Isnin, Mei 09, 2011

Jika dalam hati ada " rasa ?????"

“Wahai orang-orang yang beriman, lindungilah dirimu dan ahli keluargamu dari api Neraka. Ia dijaga dan dikawal oleh Malaikat yang amat keras dan kasar sifatnya. Mereka tidak pernah durhaka kepada Allah malah sentiasa melaksanakan apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka” [al-Tahrim 66: 6]

Aku mulai bicara aku ini dengan  ayat di atas agar memberikan sedikit ingatan buat diriku ini yang sedang berjalan di muka bumi ini dengan banyak kelekaan dan keasyikan yang mungkin akan melalaikan aku ini....
Sudah seminggu berlalu sejak wadah catatan ini aku sediakan bagi entri terbaru dalam laman sesawang malah kesibukan yang mencengkam diri ini menyebabkan aku lupa meneruskan agenda catatan ini... dan hari ini, ketika aku menyambung catatan ini, isu yang ingin aku perkatakan itu sudahpun berlalu dan luput daripada ingatan aku ini..
lumrah aku sebagai manusia biasa ini akan lupa akan perasaan yang dialami, kemarahan, kebencian, kekecewaan.... berlalu pergi meninggalkan aku dengan kisah baru... namun semoga ketika aku mencatat ini akan datang semula ingatan itu, agar apa yang ingin aku sampaikan kepada umum akan ada manafaatnya.
Beberapa malam yang berlalu aku tidak bisa tidur lena... Entah mengapa, aku tidak pasti.  Ada suatu hari itu aku tidak tidur langsung sepanjang malam dan apabila aku pergi ke tempat kerja, tidak sedikitpun keletihan yang aku rasai... tetapi ketika ini, aku rasakan untuk membuka kelopak mata aku ini.... astagfirullah al-azim.... berat sekali.

Aku ingin sekali menyentuh dan berbicara tentang dia yang aku kasihi sehingga kini... aku harap tidak akan menyentuh peribadi sesiapa dalam apa sahaja situasi dalam disedari mahupun tidak.. tetapi aku pasti bahawa  seorang dia itu akan memahami catatan ini.
Peribahasa lama ada menyebut... Langit itu tidak akan selalu cerah, namun apabila mendengar guruh di langit, air tempatan usahlah dicurahkan....dan air yang tenang itu jangan di sangka tiada buaya.

Dalam kataku tidak ingin mengambil  tahu akan dia, sebenarnya aku sentiasa berdoa buat dia... Semoga apa sahaja yang dia inginkan akan dia perolehi  KECUALI jika menginginkan aku sebagai apa sekalipun... kerana aku tidak lagi bisa menjadi apa yang diharapkan olehnya.  Malah hati aku ini juga tidak sebaik dan seikhlas dulu... kasih dan kecintaan aku ini juga sudah aku ragui... apatah lagi buat seorang dia yang tidak pernah menghargai dan menerima aku seadanya sewaktu waktu dulu.
Tidak sesekali aku berdendam.... malah aku masih kasih kepada dia...semoga dia menjadi nakhoda terbaik buat mengemudikan bahtera berkeluarga...
Cuma secara jujur, aku begitu simpati dan kasihan... buat dia itu dan pasangan-pasangannya itu.  Sahabat yang dianggap baik rupanya rencong di luar tetapi pepat di dalamnya.. tapi dia tidak salah, cuma ketika itu dia hanya tersilap perkiraan.... dan aku faham.
Ketika-ketika mereka memperlekehkan aku kerana 'kebiadapan' aku mengasihi orang yang tidak sekufu dan sepadan dengan aku dulu...
ketika-ketika aku dikatakan sebagai seorang yang tidak tahu menjaga maruahku... kisah aku dan dia yang dijaja merata-rata... yang ketika itu aku hanya mampu berdiam kerana aku tahu kebenaran pasti akan terserlah... malah dia sendiri mencemuh dan meletakkan aku begitu hina sebagai seorang wanita...
Ketika-ketika aku sangat dibenci oleh dia , sedang pada ketika itu aku sangat mengasihi dia dan tidak pernah sesekali prejudis kepadanya...
NAMUN, semua itu sudah berlalu.... DIA masih mengekalkan kecintaan aku kepada seorang manusia itu yang aku kasihi seikhlasnya..... Aku juga berbahagia dengan segala kebahagiaannya.... dan alhamdullillah, aku tidak ada sekelumit dendam yang tersemat dalam hati ini...
Ketika ini pula, aku terasa kasihan dia dan pasangannya.... kerana pasangannya yang satu lagi itu begitu membebankannya kini... Entah atas dasar apa, aku sendiri tidak tahu... mungkin cemburu... cuma agak lucu kerana pasangan dulunya itu sering bercerita kepada aku tentang dia... keadaan marah kepada dia, mempersoalkan kewibawaan dan keikhlasan dia.... walhal suatu masa dulu, dialah pula tempat bergantung harap dan berkongsi segala suka duka.  Malah untuk bersama pasangannya kini, pasangan itulah pula kononnya yang memainkan peranan untuk memungkinkan jodoh itu bersatu... Ada ketika apabila dikomen pasangan di sisinya itu agak-agak seperti aku, ada sahaja yang menafikannya.... dengan menyatakan pasangan baru itu lebih mirip pasangan lama itu pula... dan aku juga mengakui itu, bahawa kedua-dua mereka itu memang agak  mirip dan banyak persamaan berbanding dengan  aku ini... dan aku yakin bahawa mungkin pasangan itu mempunyai suatu hubungan yang sukar dimengertikan. Sedangkan aku ini begitu terpinggir daripada hubungan-hubungan itu yang berkaitan dengan dia itu.. Hmmm, biarlah ia berlalu... yang pasti bukan aku punca masalah ini... aku hanya mencintai dia sebagai dia, tidak lebih dari itu... aku jelas tidak akan mencampuradukkan pelbagai hal dalam satu masa.
Kini, setiap kali aku melihat dia dengan orang yang pernah akrab dengannya dulu itu.... aku berasa kasihan juga namun aku tidak boleh berbuat apa-apa, dan aku hanya mampu berdoa semoga segalanya menjadi baik semula. Entah apa masalah yang membelenggu mereka ketika ini... walaupun ada beberapa kali si pasangan lama itu bercerita kepada aku... namun aku tidak memahaminya sepenuhnya... Apakah perasaan yang ada dalam hatinya itu... ada cemburu? Ada dengki? Ada irihati? Ada marah? Ada meluat?  Aku memang tidak tahu sebab musabab... yang aku tahu, aku sering menasihati... agar segala itu tidak dicampuradukkan dan usahlah ada kebencian dalam hati yang bisa memutuskan hubungan itu... Biarpun satu masa dulu hubungan baik mereka itulah menutup kebenaran yang aku ada... memburuk-burukkan keadaan aku, dan meletakkan aku sebagai seorang yang seperti tidak bermaruah... tetapi tidak pula aku ingin membalas dendam itu... Aku tidak berdendam, kerana aku tahu segala-gala yang berlaku ini ada hikmahnya... Biarpun dalam hati ini  belum ada kemaafan sepenuhnya kepada si pasangan lama itu... aku masih mampu untuk memujuk hati ini untuk memaafkan.... semoga suatu hari nanti kemaafan itu akan aku dapat kuberikan kepadanya.

Ada ketikanya apabila diingatkan kisah lama, aku ingin mengucapkan "tahniah" kepada dia atas segala yang berlaku kini... tetapi aku bukan dalam golongan yang bergembira atas kedukaan dan kemudaratan yang dihadapi oleh oranglain...
Aku simpati pada dia... tetapi aku yakin dia sudah mengenali seseorang itu dan mengerti apa yang berlaku selama ini, salah satu daripada angkara dia... Ah, rasanya aku ingin menyatakan segala-galanya, tapi segalanya itu akan mengingatkan aku kepada 'kesakitan' lalu itu. Adalah lebih baik aku melupakan segalanya....

Jika dalam hati kita punyai pelbagai rasa dan sukar untuk kita stabilkan segalanya....maka akan lahirlah rasa tidak berpuashati dan akan ada kelainan rasa yang akan menyulitkan diri kita sendiri.  Akan ada juga rasa tidak selesa sepanjang hidup kita...
Semoga kita dapat meleraikan segala-gala yang tersimpul dengan baik dan tidak memudaratkan diri kita mahupun orang lain.

Beberapa hari ini juga aku berasa sedikit tidak selesa dengan beberapa mimpi aku beberapa minggu belakangan ini... entah kenapa setiap kali itu pula ada dia dalam mimpi aku ini... apabila terjaga sahaja, hati ini akan berkata-kata sendiri ... mengapa dia perlu ada dalam mimpi aku lagi... dan, aku ingin dia tahu....betapa pun jika kita sudah bisa berbincang dan berbicara tentang banyak hal... aku tidak gembira jika dia hadir dalam hidup walaupun dalam mimpi... Aku bisa menerima dia, tetapi aku tidak mahu untuk ada apa-apa jalinan dan tautan dalam hidup kita... maka sebarang kebetulan itu, aku anggap akan seperti tiada apa-apa dan tiada perkaitan apa-apa juga...

Aku tutup catatan itu..... dan dalam catatan seterusnya, aku hanya ingin mengucapkan SELAMAT HARI IBU.... buat semua ibu yang sebenar-benar ibu dalam dunia ini... sama ada ibu itu ibu yang melahirkan dan menjaga anak-anak dengan penuh kasih sayang... mahu ibu-ibu yang tidak melahirkan, tetapi tetap menjadi ibu dalam ertikata mempunyai jiwa keibuan serta menjadi ibu kepada anak-anak yang tidak beribu...

Abu Hurairah radhiallahu 'anh berkata:
Seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam dan bertanya:
“Siapakah manusia yang paling berhak untuk aku layan dengan sebaik-baiknya?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ibu kamu.”
Dia bertanya lagi: “Kemudian siapa?”
Baginda menjawab: “Ayah kamu.”[1]
 
Firman Allah dalam surah al-Isra’ ayat 23:
Maksudnya: "Dan Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya atau kedua-duanya sekali sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "uh" dan janganlah engkau menengking, menyergah mereka tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun)."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan