Isnin, Januari 04, 2010


Beberapa minggu ini aku berasa sebal... dengan pelbagai situasi dan perkara. Yang pada aku hanyalah satu kesilapan besar daripada kealpaan yang kecil....
Apapun sebelum aku meneruskan catatan ini, aku ini aku ingin mengucapkan "Kulluam wa antum bikhair".
Aku sedar sesiapa yang menjelajah ruangan ini mungkin akan tertanya-tanya... Namun apapun pemahamannya, sebenarnya banyak yang ingin aku sampaikan dalam catatan ini...dan banyak lagi yang aku pendamkan, jika selesainya catatan ini semua yang terpendam itu akan keluar alangkah bagusnya... Bukan dendam, namun sedikit rasa kesal... Bukan juga kerana aku ini 'baik' maka semua yang lain itu tidak baik.... Bukan kerana aku ini bagus, maka yang lain itu banyak pincangnya... Bukan aku ini hebat, maka yang lain itu naif.... Aku hanya mengingatkan diri ini.... kerana dengan catatan ini, aku bisa untuk membaca dan menilai semula apa yang aku rasakan, pendapatku, rasa terbeban dalam hati.... Mungkin suatu ketika nanti, ketika aku membaca lagi catatan ini, aku akan ingat. Mungkin ketika memahami apa yang tersurat aku akan muhasabah kealpaan lalu... atau mungkin ketika aku menyelami bait-bait ayat ini... tafsiran aku ketika itu berubah.
Ada kalanya seseorang itu berasakan dirinya seperti teraniaya, sehingga amanah dan kepercayaan yang dipertanggungjawabkan dianggap sebagai suatu bebanan. Sedangkan untuk tanggungjawab itu, kita dibayar dengan upah yang kita panggil gaji atau pendapatan. Pendapatan yang kita banggakan sebagai halal dan bersih daripada gejala yang tidak halal... Dengan rasa bangga atas apa sahaja gelaran yang disandang...
Aku kira banyak antara kita ini lupa.. bahawa dalam rezeki yang kita perolehi itu ada hak orang lain. Mungkin sedikit, mungkin juga semuanya.... Waima jika di dunia ini kita tidak punya apa-apa.... rezeki itu sebenarnya sentiasa ada untuk kita.. Ada banyak, di mana-mana.... dan bisa kita perolehi dengan pelbagai cara. CUMA, masih ada antara kita ini sombong...
Ada yang berpendapat, aku bukan dibayar gaji BUKAN untuk melakukan ini... bukan juga melakukan itu... tiada dalam jadual atau syarat tugasan itu... Tiada suatu apapun antara yang aku lakukan itu tidak perlu dibayar, semua mesti dibayar... Itulah nilainya. Dan dengan bangga mendabik dada... sedang dalam masa sama, segalanya telah termaktub. Sewaktu menandatangani perjanjian awal bekerja itu... siapapun majikannya... hanya tandatangan, tidak perlu dibaca... Lantas, selepas itu kita akan sombong dan mendabik dada, aku sudah punya jawatan itu, jawatan ini.... lebih baik daripada kamu, ataupun dia... Sebab apa? Pendidikan aku lebih tinggi daripada dia, maka aku sekarang berada di sini... Biarpun dia lebih lama dan berpengalaman, apa gunanya? Kerana dengan kelayakan aku ini aku sudah berada di takuk yang lebih tinggi daripada mereka...
Namun.... mana pergi sedar? Mana hilangnya kerendahan hati? Mana pula lenyapnya 'kepandaian' itu... hanya kerana tidak ikhlas untuk jawatan itu.... yang sebenarnya tanggungjawab itu!
Amanah bererti kepercayaan
Keyakinan bermakna keyakinan
Keyakinan bersinonimkan keimanan...
Kerana percaya itu, maka kita diberi tanggungjawab
Kerana keyakinan itu, kita diberi tauliah
dan kerana kepercayaan itu dan keyakinan itu juga.... inti sebuah keimanan..
Segalanya mudah....
Ikhlas dengan kepercayaan itu.... menjadi kelapangan yang tiada taranya
Ikhlas dengan keyakinan itu.... menjadi keringanan dan kemudahan tiada bandingnya
Ikhlas dengan keimanan itu..... menjadi kebahagiaan yang luarbiasa...
Ikhlas asas Taqwa
Ikhlas ubat yang mujarab bagi hati dan jiwa yang sakit
Ikhlas tapak kesejahteraan
Genggamlah dunia itu.... sehebat mana kita menggenggamnya... ia masih bersifat fana'...
Sebaik mana seseorang itu, ia masih bersifat dengan banyak kekurangan.
JELAS, JELAS, JELAS....
Aku ingin menjurus catatan ini kepada tanggungjawab sebagai seorang guru.... 16 Mei, setiap tahun ucapan akan sampai kepada suatu golongan yang dipanggil guru.... sebab ia diisytiharkan pada tarikh itu sebagai Hari Guru... Namun, apakah ruh yang ada hanya pada ucapan "Selamat Hari Guru..." setiap 16 Mei itu? SEDANGKAN guru ada guru pada setiap masa, setiap ketika.... Hanya kepada mereka yang bergelar guru dengan jiwa yang ikhlas dengan niat yang ikhlas... menjadi guru. Maka tidak timbul, "Kenapa aku tidak mendapat sebarang hadiah pada Hari Guru ini? Kenapa tiada sesiapa daripada kalangan pelajar mengucapkan selamat kepada aku? Mengapa mereka mendapat lebih banyak hadiah dan ingatan? Mengapa itu? Mengapa ini? Kenapa begitu? Kenapa begini?". SEDANGKAN jika dia guru, dengan apa gelaran pun... teacher, sir, ustaz, ustazah, cikgu.... atau apa sahaja panggilan... Dia akan berasa bangga kerana dia guru, biarpun tiada yang mengucapkannya, tiada apa-apa hadiah, tiada sebarang ucapan selamat atau terima kasih.... Cukuplah dia berasakan dia guru, kerana di hatinya ada ikhlas sebagai guru.... dan DIA (GURU YANG MAHA MENGETAHUI) itu pasti mengerti dan memahami cahaya yang luhur dan ikhlas dari hati seorang guru.... Berkorban demi didikan yang benar... jika bukan di dunia, pasti di akhirat ada ganjarannya... YA, Jika dia guru yang Benar dan Benar di jalan yang benar....
Sebut tentang ibu dan bapa, selesaikah tanggungjawab kita memberikan nama kita sebagai ibu, emak, umi dan nama kita sebagai ayah, bapa, papa, abah dan seumpamanya.... sedangkan dalam masa yang sama kita tidak jelas dengan peranan kita... anak-anak mencari haluan sendiri, seusia empat lima tahun perlu mandiri dan berdikari.... sedangkan kita, orang tua berkata... semua sudah ada, semua sudah tersedia.... maka semua mesti seperti yang terencana.... Sedangkan kita pula adalah guru yang pertama buat mereka.... yang lahir dengan segala kesucian, kerana kita lah orang tua yang bakal mencorakkannya sama ada menjadi majusi, yahudi atau nasrani.... sedangkan kita bertanggungjawab menjadikan mereka Islam sejati...
KEMBALI kepada topik asal perbincangan aku dalam catatan ini.... ikhlas menerima amanah dan tanggungjawab dan melaksanakannya dengan seupaya mungkin, kerana dalam masa yang sama kita pasti menemui ilmu...... pengetahuan, pengalaman dan nasihat yang benar....dan menjadikannya ibadah yang sempurna.
Aku berasa pelik dengan 'attitude' sebilangan kita yang sangat 'sombong' dengan apa sahaja yang dimiliki, padahal bukan sehebat mana pun.... Berasa teraniaya diberi tanggungjawab, berasa hina diberi kepercayaan.... Semua tidak boleh dan segalanya tidak kena... Berfikir secara positif, mungkin ia lebih membantu....lantas ikhlas dalam mencuba sebaik mungkin akan menjadi ubatnya... Rasa takut, rasa bimbang, rasa khuatir... maka semua akan berlalu dengan sesempurna mungkin...
Mungkin Malas,
mungkin sombong,
mungkin benci,
mungkin tekanan,
mungkin perasaan tidak ikhlas itu...akan berlalu?
Usah merendahkan keupayaan dengan menolak kepercayaan orang
Usah menafikan kemampuan dengan sentiasa mengatakan tidak
Usah menurunkan kredibiliti dengan bertanggapan semua tidak boleh....
USAH sampai suatu ketika kita terpaksa 'meminta-minta'
Aku teringat lagu ini.... aku tak ingat keseluruhan liriknya... mungkin banyak yang tidak suka untuk melagukannya.... jika dalam hati mereka berprasangka....
'Anak kecil main api,
terbakar hatinya yang sepi....
airmata darah bercampur keringat...
bumi dipijak milik orang...
Nenek moyang kaya raya....
tergadai seluruh harta benda..
akibat sengketa sesamalah kita...
Cinta lenyap di arus zaman..
Kini kita cuma tinggal kuasa..
yang akan menentukan bangsa...
Bersatulah hati, bersama berbakti...
pulih kembali harga diri....
Kita sudah tiada masa...
Bangunlah dengan gagah perkasa
Janganlah terlalai teruskan usaha..
Melayu akan gagah di nusantara....
Aku sering melagukannya sambil berkompang dengan kumpulan kompang di kampung dulu... maka aku tidak prejudis dengan lagu ini.... walaupun aku kira tidaklah lengkap liriknya....
BUKAN lagu ini ingin aku perkatakan, CUMA lagu ini ada inti yang ingin aku tautkan...
Hidup kita, jika sering berkata tidak boleh... pastinya kita tidak akan maju. Apapun fahaman atau ideologi seseorang, mempertahankan negara dan agama adalah perjuangan yang tidak akan putusnya, maka apakah nilai kita dengan tanggungjawab yang sedikit pun kita sentiasa menolak, dan mengesahkan kita tidak boleh... sedang kita belum mencuba... Dalam alam siber, pelbagai hal bergerak pantas meninggalkan kita.... dan di mana kita setahun,dua tahun, tiga tahun..... dan seterusnya jika kita sentiasa kata tidak boleh????
Aku berasa kesal dengan sikap bangsa aku yang semua hal dipandang mudah.... sedangkan mudah itu yang akan membuatkan kita lemah.... berbeza dengan pelbagai tanggungjawab yang dipermudah kerana kita ikhlas, berfikiran positif, ingin berjaya dan berjaya.... berubah kepada yang baik kepada yang lebih baik.... bersedia mempelajari sesuatu..... kita akan menjadi kuat dan kaya....
Aku bimbang dengan sikap anak-anak muda golongan aku, dengan segala kemudahan, kekayaan dan keselesaan... tetapi sentiasa takut, tidak suka dan lemah dengan segala ujian dan cabaran.... Apakah masa depan yang kita ada kelak? Apa kualiti generasi yang kita milik kelak? Aku menjadi takut sendiri... Ilmu yang tinggi yang tercatat di kertas, tidak membuktikan ketinggian orang yang berilmu itu..... maka akhirnya kita akan menghancurkan diri kita sendiri kerana kita TIDAK BOLEH....
Emosiku sudah semakin stabil, tidak seperti awal aku mencatat tadi.... walaupun bukan semua aku luahkan tetapi banyak yang ada dalam hati dan minda ini aku lemparkan ke paparan ini... Jika kalian sudi berfikir bersama aku.... maka selaminya yang tersirat, semoga kita dapat mengubah sesuatu, InsyaALLAH..
Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan