Rabu, Mei 13, 2009

PASTI ALLAH YANG LEBIH MENGETAHUI APA YANG TERBAIK..


ASSALAMUALAIKUM....
WA MARHABAN BIKUM...

Catatan aku kali ini bukan sekadar berkisar tentang dia, tetapi juga berkisar dengan senario yang berlaku dalam hidup aku dan kesannya kepada yang lain.

Ukhuwah itu memang manis... Itulah kata-kata seorang sahabat.

Cinta itu akan datang sendiri... Kata seorang sahabat yang lain...

Seorang mukmin yang baik adalah untuk mukminah yang baik... Kata sahabat yang sering mendengar aku.

Setiap kesusahan pasti ada kesenangan..kata seorang sahabat yang selalu menenangkan..


Untuk mendapat sesuatu yang mulia, pasti banyak kesulitannya... pesan seorang sahabat yang berilmu dan menyenangkan..

Banyak lagi kata-kata rangsangan, inspirasi, semangat, pujukan oleh para sahabat... Terima kasih kerana menjadi sahabat aku yang banyak kekurangan ini.

Pada paparan ini, aku ingin menjawab beberapa soalan dan pertanyaan daripada keprihatinan para sahabatku dan orang-orang sekeliling aku, yang menyayangi dan menerima aku ini seadanya. Semoga segala jawapan aku dalam paparan ini akan menenangkan hati kalian yang bertanya atau pada sesiapa sahaja yang tertanya-tanya.

Inilah hakikatnya dalam hidup aku ini...bagaimana aku menjalani segala ujian kasih sayang yang ALLAH berikan ini.

Semoga kalian akan dapat memahami... dan kalian tentu akan mengerti....maka apapun persoalan tidak akan timbul lagi.

Sahabat, kawan, teman dan sesiapa sahaja yang mengenali aku dan mengetahui sedikit perjalanan hidup aku ini.... "Dengarlah....luahan hati aku ini dalam melalui segalanya ini"

Dengan segala kepastian yang kalian ketahui...menimbulkan seribu satu tanda tanya, emosi, perasaan dalam hidup kalian ...

Maafkan aku kerana menyebabkan kalian berasa begitu simpati kepada aku. Aku sendiri? Amat bersyukur dengan kepastian itu. Bersyukur dengan erti kata sebenar...dari hati aku ini.. seikhlasnya. Aku berasakan batu di pundak aku ini diturunkan semerta... Aku merasakan tiada lagi beban yang perlu digalas..
Aku ingin menyatakan segala sesuatu dalam catatan ini sejujurnya dan sebaik mungkin.. Kalian juga tentu sedar, bahawa banyak hati yang perlu dijaga.. jika ia sesuatu yang perlu dirahsiakan...semoga ia dapat dirahsiakan. Terlalu lama aku menyimpan kesakitan dalam hati aku ini... kerana aku, kalian menambah jumlah dosa-dosa dalam akaun kalian.. semakin hari semakin bertambah... maka dengan segala keputusan dan kepastian itu semoga akaun kalian akan bersifat minus untuk dosa berkaitan memperkatakan sesuatu yang berkaitan dengan aku.
Ketika aku menunaikan umrah pada tahun sebelum ini...ku pohonkan begitu banyak doa buat aku, dia, saudara mara dan kalian.. InsyaALLAH, aku mengingati semua yang aku pohon ketika itu.
Setiap kali selepas tawaf, ALLAH melapangkan aku untuk bersolat dalam Hijir Ismail di bawah pancuran emas itu...tepat di bawahnya tanpa sebarang gangguan, tanpa sebarang kesukaran...malah aku sering dikepung, di kelilingi rantaian manusia di sekitar ku, yang membolehkan aku berbicara dengan DIA, selesa.. bertenang dan dalam keadaan mengingati apa yang aku pohon... Sujud aku ketika itu selama mana pun ia adalah satu kelapangan dan ketenangan yang tidak dapat kugambarkan. Di situlah aku mengatur kata-kata...
DAN, para sahabat....
Doa seorang insan kerdil seperti aku ini, ku hitung-hitung...sedang ditunaikan satu persatu. Itulah hakikatnya.
Mungkin ada antara kalian tidak akan percaya dan meragui kisah aku ini... kerana ketika aku bercerita nikmat dan kebahagiaan menunaikan umrah...ada antara kalian bertanya kepada aku, benarkah begitu? Layakkah aku memperolehi semua itu? Sahabat... aku tiada jawapannya. Hinanya aku pada pandangan kalian tidaklah begitu rendah berbanding kehebatan kalian. Aku yang merasai nikmat itu, maka aku yang lebih mengetahui...biarpun sejuta kali kalian tidak mempercayai...terpulanglah.
Sahabat-sahabatku,
Hidup aku ini tidak DIA jadikan seperti kalian, mungkin. Hidup aku ini penuh dugaan dan ranjau duri... Mungkin kurang daripada orang lain..tapi masih terlalu banyak yang perlu aku hadapi.
Kadangkala kita hanya boleh menuding, malahan mengungkit lebih banyak keburukan daripada kebaikan yang ada... tapi seringkali pula kita lupa bahawa apa yang kita buat tidak lebih menambahkan masalah.. tidak membantu sedikit pun.. Kita tidak pernah menjadi sahabat yang baik pun, waima hanya untuk mendengar apatah lagi untuk menyimpannya sebagai rahsia.
Aku ingin kembali kepada janji aku kepada DIA, setiapkali yang aku ucapkan dalam solatku.
Walaupun bukan aku sahaja begitu...tetapi catatan ini adalah daripada perspektif aku...
Sahabat-sahabat yang aku kasihi...
Aku sememangnya mencintai dia... seburukmana pun pandangan dan tanggapan kalian kepada aku ....aku tidak akan malu menyatakannya. Aku mencintai dan mengasihi dia.. Tetapi cinta aku yang bermatlamat yang satu kerana ALLAH. Mungkin kalian masih tidak menyakini aku.. tidak mengapa kerana aku dan DIA pasti lebih tahu.
Aku ingin sekali kalian mengetahui, bagaimana cinta aku itu... Biarpun ia sesuatu cinta yang tiada nilainya pada kalian... Itu adalah cinta aku kerana ALLAH. Tetapi cinta kepada manusia, pasti akan lenyap pada bila-bila masa jika DIA kehendaki. Cinta aku itu tidak sama dengan cinta sesiapa pun namun ia adalah pemberian terbaik dalam hidup aku ini... DAN KERANA ITULAH AKU INGIN KALIAN MENGETAHUINYA...bahawa cinta aku adalah milik aku...bukan milik kalian untuk menentukannya. Waima...bukan juga milik dia yang aku cintai itu... tidak akan sesekali menjadi milik dia... jika ada pun hanya bisa beriringan dengan cinta aku itu. Hhmm.... kalian tentu lebih keliru.
Ketika aku melihat pintu Kaabah dibuka 1 Syaaban yang lalu... ada sesuatu dalam hati aku ini dibuka bersama... ada sesuatu dalam jiwa aku ini seperti dibawa pergi... Dan DIA telah membuka suatu hijab dalam hidup aku ini...mungkin dua, mungkin tiga... siapa tahu.. dan DIA telah atur segalanya dengan baik dan cermat...

Aku terlalu sedih ketika itu, menangis semalaman hingga bukan lagi hingus yang keluar malahan darah dari hidung aku ini... Aku sendiri tidak tahu apa sebenarnya yang aku tangisi... tapi hari ini aku mulai tahu..biarlah ia tersemat hanya dalam hati aku.
Ada yang bertanya, dengan kepastian itu yang kononnya menjadi pengakhir jalan cerita ini...tidakkah aku bersedih, kecewa? Adakah aku kuat dan dapat melaluinya? Bagaimana keadaan aku?
Bertanya sesama sendiri...bertanya aku sendiri...atau memperkatakan sejarah itu berulang kali....
Untuk sekian kalinya....
Lupakanlah kisah dan sejarah itu...
Jalani hidup baru dengan lebih baik...
kerana semalam yang hilang itu pasti tidak akan kembali....
sedangkan masa depan itu pasti akan kita lalui...
biarpun kita tidak pasti tapi ia pasti hadir dengan harapan...
Sahabat dan teman...
Aku berdoa semoga orang-orang yang aku cintai akan mengecapi kebahagiaan dunia dan akhirat.
Kasihani aku dan kasihani dia yang aku kasihi itu sebagai mukmin yang baik dan mencintai ALLAH..... Lepaskan kami daripada bebanan pelbagai fitnah yang berat. Bebaskan kami daripada ikatan bebanan dosa yang memberatkan perjalanan kami....
Seorang lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik.. itu yang selalu aku dengar, aku baca daripada kitab suci itu... maka itulah hakikatnya... DIA telah menemukan pasangan yang terbaik untuk mereka , satu sama lain.... Mengapa aku, kalian harus bersedih?
Kerana aku menyayangi....maka aku ingin orang-orang yang aku sayangi itu bahagia, gembira, mendapat rahmat dan keberkatan dunia dan akhirat.. Jika kalian ingin tahu...itulah juga nilai cinta bagi seorang aku ini...
Perjalanan kita masih panjang...atau mungkin telah terlalu singkat... Aku ingin sekali menutup kisah ini sebagai satu pengorbanan yang sedikit dalam menjaga ukhuwah fillah. Cukup lah setakat itu sahaja.
Perjalanan orang yang sama-sama kita kasihi dan sayangi itu bakal bermula... Baru bertatih dalam melangkah... semoga kita dapat memberikan sokongan dan bantuan....walau hanya melalui sepotong doa..

Sahabat-sahabat yang amat aku kasihi.. Aku ingin sekali kalian mengetahui...bahawa aku tidak suka akan simpati, aku tidak suka akan belas kasihan....yang penting aku ingin kalian ketahui.... Aku tidak suka kalian menangis kerana aku...
Di kesempatan ini, aku memohon maaf jika kata-kata aku kasar selama ini.. aku mungkin menganiaya dalam mempertahankan kebenaran aku... aku mungkin salah berpesan... aku mungkin terlepas pandang.. Maafkan aku..
Aku tidak akan menangisi kebahagiaan yang akan dikecapi oleh orang lain. Mengapa?
Adakah aku perlu bersedih, ketika dua insan membunuh harapan dan memusnah janji-janji syaitan...?
Adakah aku perlu menangis, ketika orang yang aku cintai menyempurnakan imannya...?
Adakah aku perlu kecewa apabila seorang mukmin dan solehah bersatu dan menjadi umat kesayangan Nabi Muhammad SAW...?

Adakah aku perlu diberi simpati kerana banyaknya ihsan dalam hatiku ini.....?
Adakah aku perlu lemah dan jatuh hanya kerana ALLAH sedang menguji aku dan menyayangi aku....?
Adakah aku perlu engkar hanya disebabkan sesuatu yang tidak menjadi milik aku diambil kembali oleh yang hak...?
Adakah aku perlu hampa membolehkan seorang lelaki menjadi seorang pemimpin yang berjaya dalam membina hidupnya...?
Adakah aku hampa melihat seorang anak yang bertaqwa, mentaati orangtua dan mencintai agamanya....?
Adakah aku perlu bimbang dengan kebahagiaan dan kegembiraan yang bakal dikecapi oleh seorang lelaki yang bakal menjadi suami, dan bapa yang baik....?
Dia sudah menyempurnakan agamanya, memilih untuk menjadi umat Muhammad yang baik, rela menjadi pimpinan dan nakhoda untuk suatu pelayaran menuju ALLAH...
Aku yakin mereka pasti boleh dan bahagia dunia dan akhirat....
Perlukah aku sedih, hampa, kecewa, musnah, lemah, jatuh....kerana semua itu...kerana ketentuan itu... Aku ingin lebih dikasihi dan disayangi DIA..maka ketahuilah jika tiada sesiapa yang akan menjadi pemimpin dalam hidup ku di dunia ini pun...jika itulah takdirNYA, AKU REDHA.. kerana aku lebih mencintai DIA.

Aku sebenarnya tertanya-tanya, cinta aku kepada DIA .....sekadar diuji dengan sedikit nikmat dan diduga dengan masalah sekecil ini...jika tidak dapat aku lalui..bagaimana dengan dugaan yang lebih besar?
Jika ketika ini aku berada di Palestin... adakah aku masih kuat diuji dan diduga seperti mereka?
Jika kesakitan dan kepayahan sekecil ini pun tidak dapat aku lalui....mampu aku melalui dugaan sebesar itu...
Adakah aku mampu membuktikan cinta aku kepada DIA, jika aku sangat takut dan gerun dengan penderitaan dan kesakitan anak-anak kecil itu... Mampukah aku mengangkat senjata ketika itu... atau sekurang-kurang menyelamatkan keluarga ku daripada syaitan yang bertopengkan manusia itu.. Alhamdullillah kita punyai nikmat tinggal di bahagian bumi yang aman ini..

Begitu sekalikah aku ini lemah sehingga tidak mampu melalui semua ini? Aku mampu dengan segala kekuatan daripada DIA yang maha berkuasa.
Bohong jika aku katakan tiada sekelumitpun semua perasaan itu dalam hati aku.
Selama ini aku memohon dan meminta kepada DIA dan dia.. kini DIA dan dia telah menunaikan segala permintaan itu.. Kesakitan itu, kesedihan itu, kepedihan itu, kehampaan itu, kekecewaan itu....apa-apa sahaja tentang itu... jika ada, jika ada, jika ada, jika ada, jika ada... telah DIA damaikan secara perlahan-lahan.

DIA pasti mendengar kita, dalam apa keadaan pun...waima ketika kita melupakan DIA...
Ketika semua perasaan itu wujud... aku akan bersolat taubat, bersolat hajat, bersolat iskhtiharah..... dan DIA telah mengangkat segalanya itu perlahan-lahan. DIA telah memberi alamat, DIA telah memberikan isyarat.. Bukan dalam sebulan dua ini...malah berbulan-bulan yang lalu. Cuma baru-baru ini, DIA mengurniakan nikmat dan DIA mengambil semua keresahan itu...dan DIA memberi tanda, isyarat.. Aku tidak perlu bersedih kerana kemenangan...walaupun pada sesetengah orang, kekalahan itu.
Aku juga tidak mahu ada sebarang salah sangka... Aku sudah menutup 'diari' ini...sejak agak lama dulu. Bukan kerana aku tidak menyayangi tetapi kerana aku lebih menyakini DIA... Semoga segala yang aku lakukan dan pilih ini betul. Yang kita suka, cintai, kasihi....tidak semestinya baik untuk kita. Begitu juga sebaliknya.
Semoga kepastian ini akan membuahkan nikmat ukhuwah yang lebih erat.
Buat yang memahami...aku bukan menjauhi segalanya kerana dendam, marah, irihati atau seumpamanya... jika kalian memahami, pasti kalian mengerti... Segala pengorbanan dalam perjalanan selama ini sungguh bermakna... terima kasih atas segalanya. Redhakan aku seorang sahabat meneruskan perjalanan dengan ikhlas dan berjaya juga. Ikhlaskanlah kalian atas segalanya. Aku juga pasti mengikhlaskannya. Jika ada yang baik daripada perjalanan yang lalu...gunakanlah sebagai pengajaran yang bermanafaat... yang buruk, yang tidak elok...tinggalkanlah. Yang menyakitkan, yang menyedihkan...lepaskanlah. Kita punyai banyak masa untuk sentiasa mencari cinta...cinta kepada DIA, ALLAH Rabbul Izzati....Ukhuwah itu pasti akan lebih manis dan bererti.

Rasanya cukuplah aku menyatakan isi hati aku ini. Semoga ini tidak memberatkan mahupun membebankan sesiapa.. Aku ingin gembira dan bahagia bersama kalian.. teman-teman dan sahabat.

Buat sekian kalinya....
Izinkan aku ini bersama-sama kalian meraikan segala sesuatu itu dengan keikhlasan yang sebenar.
Semoga segala yang dirancang akan dipermudahkan urusannya oleh ALLAH.
Semoga segala ketentuanNYA, bersama rahmat dan keberkatan...
Semoga ukhuwah fillah antara kita akan sentiasa berpanjangan.
Semoga setiap gerak, langkah, ucapan dan tutur kata, tindakan, keputusan, fikiran, niat kita.....menjadi ibadah yang diterima olehNYA.





Semoga dalam hati setiap kita tersemat cinta yang luhur, murni dan ikhlas kerana ALLAH Subhanawataala..
Semoga hidup kita akan sentiasa ceria, gembira dan sejahtera sepanjang hayat.
Semoga kita akan sentiasa dilindungi...selamat dunia dan akhirat..
Semoga kita dapat menjadikan segala sesuatu itu menjadi lebih baik dan terbaik...
Semoga kita dapat menerima orang lain seadanya..
Semoga hidup dan mati kita dalam agama ALLAH dan Rasullullah..
Semoga kita menjadi hamba yang bertaqwa, berhikmah dan sentiasa mencari ilmu dan keredhaan ALLAH...
Semoga kita sentiasa ingat, memberi, dan meminta kepada yang hak dan dapat menunaikan hak di dunia untuk akhirat lillahi taala..
Semoga hidup kita aman, damai, merdeka dan berjaya dunia dan akhirat..
Semoga kita semua saling dalam menyayangi, mencintai dan mengasihi... antara satu sama lain.
Semoga kita berada di jalan lurus dan benar kerana ALLAH...
SEMOGA ALLAH SENTIASA MENDENGAR KITA...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan