Rabu, Oktober 13, 2010

ILMU TANPA AMAL UMPAMA POKOK TIDAK BERBUAH...

Isu yang ingin aku bincangkan hari ini telah aku fikirkan beberapa hari belakangan ini... dan dalam masa itu pula aku melalui beberapa peristiwa yang hampir sama berkali-kali. Maka aku berkeputusan terus membincangkan hal ini...

Aku pula bukanlah orang yang berilmu sehingga dapat membincangkan tajuk ini secara mendalam namun aku tetap akan membicarakan setakat ilmu dan pengetahuan yang aku ada dan sedikit pengalaman jika ia boleh dijadikan panduan dan dijadikan teladan yang bersesuaian.

"Ilmu tanpa amal umpama pokok tidak berbuah"... tajuk perbincangan kali ini...

Mungkin tajuk yang biasa diungkapkan namun aku masih tetap ingin mengungkapkannya lagi. Biar berapa kali sekalipun lagi , tajuk ini akan tetap relevan.
Jika ingin mengukur dalam nya laut, jangan menggunakan kail panjang sejengkal... Banyak ukuran dan panduan orang-orang tua tentang keberanian seseorang dalam melakukan sesuatu... terutama jika seseorang itu tidak mempunyai ilmu yang cukup dalam menangani pelbagai urusan dan masalah.. kerana ada kalangan manusia ini yang kadang-kadang bertindak pandai dalam semua urusan.. Ada pula mereka yang begitu bijaksana tidak pernah bertindak pandai sekalipun..
Banyak kali perbezaan mereka yang berilmu dan tidak berilmu.. memang jauh bezanya... Orang yang berilmu umpama resam padi semakin berisi semakin merunduk.. namun orang yang tidak berilmu itu kerapkali secara lazimnya, seperti tin kosong...

Sabda Rasullullah yang bermaksud:
Malaikat Jibril telah datang kepadaku dan berkata: " Hai Muhammad, hiduplah sesukamu kerana sesungguhnya engkau pasti mati, dan sukailah apa yang engkau kehendaki kerana sesungguhnya engkau akan berpisah denggannya, dan beramallah sesukamu kerana sesungguhnya engkau akan mendapatkan balasannya. Dan ketahuilah, bahawa kehormatan seorang mukmin terletak pada solatnya(yang dilakukan) di malam hari, dan kemudiannya terletak pada kemandiriannya dari pertolongan."
Riwayat Imam Baihaqi melalui Jabir r.a.

Buat masa ini hati aku ini masih berasa ralat... beberapa orang di sekeliling aku ini sering sahaja dengan sengaja melakukan kekhilafan... Entahlah sama ada disedari mahupun tidak disedari oleh mereka... Dan, hatiku semakin ralat kerana mereka berada dalam golongan orang-orang agama... yang sedari awalnya berpendidikan agama.. berbanding aku ini yang mendapat didikan sekular dan sedikit berlatar belakangkan agama... Bukanlah orang agama tidak boleh melakukan kesilapan... mereka juga manusia biasa. Cukup bagi aku ini, jika mereka lebih berhemah... aku bukan orang yang tidak kisah.. aku kisah dengan segala kisah.. Jika perbualan itu berkisar berita-berita di akhbar, gossip liar dalam majalah.... mereka membicarakan dan menyatakan pendapat mereka.. tidak pula aku kisahkan..

Namun yang dibicarakan itu sahabat mereka sendiri, atau jika tidak mereka anggap sahabat... rakan dan kenalan di sekeliling mereka sendiri. Aku memang berasa hangat... cerita-cerita yang lama turut diungkit.. untuk apa? Aku berasa ingin menjawab dan bertegas tetapi aku tidak berada dalam wacana perbincangan mereka... Aku tahu dan tengok sendiri bukti kebenaran dengan mata ku sendiri... Jika seseorang itu sudah berubah, berikanlah peluang itu kepadanya... Berhusnozon wahai teman... Jika kalian sendiri tiada pengalaman itu, malah sebenarnya kalian takut untuk menghadapi pengalaman itu.. usah diperlekeh orang yang telah berjaya melaluinya.
Berhadapan dengan mereka, ada satu ketika dulu aku sendiri melalui hal yang sama.. mungkin sebab aku bukan sebaik mereka, atau bukan semewah mereka, bukan sehebat mereka. Mereka mempertikaikan kemudahan urusan yang dikurniai Allah kepada aku... Bertanya berkali-kali... mungkin pada mereka, aku ini penipu atau mereka-reka cerita... sedangkan itulah kisah dan pengalaman yang aku lalui.. Jika Allah memberi kemudahan dan kesenangan dalam urusan aku ini, apa hak mereka mempertikaikan?

Itu kisah dahulu.... tentang aku. Dan kini, oleh orang yang sama ditambah orang lain yang dalam golongan orang agama... melakukan kesilapan sama ketika mereka mempertikaikan aku dulu.. Mereka pun tidak tahu apa pula yang akan mereka lalui kelak... jika tidak menyukainya sekalipun, bersyukurlah Allah telah menambah 'orang-orang yang menjadi baik' dalam kalangan mereka... bukan menepis dan menolak "pemberian" itu... kerana mereka memang tidak berhak..

Aku berdoa dalam hati aku, berubahlah.... Hiasi lah hati kalian dengan keindahan rasa bersyukur... Usahlah berduka dan irihati dalam hati kalian jika Allah memberikan kebaikan kepada musuh kalian sekalipun ... apatah lagi kenalan di sisi kalian..
Nikmat Allah yang manakah lagi yang kalian ingin dustakan? Adakah jika kalian tidak memperolehi rahmat itu, kalian marah nikmat itu Allah berikan kepada orang lain...


Nabi S.A.W. bersabda yang bermaksud :
" Sedekah yang paling utama ialah seorang muslim belajar suatu ilmu, kemudian mengajarkannya kepada saudara muslim lainnya" (Riwayat Ibnu Majah)

SEPATUTNYA, kalian belajar dan mengajarkannya semula segala ilmu dalam dada kalian itu... jika kenalan itu belajar daripada pengalaman benarnya... kalian belajarlah dari pengalamannya untuk menambahkan pengetahuan dalam ilmu yang kalian miliki itu.

Hal itu akan menjadikan ilmu itu lebih murni dan bersifat global... dengar pengalaman benar orang lain semoga menjadi suatu keinsafan dalam hati setiap dari kita...
Jika bagi aku ini, ilmu yang ada tidak seberapa... harta yang ada juga tidak sebanyak mana.... aku ingin juga berasa bahagia dalam menjalani hidup dengan ukhuwah yang baik... Apa yang aku ada serba kekurangan namun aku sentiasa berdoa untuk menginfakkan ilmu sebagai suatu sedekah buat mereka yang lain... yang ada pada aku itu sedikit sahaja... namun yang ada pada mereka itu lebih banyak... mungkin lebih banyak pula ganjaran jika mereka menginfakkan ilmu mereka kepada perkara yang baik..

Sebenarnya aku masih berasa ralat dengan catatan aku ini, namun aku mesti menjaga aib mereka yang terlibat, dan aku perlu 'berlapik' dalam catatan aku ini...

Ya Allah....
Legakan rasa tidak puashati dan keresahan dalam diri aku ini...
Berikan aku kekuatan untuk bersabar dengan pelbagai kejadian di sekeliling aku... Berikan aku kekuatan untuk bertegas menyingkir perasaan benci dan sinis dalam hati ini..
Dan Ya Allah...
Sedarkanlah mereka bahawa ilmu yang mereka ada itu sepatutnya menjadikan mereka lebih berhemah dan tawaduk... Amin...

Sabda Rasullullah SAW yang bermaksud :
"Janganlah kalian berlebih-lebihan dalam masalah agama, kerana sesungguhnya Allah Subhana wataala telah menjadikan agama mudah. Kerana itu amalkanlah agama semampu kalian; sesungguhnya Allah SWT menyukai amal soleh yang dikerjakan secara terus-menerus sekalipun ringan.." (Riwayat Abul Qasim)

Suatu masa lalu arwah bapa pernah berpesan supaya aku tidak terlibat dalam suatu perbincangan jika aku tidak benar-benar tahu, faham dan mengerti terutama dalam membincangkan hal-hal agama... namun aku boleh bertanya dan belajar dengan orang-orang berilmu dan lebih arif...
Kerana apabila kita berbicara hal-hal agama ini, kita akan melibatkan syariat, dan mungkin berakhirkan fitnah yang besar... Dan aku masih ingat ketika bapa memarahi aku mendengar perbincangan bapa dan datuk tentang suatu urusan kerana katanya mendengar seperti tahu dan kita tidak tahu, apatah lagi jika kita tidak boleh mengawal mulut"menyimpan" apa yang didengar... akan ada mudaratnya.. maka aku terus berlalu walau dalam hati aku ini ingin mengetahui perkembangan perbualan itu selanjut... Itu peristiwa dulu dan kini apabila usia semakin meningkat, pemikiran semakin luas.... aku sudah faham..

Dan kadang-kadang aku juga hairan dalam golongan yang arif itu sering menghukum sewenang-wenangnya apa sahaja perkara... Menghukum halal dan haram, menghukumkan seseorang itu kufur, munafik dan jahil... menghukumkan kejadian itu benar atau salah....

Allah memberikan kita mata untuk melihat, memberikan kita mulut untuk berkata-kata, memberikan telinga untuk mendengar.... memberikan kita hati untuk menggerak naluri dan MEMBERIKAN kita akal untuk berfikir...
'Berfikirlah sesaat dengan ilmu, itu lebih baik daripada solat sunat 1000 rakaat"..
Mereka tahu itu... dan mereka kurang mengetahui itu juga...

Semoga segala catatan ini memberikan aku manafaatnya.... sekurang-kurang kelegaan dalam hati ini.... dan memberikan sedikit perkara untuk direnungi bersama...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan