat membantu dalam perjuangannya sepertimana Saidatina Khadijah membantu suaminya dalam setiap perjuangan...
Semoga tidak akan teraniaya lah rakan-rakan aku  dek seorang perempuan jahat yang tidak dapat mengawal nafsunya... dan semoga selamatlah suami-suami yang baik daripada tergoda dengan perempuan-perempuan durjana yang membelakangkan syariat agama... Buat suami-suami, jika ingin memilih isteri-isteri lain, berbincang dan berterus-teranglah dengan isteri kalian... jika diizinkan teruskanlah langkah.. pilih isteri-isteri yang menepati ciri-ciri yang solehah... bukan menginginkan isteri-isteri oranglain yang masih bergelar isteri... Ingatlah, sedangkan melamar seseorang perempuan itu sedangkan perempuan sudah dilamar oleh lelaki lain adalah berdosa... apatah lagi, berkehendakkan isteri oranglain...
Buat suami-suami yang soleh.... Nasihat baginda Rasullullah SAW..."berkahwin kamu dengan seorang isteri, dua, tiga dan empat isteri namun jika kamu tidak boleh bersikap adil maka cukuplah dengan seorang." (Bukan riwayat sebenar.... namun inilah nasihat yang selalu aku dengar setiapkali menghadiri kursus perkahwinan dan perbincangan persoalan poligami).. Semoga catatan ini boleh dimanafaatkan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan