Sabtu, Mei 14, 2011

BAHAGIA ITU PUNYA PELBAGAI RASA DAN MAKNA....

 Alhamdullillah dengan segala rahmatNYA atas hidup ini yang dapat aku lalui dengan banyak kebahagiaan dalam hati ini...
Sesungguhnya kita tidak akan tahu apa yang akan berlaku di hadapan kita.... malah mungkin juga kita tidak pernah mengetahui hikmah setiap apa yang telah kita lalu...
Betapa kerdilnya kita ini di muka bumi ini.... Hanya DIA Yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu itu...
Firman Allah bermaksud :
" Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada ALLAH, sedang dia orang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang kukuh. Dan hanya kepada ALLAH lah kesudahan segala urusan." (Luqman :22)

FirmanNYA lagi yang bermaksud:
" Katakanlah : " Aku tidak berkuasa mendatangkan kemudaratan dan tidak (pula) kemanafaatan kepada diriku, melainkan apa yang dikehendaki ALLAH" Tiap-tiap umat mempunyai ajal. Apabila telah datang ajal mereka, maka mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaatpun dan tidak (pula) mendahulukan(nya).  ( Surah Yunus : 49)

Pelbagai persoalan yang sukar dimengertikan tetapi sebenarnya berkait rapat dengan diri kita ini. Aku akur. Dalam perjalanan hari-hari yang aku lalui beberapa minggu ini aku mendapat banyak iktibarnya... semoga segala itu dapat menjadikan setiap hari-hari yang aku lalui seterusnya akan bertambah baik dan baik... semoga aku tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi. Insyaallah...
Maka aku ingin meneruskan catatan aku ini tentang betapa bahagia itu sebenarnya mempunyai pelbagai rasa dan makna dalam hidup seseorang.. tidak semesti kaya itu bahagia, tidak semestinya cantik itu juga bahagia, tidak semestinya muda itu bahagia... tidak pula kemiskinan itu bahagia walaupun ada yang miskin itu bahagia kerana mempunyai kekayaan dalam hatinya... dan, segala itu sukar dimengertikan... hanya yang merasainya akan tahu sejauhmana bahagia itu dalam hidupnya...


 Beberapa waktu belakangan ini, aku diberitakan dengan khabar kematian yang mengejut... secara tiba-tiba dengan alasan yang tidak relevan.. namun ajal itu adalah hak ALLAH, maka siapa pula kita untuk mempertikaikannya... tidak punya kuasa untuk kita menangguhkannya mahupun mempercepatkannya... dan kita sebenarnya tidak boleh mempersoalkan segala sebab musababnya jika tidak dapat diterima akal...
Seorang saudara bertemu dengan ajalnya ketika usia muda, ketika bertabligh menyampaikan ilmu dan mencari kebahagiaan dalam hidupnya dengan bermusafir mengenal diri dan memperkukuhkan ketaqwaan... maka Allah menjemputnya secara tiba-tiba ketika menyampaikan tazkirah dan bermuhasabah dalam usrahnya.... MasyaAllah... mungkin itulah kebahagiaan yang dinanti-nantikannya...
Kenapa perlu bermusafir untuk mencari kebahagiaan itu??? Aku sendiri sebenarnya tidak pernah mengerti.. Berdakwah itu bukan hanya dengan bertabligh dan meninggalkan semua urusan dunia dan mengejarkan semata-mata akhirat.. sedang nasihah addin itu, akhirat itu mesti dikejar, dunia itu haruslah dicari.... "Berusahalah kamu, seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi, dan beribadahlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok harinya.."
Aku berpegang dengan itu, kedua-dua itu perlu diseimbangkan...Mungkin atas alasan inilah, aku cuba mengubah orang yang aku kasihi, mencapai keseimbangan dunia dan akhirat.... agar sentiasa selamat sama ada di dunia apatah lagi di akhirat kelak.
 Namun bukan itu erti kebahagiaan buat saudara yang telah menemui Penciptanya di malam jumaat yang mulia lalu... Tafsiran bahagia  baginya terlalu berbeza... katanya, jika tidak boleh mentarbiyah apa yang ada di sekeliling dan di sisi, walaupun yang sangat disayangi, maka apa salahnya memberikan kepada yang memerlukankan di luar sana... semoga usaha yang baik itu akan memberikan tarbiyah baik untuk yang ditinggalkan... Yang nyata, itulah kebahagiaan baginya... termasuklah pemergiannya itu sebagai suatu ingatan dan tarbiyah... bahawa ajal itu boleh tiba-tiba masa sahaja. Alhamdullillah, semoga dia ditempatkan dalam golongan orang-orang soleh dan segala amalannya akan diterima.... Al-Fatihah.

Beberapa pertemuan aku dengan beberapa orang akhir-akhir ini juga membawa satu lagi erti kebahagiaan kepada aku...
Entah mengapa rasa kelainan perasaan itu begitu mengasyikkan... Bukan kerana suatu yang sangat menggembirakan, namun keadaan itu sesuatu yang memberikan kelapangan hati dan ketenangan yang unik dalam hati ini.
 Suatu masa lalu, aku begitu rasa berdebar-debar untuk melihat dia... aku berasa itu lah bahagianya rasa cinta yang aku ada buat dia... aku berasa senang apabila setiap kali dia berbicara, aku kagum setiap kata yang dituturkannya.... aku senang dengan dia yang satu lagi itu juga... gembira bersama dia... setiap kali dia yang satu itu bercerita, hati aku akan sentiasa ceria.. pintarnya dia berkomunikasi, menyenangkan hati... pandainya dia berjenaka aku pasti tidak kering gusi...
dan aku juga bahagia dengan satu lagi si dia yang begitu penyayang, mengutamakan suri hatinya, bercita-cita tinggi... dan aku berasa ditatang bagai minyak yang penuh... hanya ketika dia bercerita dan meluah azam dan cita-cita... Dan bahagianya aku kesemua dia itu ada ciri-ciri mencintai ALLAH dan melaksanakan semua suruhanNYA dengan istiqamah..

Aku juga masih begitu merasai kebahagiaan itu apabila kesemua mereka aku ikhlaskan untuk bersama dengan orang lain.... sama ada yang pertama dulu, yang kedua itu, yang ketiga juga.... dan yang seterusnya yang terakhir itu...

Namun untuk beberapa pertemuan ini, aku merasakan suatu lagi kebahagiaan yang sukar untuk aku kisahkan... entah bagaimana perasaan ini... Yang jelas, aku berasakan satu lagi nikmat bahagia ini benar-benar berhak aku miliki... semoga rasa bahagia ini akan berkekalan... Biarpun sebenarnya aku tidak berharap apa-apa dengan pertemuan ini, namun aku berdoa semoga bahagia yang aku rasai ini merupakan bahagia yang DIA berikan, setelah pelbagai ujian dan dugaan dapat aku lalui dengan sabar... Terima kasih ALLAH, jika ini pemberian terbaik buat aku... biarpun dia bukan yang mempunyai kesempurnaan seperti yang lain, dan mungkin akan ada halangan dan ujian yang perlu aku hadapi.... semoga semua itu dapat aku lalui dengan tabah... Jika dia yang KAU tentukan buat aku.... aku redha kepadanya dengan ikhlas dan seadanya... Ya ALLAH, semoga inilah yang terbaik buat aku ini.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan