Sabtu, Mei 30, 2009

HIDUP BERLANDASKAN KESEJAHTERAAN

Assalamualaikum... Hidup kita dilingkungi pelbagai perkara yang tidak terduga.. Kadang kala tanpa dalam lingkungan yang begitu harmoni walaupun kita miskin harta dunia... namun cukuplah sekiranya di dalam hati kita punyai kekuatan iman dan kekayaan taqwa. Sedang segalanya itu tidak dapat diukur dengan jelas oleh kita selain olehNYA yang maha mengetahui. Sejelas-jelasnya kelihatan sekalipun tidak akan dapat memperlihatkan kekayaan hati itu itu. Setiap kita diuji dengan pelbagai dugaan dan ujian.
Ada dalam kalangan kita dianugerahkan ALLAH rezeki yang melimpah dan kekayaan yang meruah.. sama ada daripada usaha sendiri atau ketentuan nasib yang diberikan...namun tidak bisa untuk hidp dalam dan berlandaskan kesejahteraan..
Ada pula yang sentiasa diuji ALLAH dengan pelbagai kesulitan dan kesusahan.. namun di hatinya ada kebahagiaan yang melimpah ruah... setiap apa yang dilalui mencukupi dan mendapat keberkatan dari ALLAH... cukuplah biarpun sedikit atau kecil rezeki yang ALLAH berikan di muka bumi...kebahagiaan tetap melewah..kerana di hatinya dan rohaninya cukup kaya dengan kesejahteraan hati...yakni hati yang luhur, iman yang teguh, taqwa yang kukuh... kejujuran dan keikhlasan dan yang jelas... menerima ketentuan yang ada dengan redha..barulah hidup ini terasa sangat dikasihi olehNYA.. Cukuplah DIA buat kita.. sesungguhnya DIA sentiasa ada, melindungi kita tetapi kita sahaja yang sering terlupa dan membelakangiNYA.. mencari ketika kita sukar dan derita... Adilkah kita? Muhasabahlah... adakah kita dalam golongan yang hidup berlandaskan kesejahteraan atau sebaliknya ?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan