Khamis, Mei 26, 2011

ENTAH MENGAPA AKU INI?????

 Entah mengapa dengan aku ini?  Aku sendiri tidak pasti.. Walaupun sebenarnya aku tahu mengapa... Persoalan-persoalan yang tidak mahu aku rungkaikan. Namun adakah aku akan bertahan melalui semua keadaan ini.   
Wajah dan keadaan diriku ini sememangnya nampak senang, tenang dan ceria ketika ini... Alhamdullillah... 
Namun mungkin aku 'sakit'.... aku sendiri pun tidak pasti. Minggu sebelum ini aku sudah mendapat rawatan doktor.. Tiada apa yang perlu dirisaukan, tekanan darah stabil, tiada kencing manis, jantung juga stabil.. tidak demam, tidak ada tanda-tanda jangkitan virus, sehingga akhirnya doktor mencadangkan aku mendapat rawatan pakar atau membuat imbasan... di seluruh tubuh terutama kepala..
Apalagi yang boleh dikatakan... aku tidak menghidapi apa-apa penyakit sekalipun... itu jawapan biasa doktor yang merawat aku. Dulu sewaktu aku mengalami muntah-muntah, bukan kahak..bukan juga lendir.... tetapi darah-darah beku... darah-darah hidup... apabila diimbas, tiada kerosakan hati, jantung atau sebagainya... Adakah hal ini akan berulang lagi.
Pesan doktor itu, jika sudah membuat imbasan, jika tiada perubahan setelah mendapat rawatan doktor pakar.... usahalah dengan cara lain....

Firman Allah yang bermaksud :
"Maha suci Allah yang di tanganNYA lah segala kerajaan, dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kami, siapa antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun" (Al-Mulk: Ayat 1-2)

 
Maka aku redha jika diuji lagi.... Biarlah bagaimana sekalipun yang perlu aku hadapi, semoga DIA akan memberikan aku kekuatan dan ketabahan melaluinya... semoga aku sabar melaluinya...

Dan sakitku ini menemukan aku dengan beberapa individu. Individu-individu yang membantu aku melalui saat-saat sukar hidupku ini. Jelas, Allah menemukan aku lebih awal daripada pertemuan itu.. Aku bertemu mereka dalam mimpi-mimpi aku ini... di samping mimpi-mimpi dia, dia, dia dan dia yang pernah aku kasihi itu.. entah apa sebabnya begitu... lalu ketika aku benar-benar bertemu mereka, serasa-rasa aku telah mengenali mereka.

Seperti biasanya, mereka yang membantu aku menawarkan 'khidmat' kepada aku... 'bonus' buat aku kira-kiranya.  Berubat dapat, berguru juga rezekiku.. Alhamdullillah aku mendapat guru baru lagi yang akan mengajar aku ilmu-ilmu bathiniah dan ilmu-ilmu ukhrawi... Aduh, berguru dengan ustaz.... belum apa-apa aku sudah diberi amaran!
Tidak aku terima tawarannya, satu kerugiaan aku rasakan. Bukan mudah seorang guru menawarkan khidmatnya. Lagi buat aku yang tidak begitu pandai dan arif dalam banyak perkara.  Cuma ada juga kepelikan apabila diminta hanya memberi salam.... jika aku dalam kesusahan, pasti dia akan membantu... Mustahil!!! fikirku ketika itu...

Tapi tidak terfikir pula aku... dalam dunia sekarang ini, pelbagai cara untuk aku memberi salam kepadanya.  Telefon, internet, jalur lebar... macam-macam cara. Dan dia akan mengajarkan sesuatu yang dapat membantu...
Namun sayang sekali, kerana aku tidak akan sewenang-wenang menggunakan saluran komunikasi yang sedia ada ini untuk menghubungi mana-mana lelaki dengan mudah. Bukan kerana aku sudah serik... walaupun dalam hati ini tiba-tiba aku rasakan ada sebuah taman yang indah dengan bunga-bunga mekar... aku akan sedaya upaya mengelakkannya... Biarpun sukar aku hadapi selagi ada daya aku ini, aku tidak akan menggunakan alat komunikasi itu untuk berhubung... dan aku tidak boleh bersalah sangka lagi..

Biarlah.... jika dia berhajat, maka dia yang perlu memulakannya... itu tekadku ini.
Aku hanya dapat memberi sedikit isyarat,  dalam hati ini telah hadir suatu rasa tenang dan gembira dengan kehadirannya.  Hati ini menjadi girang apabila bersama dia.. asalkan melihatnya sahaja... Umpama pucuk dicita, ulam mendatang... apabila dia meminta aku menghubunginya... tapi sungguh sukar pengalaman lalu... dan aku tidak tahu status apa dia dalam hati aku ini... cuma, dalam kesederhanaannya itu aku melihat sesuatu yang hampir sempurna ada pada dirinya...sebagai seorang pemimpin yang baik sepertimana bagusnya dia dalam mengimami solat berjemaah dalam khairiyahnya... aku maklum itu..

Aku cuma mampu berdoa, jika Allah telah membukakan hatinya kepada aku... dan dia adalah terbaik buat aku... semoga segala urusan dipermudah untuk kami... dan yang jelas, dia agak berbeza dengan semua dia yang terdahulu aku kasihi...
Cukup rasanya catatan aku kali ini... Doakanlah, semoga hubungan kami ini akan terjalin dengan sah, halal dan mendapat keberkatan dalam hidup kami, insyaallah...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan