Jumaat, Januari 15, 2010

KATA AKAN TERUS AKU KOTAKAN,BIARPUN SECARA PERLAHAN-LAHAN

Itulah janji aku kepada diri aku ini, suatu masa dulu....
Aku akan mengotakan kata walaupun ia akan terlaksana lambat sekali namun aku akan pastikan matlamat itu tercapai.

Kini aku yakin jalan aku mengotakan kata-kata itu semakin mudah....dan tidak lama akan datang pasti doa-doa aku ini akan diterima oleh DIA yang aku kasihi dan cintai itu..


Mungkin bukan mudah bagi aku.
Mungkin bukan juga terlalu sukar...
Namun pelbagai kemungkinan ada di hadapan... dan perjalanan aku semakin jauh.


Biarpun tiada siapa yang bakal menyedari...
Apa yang pasti aku sedang mengotakan kata dan janji...


Kini, mungkin kerana faktor usia ini... aku tidak berkuasa untuk melayan-layan karenah mereka, dia dan dia.... semua di sekeliling aku. Aku juga semakin banyak berfikir... maka mulutku ini semakin tertutup..


Ada kisah yang tidak ingin aku kongsikan
Ada luka yang sedang aku baluti
Ada cerita yang sedang aku terokai...
Biar sahaja tiada siapa yang tahu....


Aku sengaja menjauhkan diri...
Aku sengaja tidak mahu campur tangan..
Aku sengaja tidak ingin mendengar...
dan yang sebenarnya...
Aku tidak ingin bersama lagi...


Azam demi azam yang kita ciptakan mungkin tidak akan kesampaian ketika tempoh yang kita tetapkan berakhir... namun tempoh itu akan berakhir pula hanya selepas azam dan niat di hati aku ini terlaksana...


Maka ingin sekali aku katakan..
dan aku ingin sekali dia, dia, dia, dan mereka ketahui...
jika aku berkata, saban hari aku berdoa akan mengotakannya
jika aku berjanji, saban waktu aku berdoa akan menunaikannya
dan jika aku berhutang pula, maka saban ketika dan saat aku berdoa untuk melangsaikannya...
Inilah aku sebenarnya aku... insan kerdil yang mengharap ehsan... yang ikhlas dan seikhlasnya.


Maka ketika aku melihat harapan aku ini dilaksana biarpun bukan aku sendiri yang melakukannya, merasainya, menikmatinya.... aku akan sangat gembira...

Buat dia yang aku cintai sewaktu waktu yang lalu...
mungkin yang masih lagi aku kasihi kini...

Biarpun ada kehampaan dalam hati aku ini namun aku bersyukur kepada DIA kerana menjaga dia dengan baik.

Biarpun bukan makan daripada hasil air tangan aku ini...

biarpun bukan memakai pakaian yang aku jahitkan....

biarpun bukan gembira ditemani aku.... aku sesungguhnya amat bersyukur....

Namun kehampaan itu masih ada dalam hati ini... kerana di tanggapan dan pandangan aku yang jauh dari hatinya ini.... dia tidak berada dalam keadaan yang aku harapkan, yang aku doakan...


Entah mengapa aku rasakan ada kesedihan dalam hati dia...
Entah mengapa aku rasakan ada kehampaan dalam pengharapan dia...
Entah mengapa aku rasakan ada kesunyian dalam ruang keriuhan dia...
Entah mengapa aku terasa, berasa dan rasakan ada sesuatu yang tiada dalam hidup dia...


Dan aku hanya mampu mendoakan buat dia...
dan aku akan mampu mendoakan buat dia...
dan aku hanya mahu mendoakan untuk dia....
tidak lebih dari itu...
tidak kurang dari itu...
DOA yang ikhlas dari aku ini yang mencintai dia selayaknya...

Kini, kata-kata aku dulu...
Kini, usaha-usaha aku dulu...
Kini, janji-janji aku dulu....
Kini, harapan-harapan aku dulu....

Aku cuba semampu dan sedaya serta seupaya aku menunaikannya...

Aku sudah tiada dalam lingkungan dia...walaupun aku hampir...

Aku sudah jauh daripada pandangan dia....walaupun aku ada...

Aku sudah lolos daripada ingatan dia ....walaupun aku wujud...

semoga aku akan terus tiada, musnah, hilang, luput.... biarpun kenyataannya aku sentiasa ada.

Itulah antara janji aku jika ada yang tahu
Itulah antara kata aku jika ada yang faham
Itulah antara harapan aku jika ada yang mengerti...

Kerana dalam hati aku ini ada keikhlasan
kerana dalam doakan aku ini ada ketulusan
kerana dalam harapan aku ini ada ketelusan
dan
kerana dalam hidup aku ini ada DIA yang utama......


Jika aku melukakan hati, maafkan aku
Jika aku menghiriskan hati, maafkan aku
Jika aku menghampakan harapan, maafkan aku....
Biarpun lambat pasti aku kotakan... itulah kata-kataku....
Biarpun sedikit demi sedikit aku pasti akan melaksanakan...
Biarpun sekelumit masa yang ada... aku akan menunaikan...
Cuma,
semoga ada kesabaran dalam hati.....
semoga ada kecekalan hati melaluinya... lalu semua akan direstui....InsyaAllah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan