Khamis, Julai 14, 2011

CATAT IKUT EMOSI HARI INI...

 Pagi ini pagi Jumaat yang mulia, penghulu segala hari... Malam tadi aku lihat kalender Jawa, malam Jumaat legi (manis).... dan hari ini sepatutnya adalah hari Jumaat yang menenangkan dan nyaman. Dan waktu ini langit sudahpun menghamburkan air matanya tidak lebat namun merembes juga ke bumi... Sejuk dan nyaman...

Namun hari ini aku terasa sangat tidak selesa.... mana tidaknya, pagi-pagi telah pun diminta untuk menyediakan sesuatu yang bukan tugas aku.  Aku yang sepatutnya meminta laporan dan semua maklumat dokumentasi daripada mereka, tetapi terbalik pula mereka yang mudah-mudah beri arahan untuk mendapatkan laporan daripada aku.. jadi mana yang betul.  Tiba-tiba pagi yang tenang ini, jadi huru-hara pula.  Emosi aku menjadi sangat tidak stabil.  Adik-adik ini ingat mereka siapa? Aku tidak perlu hendak buat laporan kepada sesiapa kecuali kepada ketua aku sahaja, iaitu 4 pentadbir di atasku... Dan kalian pula yang perlu memberikan laporan kepada aku.

Senang agaknya kerja dengan aku, kan....  Bukan aku pula ketua jawatankuasa yang terlibat. Aku tidak diberikan apa-apa arahan maka aku buat berdasarkan apa yang aku rasakan patut aku buat. Menyelesaikan tanggungjawab aku dengan komitmen aku kepada peranan aku. Buat apa hendak buat kerja orang.  Kena tengok dululah apakah jawatan yang kalian bagi.. Selalunya aku tidak akan abaikan kerja yang diberikan kepada aku. Yakni, kerja-kerja aku... bukan kerja-kerja orang lain. Siapa pula yang hendak buat kerja orang lain. Sesuka hati hendak menyalahkan orang. Ingat apa? Semua hendak salahkan orang sesuka hati.  Peliklah mereka ini, kesalahan kawan-kawan mereka boleh sahaja mereka 'cover' lepas itu, bijak pula hendak salahkan orang lain.  Nasiblah.... Siapa yang patut tanggung? Ketua jawatankuasa yang dilantiklah.... Kenapa pula aku yang hendak dipersalahkan.
Kalau tidak suka dengan kerja aku, maka kalian kena buat kerja sendiri betul-betul. Jangan asyik hendak salahkan orang sahaja.
Semua orang ada kerja masing-masing yang dipertanggungjawabkan. Aku mestilah hendak melaksanakan apa yang sepatut telah diamanahkan kepada aku.  Kalau tengok kerja aku elok, kalian boleh ikut tetapi kalian tak boleh suruh aku buat untuk kalian.  Bukan aku tidak mahu berkongsi atau berkerjasama dengan oranglain.  Cuma aku harap kalian kalau hendak berbangga, berbanggalah dengan hasil kerja sendiri.. jangan hasil kerja orang lain.  Aku pun manusia biasa macam kalian juga.  Makan nasi 3 kali sehari juga.... tiada bezanya. Jika ada pun, aku kerja lebih masa.... dan masa itu kalian sedang bersantai-santai dengan keluarga atau kalian sedang pergi berlibur dengan kawan-kawan.  Kerja yang patut kalian buat minta pada aku... bukan ke tak malunya namanya itu??  Kenapalah kawan-kawan aku tidak ada ikhtiar sendiri? Apabila aku bantu, mereka tak nak pun terima, kata aku menyibuklah.... pandai-pandailah, buat skop kerja akulah.... tapi tak dibantu semua benda tak jadi... Bukan bodoh sombong ke namanya...

Ini pun nasib baik aku ambil langkah berjaga-jaga.  Kerja aku memang tidak sempurna, datang kerja lambat sikit daripada oranglain... tapi aku tidak abaikan kerja aku dengan sewenang-wenangnya. Tidak macam kalian, masa rehat sahaja, sembang-sembang,mengumpat ke apa benda-benda lagho yang dilakukan.... Aku buat kerja aku, kalian bersenang-lenang mengumpat, aku pula yang jadi bahan umpatan itu!! Aku masih boleh sabar... Kalau hendak marah, marahlah orang yang sepatutnya.  Kenapa aku pula yang kena marah... bukankah senggal namanya itu... Nasib baik aku ini jenis orang yang bertolak-ansur biarpun  banyak orang yang takut dengan aku ini sebenarnya.... bukan bermakna aku boleh kalian injak atau arahkan sesuka hati.  Apabila aku tidak banyak soal, bukan bermakna aku lepas tangan sahaja. Aku memang simpan banyak hal dalam hati ini.  Jangan sampai aku kena luahkan secara tidak sopan suatu hari kelak.

Entah kenapalah, kalian ini suka sangat mengumpat tentang aku.  Aku sudah buatkan banyak perkara untuk memudahkan kerja kalian pun tidak berterima kasih.... lagi mahu bising.

Adik-adik,
Pergi ambil manual kerja masing-masing.... buka dan baca... dan jalankan tanggungjawab masing-masing. Bukan kerja aku hendak merendahkan level aku kalau kalian sendiri tak hendak membantu diri sendiri.  Aku cuba bersikap adil, kalau  kalian bersikap adil kepada diri kalian sendiri dan bersikap adil kepada oranglain... Bukan kerja aku hendak bertanggungjawab dengan semua perkara-perkara remeh yang ada ini. 

Hish, baru sekejap tadi ada pula yang datang minta macam-macam benda daripada aku. Benci betul aku dengan mereka ini.  Aku ini tidak ada kerja lain ke hendak melayan karenah semua orang yang bukan menjadi tanggungjawab aku ini.  Aku rasa bengang betul ini.  Diri sendiri pun tak cukup masa aku hendak jaga, apahal pula hendak ambil tahu tentang semua perkara yang tiada kaitan dengan aku.  Buatlah sendiri.... janganlah menyusahkan aku ini. Buatlah aktiviti sendiri... Ada rasa aku hendak menjerit hari ini, tahu tak??  Dalam benak aku ini.....ada macam-macam perkataan... "Banggang!, Bodoh, bingai, sial,  Siot, lahabau, celaka....." macam-macam lagi.  Perkataan yang aku cuba simpan baik-baik agar tidak terungkap melalui mulut aku ini.... Mereka ini tak ada perasaan ke? Suka-suka hati sahaja hendak menyakitkan hati  orang sahaja.  
Ya ALLAH, redakanlah kemarahan dalam hati aku ini.... Sabarkanlah hati ini yang sentiasa diintai oleh api kemarahan yang diruntun oleh syaitan... Jauhilah aku daripada amarah yang tidak ada penghujungnya dan kemarahan yang memudaratkan..... Berikanlah aku kekuatan melawan nafsu kemarahan yang tidak berpagar ini....
Ya Allah, jadikan aku seorang yang sabar, sesabar Rasullullah SAW dalam melalui ujian dan dugaan ini.... Semoga aku akan menjadi seorang yang dapat mengimbangi perasaan aku dengan stabil dan sentiasa ingat kepadaMU....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan