Selasa, September 06, 2011

KENAPA BERUBAH ERTI APABILA ADA SAKIT DI HATI?


Cinta Sejati menurut Islam:
  1. Tidak rela yang dicintai menderita
  2. Rela berkorban apapun demi yang dicintai
  3. Memenuhi segala keinginan dari yang dicintai
  4. Tidak pernah memaksakan kehendak kepada yang dicintai
  5. Berlaku sepanjang masa
Cinta tersebut hanya ada antara Khalik dan Makhluk, cinta antara makhluk harus ditambah syarat-syarat berikut:
  1. Cintanya tersebut karena Alloh S. W. T.
  2. Harus memenuhi segala aturan yang dibuat oleh Alloh S. W. T.
  3. Seks bukanlah cinta dan cinta bukanlah seks, tetapi seks adalah bunga-bunga dari cinta dan hanya ada dalam pernikahan dan hanya dengan yang dinikahi
  4. Cinta bukan wang atau harta atau duniawi, tetapi cinta membutuhkan wang, harta dan duniawi.

         Catatan yang aku petik tentang cinta daripada tak pasti blog siapa. Kebetulan aku sememangnya ingin mencatat sesuatu perkara yang juga ada sedikit kaitan dengan perkara yang dipetik di atas. 

       Banyak perkara yang tidak terduga berlaku dalam hidup biarpun ada antaranya telah pun dirancang dengan sebaik  mungkin. Tidak sesiapa pun yang dapat menjangka dan menduga sesuatu hal yang akan mahupun atas sesuatu yang pernah berlaku. Sikap kita yang kadang kala tidak bersyukur menjadikan kita selalu alpa dengan apa sahaja hikmah yang diberikan kepada kita, sama ada bersyukur (berterima kasih) kepada manusia apatah lagi kepada yang Maha Esa, pemilik segala alam semesta ini.

Firman Allah yang bermaksud:
Hai orang-orang yang beriman! Makanlah di antara rezeki yang baik yang kami berikan kepadamu. Dan bersyukurlah kepada Allah jika memang hanya dia saja yang kamu sembah. (Al-Baqarah: 172)
          Untuk menunjukkan rasa kesyukuran itu banyak pula caranya dan melaluinya kita akan menghayati dan mengenal akan apa yang dinamakan cinta itu. Setiap apa yang kita cintai, akan kita jagai dengan sebaik mungkin dan salah satunya adalah melalui bersyukur itu sendiri. Rasa kecintaan dan bersyukur itu sebenarnya jelas terpancar melalui keperibadian seseorang itu secara semulajadi. tiada akan ada kedengkian dan kebencian kepada sesama insan mahupun terhadap makhluk yang lain.

Pada ayat lain bersyukur bermaksud bukti kehambaan kita kepada Allah subhanawataala yang bermaksud:
Baik kepadamu maupun kepada nabi sebelummu telah diwahyukan: "Jika engkau mempersekutukan Tuhan, maka akan terbuang percumalah segala amalmu dan pastilah engkau menjadi orang yang merugi. Karena itu sembahlah Allah olehmu, dan jadilah orang yang bersyukur (Az-Zumar: 65-66)

          Namun ada kemungkinan bahawa setiap rasa cemburu disertai sesuatu nafsu yang sukar diperjelas iaitu rasa cemburu. Cemburu yang berlebihan menimbulkan kesan buruk. cemburu yang tiada langsung melahirkan kehancuran. Tiada pula salahnya jika cemburu itu hadir dalam diri seseorang. Semua orang memiliki rasa cemburu itu, namun rasa bersyukur akan menyeimbanginya dengan wajar dan segala yang kalut akan lebih tenang, segala yang bergelora akan menjadi aman.

"Kemudian akan syaitan itu memperdayakan mereka dengan mendatanginya dari muka, dari belakang, dari kanan dan dari kiri. Dan Engkau tidak akan menemui lagi kebanyakan mereka sebagai golongan orang-orang yang bersyukur. (Al-A'raf: 17)
         Jelas sebenarnya, agak sukar untuk membiarkan hati itu terkawal daripada rasa cemburu dan iri hati dalam kalangan individu. Malah cemburu untuk diri sendiri. 

         Semoga sedikit penjelasan tentang cinta dan rasa bersyukur  di atas ini akan lebih difahami bahawa manusia ini tidak akan puas dengan segala apa yang mereka milik sehingga ada kalanya memakan diri mereka sendiri.

         Hal ini lah juga sebabnya aku ingin membawa kisahku dalam catatan ini, yang aku campuradukkan kisah-kisah lama mahupun baru untuk tatapan umum. Benar semua ini daripada pengalaman diri ini yang aku eleberasikan secara rawak, seterusnya menyampaikan rasa hati ini yang kadang kala tidak bersetuju dengan beberapa tindakan mahupun perlakuan mereka di sekelilingku yang aku rasakan sangat tidak wajar.

       Semalam seseorang itu datang ke kawasan taman perumahan tempat tinggal aku ini. Entah mengapa, tidak sedikit rasa untuk aku ambil tahu atau mempelawanya ke rumah atau ada sebarang komunikasi aku dan dia. Biarlah, bukan dia ada apa-apa kaitan dengan aku. Memang dia pernah membantu ku namun aku tidak tahu untuk menilai sama ada pertolongan itu ikhlas ataupun tidak. Kerana hal-hal yang aku rasakan remeh dia marah kepada aku. Mungkin disebabkan cemburu. Aku tidak marah jika dia ada hati sekalipun denganku. Aku suka dia akan hadir ketika aku mengharapkan bantuannya. Bukan dekat dia hendak datang untuk menjengahku untuk membantuku. Namun hanya kerana aku bertukar untuk memohon bantuan dia yang dekat dengan aku membantuku, dan aku memaklumkan kepadanya, dia menjadi tidak senang mungkin. Dia mula marah dan akhirnya tidak mempedulikanku. Padaku pengalaman lalu banyak mengajarku. Dia tidak seharusnya begitu. kenapa jadi marah, aku sendiri tidak faham. Mungkin dia rasa begitu tercabar atau mungkin dia takut untuk bersaing. Dan sepertinya, aku pula menjadi mangsa. Apa yang boleh dibuat lagi, jika dia ingin pergi... semoga dipadamkan rasa sakit hati dan cemburu itu dari dalam hatinya. Semoga dia akan terus bahagia.

Kini aku ingin merakamkan rasa tidak puashatiku kepada seseorang. Entah mengapa aku berasa sayu ketika rakan ini berkata-kata. Dahulu rakan ini sangat baik dengan dia yang aku kasihi, namun sehingga kini aku masih tertanya-tanya mengapakah hubungan mereka semakin renggang, malahan ia merupakan sesuatu yang di luar dugaku. Sepatutnya aku berasa akulah yang patut berasa sakit hati dengan dia yang sering menolakku dan telah meninggalkan aku ini, dan mencari kebahagiaan. Dahulu rakan ini merupakan sahabat baik si dia yang aku kasihi. Entah apa sahaja yang tersirat... berita yang dengar melaluinya amat menyakiti hati ini. Aku yang mengikhlaskan dia pergi daripada hidupku ini dan aku tidak pernah menyesalinya sehingga kini. Bukan dia yang seorang itu sahaja, malah beberapa dia yang pernah hadir dalam hidup aku ini. Semoga semua dia yang aku sayangi itu akan hidup sesejahtera mungkin. Itulah doaku berserta keikhlasan hati ini.

Cinta pada bunga, bunga kan layu,
Cinta pada manusia, manusia kan mati..
Cinta pada Allah, kekal selamanya..


Antara kata-kata intro sesuatu ucapan mahupun persembahan. Itulah hakikatnya. Jika benarlah aku begitu mencintai seseorang, aku perlu menerima hakikat bahawa manusia itu sesuatu yang lemah.. dan mungkin akan pergi meninggalkanku.  Aku rasa semua orang juga perlu menanamkan keikhlasan mencintai seseorang itu kerana Allah bukan kerana nafsu semata-mata.


Cinta akan kecantikan, kecantikan itu akan pudar...
Cinta akan kebeliaan, yang belia itu akan menjadi tua...


        Inilah hakikatnya... maka cintailah kerana Allah, maka tiada akan ada kekesalan dalam hati kita. Cinta bukan untuk memiliki, mungkin cinta hanya untuk memberi... 

       "Sesuatu yang sangat kita gemari dan sukai, tidak semestinya akan kita miliki... dan tidak semestinya baik untuk kita." 


         Nasihat yang selalu orang lain berikan kepada aku dan sering aku ingat sebagai nasihat dalam menjalani kehidupan ini, maka aku selalu reda dan rasa berterima kasih itu pula sering DIA balas dengan lebih baik kesenangan. Itulah hakikat yang aku ingin kongsikan. Hidupku ini sebenarnya tidak banyak kerenah dan aku juga tidak pernah meminta banyak. Aku belajar daripada dia untuk bersifat zuhud dan kerana teladan itu aku mengasihinya sehingga kini. Bukan kerana aku ingin memilikinya. Apatah lagi jika dia kini sudah menjadi hak orang lain.

         Aku tidak mahu menyakiti  orang lain kerana aku takut untuk disakiti lagi. Namun kesakitan itu sebenarnya membuat aku bersabar dan menahan keperitan itu bersandarkan keyakinan bahawa DIA tidak akan menguji dan menduga aku lebih daripada kemampuan. Maka dengan segala ini aku reda, sehingga kini.


       Mungkin orang menyangka apabila aku menjauh dan aku mendiamkan diri aku diselubungi kekecewaan maka pelbagai berita tentangnya sampai ke telinga aku ini. Sebenarnya tanggapan itu salah... terutama itu buat rakan itu yang sering berkisah tentangnya. 

          Jika kau sakit hati dengan dia, aku tidak... dia sangat menyenangkan hatiku ini.

          Jika kau cemburu akan dia, dan pilihannya.... dia tidak pernah menimbulkan sedikit pun rasa itu dihati ini... malahan aku akur dengan pilihannya dalam menentukan hidupnya.

         Jika kau rasa dia tidak tergolong dalam golongan orang yang bertuah... aku tidak pernah menyetujuinya... kerana aku sentiasa mengasihinya dan mendoakan yang terbaik untuknya... maksudnya dia bertuah kerana ada orang yang seperti aku ini sentiasa mengasihinya dan mendoakan kesejahteraannya... sedangkan yang kau ada dan miliki itu pun meraguimu.

.       Jika kau anggap dia lemah dan tidak hebat... aku tidak pernah sekalipun bersetuju dengan itu kerana walaupun kau sudah menjadi rakan rapatnya suatu masa dahulu,,, kau tidak pernah tahu betapa tabahnya dia ketika melawan dugaan daripada semua godaan yang aku ciptakan. Betapa dia begitu teguh dengan prinsip dan tanggapannya, dia tidak pernah goyah... dan paling utama dia sentiasa mempertahankan maruah dan menjaga aibku walaupun dia tidak pernah menyukaiku seperti katamu ketika itu.  Kau tidak akan faham dengan segala itu kerana kau tidak pernah melaluinya. Kau tidak pernah tahu seberapa tabahnya melalui semua tohmahan hanya kerana menjaga harga diriku dengan menjauhkan aku dari keegoan dan tidak pernah mengikut kehendakku hanya kerana ingin mendidikku,,, dan kau tentu tahu keadaan aku sekarang bagaimana... sebahagiannya adalah hasil didikannya yang konsisten... maka bagaimana kau, rakan aku dan dia... memperlekehkan dia seperti itu,
 


            Jika kau merasakan pilihannya tidak secantik dan sesempurna dirimu.... kau mungkin silap kerana dia tidak pernah memperlekehkan pilihanmu, maka pilihannya akan lebih baik daripada apa yang kau pernah miliki.... sekurang-kurang dia pernah memiliki hatiku buat seketika yang ikhlas kepadanya... dan aku sendiri mengakui pilihannya mungkin jauh lebih baik daripada kau sendiri wahai rakan yang sering memuji dia dulu dan sering mempertikaikan dia kini... sedarlah, tidakkah kita ini angkuh dengan menyatakan kita lebih baik daripada orang lain.
      
          Dan aku kira kau akan sentiasa silap kerana kau tidak melihat senyuman pada wajah pilihannya itu amat manis seperti kau sendiri... wajahnya tenang dan sejuk memandang... seperti mu juga, kebanyakan ciri yang ada pada pilihannya lebih kepada  ciri dirimu juga... yang dulu kau katakan lebih kepada aku... tidak rasanya, kerana melihat pilihannya, aku lebih melihat dia  berbanding aku... dan apabila kau mengejek pilihannya, sebenarnya kau mengejek dirimu sendiri....  Maafkan aku jika salah.... tetapi kau sendiri bersetuju dengan pilihannya dulu... waktu itu kau perlekehkan aku. Namun aku hanya mendoakannya, dan aku yakin dia bahagia dengan pilihannya itu. CUKUPlah jangan kau pertikaikan lagi.  aku tidak ada sedikit pun rasa sakit hati sehingga mendendaminya... kerana sering gembira jika dia gembira... dan itulah pula beza aku dan kau.  Aku yang pernah dia benci satu masa dulu dan kau, yang dia sayangi pada waktu yang sama itu.
 
           Hanya sekadar ini catatanku kini.... walaupun aku tahu kau tidak tahu kau aku perkatakan dalam catatan ini tetapi aku yakin dia akan sangat memahami catatan ini. Aku tidak mahu dia sakit hati dan terkilan. Aku juga tidak mahu dia berasa sayu mahupun terharu... aku cuma mahu dia menjalani hidupnya bahagia dan gembira.

          Jika si dia yang aku maksudkan dalam catatan ini membaca... aku hanya mampu memohon maaf... aku berasa terkilan, entah apa lagi fitnah untuk dirimu disampaikan ke pendengaran aku ini. aku tidak redha tetapi aku tiada kuasa mengubahnya... aku telah menasihatinya berkali-kali tetapi siapa pula aku ini menasihatinya, sepatutnya dia lebih arif... jodoh itu rahsia dan ketentuan Allah. Aku tidak sesekali mahu mengganggu hidupmu lagi. Tetapi banyaknya fitnah yang keluar daripada mulutnya tentang dikau dan pasanganmu tidak menyenangkan hati ini.  Cubalah dikau perbaiki kesilapan ini... cubalah dikau usahakan menjaga hubungan baik dikau dan dia... mungkin dia terasa hati kerana dikau sudah 'melupakannya', biarpun sebenarnya dikau melaksanakan tanggungjawabmu dan menjaga amanah yang diberikan kepadamu... 

         Aku tidak mempersoalkan apa-apa tentang apa yang berlaku. Namun apabila kita tiba-tiba kehilangan sesuatu yang pernah kita miliki kita akan tercari-cari. Cuma aku rasa dia menemui jalan salah... dia sesat seketika kerana dikau meninggalkannya begitu sahaja.. dikau melupakannya yang selalu membantu dan bersama ketika susah dan senang.... walaupun aku tidak pernah bersetuju dengan hubungan baik dikau dan dia, yang dikau tahu sebabnya mengapa... aku berasa dikau tidak bersikap adil kepadanya... Pastinya dikau faham. Hanya nasihat mudah kepadamu.... Hargailah segala hubungan baik yang diniatkan kerana Allah, dikau akan mendapat hikmahNYA... Dikau tentu faham... Maafkan aku menegurmu dengan cara ini... tetapi aku tidak punya cara lain.  Hanya dikau yang faham bahasaku walau sebagaimana pun berselirat bahasanya, aku yakin dikau memahami.... dan aku tahu bahawa dikau selalu ingat, untuk membaca catatanku jika dikau....... Aku ikhlas dan berusahalah membaiki keadaan itu. Semoga dikau akan berjaya dalam usaha itu. Maafkan aku sekali lagi...  Selamat hari raya Aidilfitri minnal aidil wa faizin buatmu dan isteri, sekeluarga... maaf zahir batin....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan