Isnin, September 27, 2010

BICARA TENTANG LANGIT...

Hmmm.... tajuk catatan ini merupakan gimik semata-mata... Tiada apa-apa sebenarnya yang khusus untuk bicaraku petang ini... Sengaja mengisi rasa jemu dalam menanti hujan lebat ini berhenti...

Bicara aku tentang langit... apa yang bisa aku perkatakan ya???

Sebenarnya terlalu banyak yang boleh diperkatakan dan terlalu banyak yang memberikan kita peringatan... terlalu banyak yang boleh kita fikirkan.. terlalu banyak yang boleh kita lihat dan dijadikan pengajaran.

Cukuplah melihat langit yang ada di atas kita yang menaungi kita. Selalu juga kita mendengar kata orang tua-tua 'langit tidak selalunya cerah'. Itulah sebenarnya dalam kehidupan kita ini... Dalam satu hari yang mendatang, kita pasti akan melihat perubahan langit... ada kala cerah cerlang, ada kala awan berarak mendung... namun kadang kala awan mendung itu tidak membawa hujan bersama... adakala langit cerah namun tiba-tiba hujan lebat menderu-deru..

Firman Allah yang bermaksud:
"DIA lah yang menjadikan matahari bersinar dan bulan bercahaya dan ditetapkanNya manzilah-manzilah(tempat-tempat) bagi perjalanan bulan itu, supaya kamu mengetahui bilangan tahun dan perhitungan (waktu). Allah tidak menciptakan yang demikian itu melainkan dengan hak.. Dia menjelaskan tanda-tanda (KebesaranNYA) kepada orang-orang yang mengetahui..* Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang itu dan pada apa yang diciptakan ALLAH di langit dan di bumi, benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaanNYA) bagi orang-orang yang bertaqwa"
(Surah Yunus : Ayat 5-6)

Tidak kiralah sama ada langit itu tika malam mahupun siang... langit itu pasti akan berubah... Hanya DIA yang maha mengetahui, apa yang akan berlaku seterusnya... Allah memberikan banyak peringatan melalui langit... Aku teringat seorang iparku, suatu masa dia menangis... kerana dalam hatinya ada rasa iri hati, ada rasa menyampah, ada rasa meluat... melihat birasnya yang berbadan dua... sedangkan dia sendiri sudah menjangkau 9 tahun menjalani hidup berumahtangga... namun belum dikurniakan cahaya mata... Namun apa pula yang dia sebenarnya faham keadaan aku ini... dia tidak sedar hidupnya jauh lebih baik daripada aku... ada suami menemani hidupnya... ada orang yang melayan karenahnya... ada kekasih tempat dia merindu dan bergantung harap... Airmatanya menderu laju dari lelangit matanya, kelopak matanya sudah tidak dapat membendung air mata... umpama awanan di langit yang sudah tidak tertampung kumpulan air... berderai... berserta sendu sedan yang tidak putus...

Apa yang bisa aku lakukan??? Maka aku bertanya, apa yang aku ada dan apa pula yang dia ada... dan akhirnya dia akur... Iri hati itu, cemburu itu... akan membawa luka yang pedih dalam hatinya... Aku menasihatinya, redhalah dengan segala qada' dan qadar ALLAH kepadanya... Mungkin ketika ini bukan masa untuk dia punyai cahayamata... nasihat aku kepadanya, bukalah hatinya agar menerima rezeki yang diberikan olehNYA dengan ikhlas... Lihatlah kepada sikap diri sendiri, muhasabah.... jika boleh diubah, berusahalah... jika sudah berusaha namun masih sama, bersabar dan berdoalah... jika bukan hari ini... pasti suatu masa ALLAH pasti kabulkan doa dan permohonan seseorang... kerana itulah janjiNYA..

Jika DIA tidak memberikan kita apa yang dipohon, tentu ada hikmahnya.... dan DIA Maha Mengetahui dan berkuasa atas segala sesuatu di langit dan di bumi.. Ketika ipar aku bercerita, seorang saudara jauhnya pernah bercerita bahawa kemandulan itu adalah disebabkan oleh orang lelaki... jarang sekali daripada kalangan orang perempuan... Mungkin dia ingin meletakkan kekurangan itu pada orang lain... namun aku hanya berkata, sekali kita bersangka-sangka atau beranggapan buruk kepada yang lain, maka DIA akan gandakan sangkaan itu berkali-kali kepada kita... Aku fikir, kita tidak boleh menyalahkan takdir, jodoh dan sesuatu kejadian itu hanya kerana kita tidak dapat, dan tidak punya seperti yang kita harapkan... Buat iparku itu, bersabarlah kerana ALLAH sentiasa mendengar kita... Lihatlah di sebelah pihak di sisi kita, yang mempunyai anak yang banyak namun tidak mendapat kasih sayang yang sempurna... mempunyai kemewahan melimpah namun tidak lengkap tunjuk ajar dan kurang bertatasusila...
ALLAH itu maha adil... namun hikmah yang diberikan kita pelbagai... ada kala diberikanNYA kita kebahagiaan, namun tiba-tiba direntap kebahagiaan itu tanpa terduga... Ujian dan cabaran itu kerana kasih sayangNYA yang melimpah ruah. Ketika ketika menjauh kerana kesibukan, ketika kita lupa kerana kebahagiaan, ketika kita alpa kerana kegembiraan... kita diberikan ujian agar kita kembali dekat, agar kita ingat dan agar kita berawas... Bersyukurlah kita disayangiNYA...

Firman Allah yang bermaksud:
" Dan kepunyaan ALLAH lah kerajaan langit dan bumi dan kepada ALLAH lah kembali.(semua makhluk.* Tidakkah kamu melihat bahawa ALLAH mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bahagian-bahagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatanlah olehmu hujan keluar dari celah-celahnya dan ALLAH (juga) menurunkan (butiran-butiran) ais dari langit(iaitu) dari (gumpalan-gumpalan awan seperti) gunung-gunung, maka ditimpakanNYA (butiran-butiran) ais itu kepada sesiapa yang dikehendakiNYA dan dipalingkanNYA dari sesiapa yang dikehendakiNYA. Kilaun kilat awan itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan.* ALLAH menggantikan malam dan siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu, terdapat pelajaran yang besar bagi orang-orang yang mempunyai penglihatan..."
(Surah An Nuur : Ayat 42-44)

Setiap kejadian dalam alam ini ada sebab-musabab, ada hikmahnya... Menyentuh kembali kepada langit... di dadanya ada awanan yang menghias lakar mukanya.... DIA melakarkan bukti lalitulqadar melalui kecemerlangan langit pada hari itu.... di langit cerah tanpa awan yang mendung... tanpa awan berkepul.... entah ke mana awan-awan itu?? Namun ketiadaan awan ketika itu, hari tidak terasa panas dan matahari bersinar tanpa terik.

DIA juga menggambarkan, bahawa melalui unsur-unsur di langit, maka hidayahNYA akan sampai kepada mereka yang mengetahui.... melalui naluri, nurani... yang ikhlas dan suci... Namun ALLAH sering memberi peringatan awal, cuma kita yang selalu terlewat sedar.

Teringat aku, ketika buaya besar yang mati dan timbul di persisiran pantai di Port Dickson, jika tidak silap aku... aku sering berdoa dan berharap tiada musibah yang akan mendatang, melanda bumi di mana langit ini aku junjung... teringat kejadian sama apabila banyak dugong yang timbul dan mati suatu masa dulu... ini pula seekor buaya yang sepatutnya matinya ia berada dalam lubuk dan bukan timbul.... Semoga dijauhkan kita dari pelbagai musibah yang mungkin datang... malah mungkin lebih dahsyat dari tragedi Tsunami yang lalu... Lindungi kami dan selamatkanlah kami daripada bencana yang tidak disangka-sangka. Nauzubillahi minzalik... Kita juga tidak menafikan hak ALLAH yakni " Kun fayakun"... maka AKU sebut jadi maka jadilah ia...

FirmanNYA lagi yang bermaksud;
"Dia menjadikan langit dan bumi dengan hak. Maha Tinggi ALLAH daripada apa yang mereka sekutukan." (Surah An-Nahl :Ayat 3)

"Dan hak bagi ALLAH (menerangkan) jalan yang lurus, dan di antara jalan-jalan ada yang bengkok. Dan jikalau DIA mengkehendaki, tentulah DIA memimpin kamu semuanya (ke jalan yang benar).* DIA lah yang menurunkan air hujan dari langit untuk kamu, sebahagiannya untuk dijadikan minuman dan sebahagiannya lagi (menyuburkan) tumbuh-tumbuhan, yang pada (tempat tumbuhnya) kamu mengembalakan ternakmu.* DIA menumbuhkan bagi kamu dengan air hujan itu tanam-tanaman; zaitun, kurma, anggur dan segala macam buah-buahan. Sesunguhnya pada yang demikian itu benar-benar ada tanda (kekuasaan ALLAH) bagi kaum yang memikirkan."
(Surah An-Nahl : Ayat 09-11)

Cukupkah jika kita melihat ke atas, melihat langit... dan kita berfikir. Dan berfikir sesaat itu lebih baik daripada sembahyang sunat 1000 rakaat... Aku mungkin jahil dalam banyak hal namun aku tidak mahu terus jahil.

Semua gambar dalam catatan ini, aku rakamkan sendiri... sama ada melalui telefon tangan mahupun menggunakan kamera digital aku... secara kebetulan... jika diamati, ada sesuatu berkenaan gambar-gambar ini... kalian tentu tidak dapat memastikannya... namun ini juga salah satu kelebihan aku ini, nampak yang tidak nampak dan kelihatan yang tidak kelihatan... bukan selalu, tetapi sesekali tetap menimbulkan reaksi tidak terduga... Tidak mengapa jika tiada yang memahami..

Semua apa sahaja yang digambarkan di sebalik apa yang tertera di langit, dalam apa cuaca... pasti ada cerita dan kisah tersendiri... Semoga alam ini akan terus memberikan keluhan dan pemberitahuan serta menjadi wahana unik menyampaikan amanat ALLAH. Dan semoga kita tidak memikirkan segala sesuatu itu berkaitan dengan dunia semata-mata... Usahlah kita memikirkan kebahagiaan dunia semata-mata... adakala biar bagaimanapun sakit disindir, dicerca, dihina ... dan seumpamanya, sakitnya, peritnya, pedihnya.... hanya di dunia. Mungkin kekurangan kita di dunia dalam satu-satu hal memberikan kelebihan yang banyak untuk di sana nanti... maka jika kita mengejar dunia, akhirat mesti dikejar sama... maka jika kita menginginkan akhirat, dunia usahlah diabaikan... semoga kita akan 'menang' di dunia dan 'menang' di akhirat kelak.. Wallahualam bisawab...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan