Jumaat, Mac 06, 2009

KISAH AKU DAN DIA (1)

Dalam meniti hidup, aku sentiasa ada dia di sisiku. Menemaniku tanpa jemu. Mengajarku erti kehidupan yang sebenar. Hidupku di samping dia amat membahagiakanku. Disebabkan dia, aku menjadi aku hari ini. Dia melatihku bertatih, memimpinku berjalan, mengarahku ke jalan ini. Aku redha dan aku tahu dialah yang terbaik untuk ibuku dan untukku melayari bahtera kehidupan ini dengan selamat.
Aku masih teringat, dia mengajarku erti ketabahan. Segala-galanya kukongsikan dengan dia. Suka dukaku, senyum tangisku. Dia mengajarku mengenali alif, biar berapa banyak pun rotan yang hancur, betapa degil pun aku mengetapkan bibir supaya tidak bersuara, betapa laju air mataku mengalir....namun dia tidak pernah berputus asa mengajar alif itu satu permulaan menuju Allah. Dia akan kata jika aku membaca setiap huruf itu dengan sengau, makna ayat terkandung firman Allah pasti akan bertukar maknanya. Maka dia berkata lagi, jadilah aku orang yang rugi. Ketika itu aku berfikir, buat apa mempelajari semua itu..membaca muqqadam naik alQuran. Menghafal semua surah-surah lazim. Membaca doa-doa yang aku tak fahami maknanya. Kata dia, belajar jangan jemu akhirnya aku menemui sesuatu. Sesuatu yang bererti, tiada kepincangan, tiada kecacatan... dia memintaku untuk terus berusaha.
Ketika aku pulang ke rumah, dengan tangis kerana didenda oleh dia di sekolah mahupun sekolah agama...pasti dia akan bertanya mengapa? Jika aku menyembunyikan aku pasti kena sekali rotan di tangan. Dia tega. Jika aku mengaku dan berterus-terang dia akan tanya apa sebabnya? Jika dia tahu akan sebabnya, dia akan berkata..belajar perlu pengorbanan, sesuatu itu pasti ada sebab. Lalu aku akan terima rotannya berkali-kali. Sehingga kadang kala aku tidak boleh berhenti. Berhenti daripada menangis. Jika aku berterus-terusan menangis, dia akan membawa ke kolah. Jirusan demi jirusan. Hingga akhirnya aku terdiam. Namun aku tetap aku yang nakal. Apabila aku mempersoalkan kenapa dia menghantarku ke rumah mertuanya untuk dijaga. Dia menjawab. Suatu masa, suatu ketika..aku akan tahu. Ketika itu aku akan mampu mengerti. Saban hari dia berulang ke rumah dia, mertuanya. Antara maghrib dan isyak, atau selepas sholat isyak, atau pada awal pagi selepas subuh..tengahari waktu perantaraan dua sekolah. Dia akan membawa masakan yang dibuat oleh isterinya. Biarpun dia tahu aku membenci isterinya. Apabila aku mendapat adik baharu, dia akan memberitahuku. Tetapi dia tak pernah memaksaku. Sama ada melihat adik baru mahupun menjenguk ibuku. Apabila aku bertanya kenapa aku dihantar ke rumah mertuanya, dia akan menjawab. Bersabarlah suatu masa kelak, aku akan mengerti. Apabila aku tanya sampai bila? Dia akan menjawab, sehingga suatu ketika yang aku akan mengerti. Tapi bila? Sehingga suatu masa aku boleh mengerti.. Akan tibakah waktu itu atau adakah aku masih berjaya. Katanya, tunggulah sedikit masa lagi, pasti ketika itu belum dia berterus terang, pasti aku mengerti.
Ketika aku sukar menyelesaikan masalah hingga ada terdetik untuk membiarkann ya, atau lari daripadanya. Dia mengajarku suatu saat aku akan menhadapi masalah, aku perlu segera menyelesaikan. sekiranya aku terasa berat, berdoalah, bersabarlah..jangan lari. Kerana jika hari ini aku lari, aku akan menghadapi masalah berkali-kali sehingga aku menyelesaikan. Satu masalah yang sama..tetapi ada pelbagai dugaan yang menguji kesabaran ada.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan