Rabu, September 14, 2011

WAHAI HATI DAN JANTUNGKU, USAHLAH BERUBAH LAGI, TETAPLAH MENJADI PADU..

        Aku sebenarnya tidak tahu bagaimana hendak memulakan catatan aku hari ini. Namun debaran dalam hati ini perlu aku perjelaskan. Semoga selepas catatan ini aku akan lebih lega dan tenang. Setiapkali berasa seperti ini aku lebih gugup dan lebih terasa kesesakan. Aku sebenarnya pun terasa gugup sejak akhir-akhir ini. Bagaimana agaknya aku ingin melepaskan rasa kebimbangan ini. 
            
        Sementelaah inilah sahaja cara aku meluahkan sedikit apa yang aku rasakan ini, semoga usaha aku ini akan berjaya melegakan hatiku ini. Riuh-rendah di sekeliling aku ketika ini menambah rasa sesak dalam dadaku ini.  Semoga kali ini aku berharap hati ini akan teguh dan tidak goyah lagi. Berkait soal hati, segalanya aku serahkan kepadaNYA untuk melorongkannya.

120- اَللَّهُمَّ إِنِّيْ عَبْدُكَ، ابْنُ عَبْدِكَ، ابْنُ أَمَتِكَ، نَاصِيَتِيْ بِيَدِكَ، مَاضٍ فِيَّ حُكْمُكَ، عَدْلٌ فِيَّ قَضَاؤُكَ، أَسْأَلُكَ بِكُلِّ اسْمٍ هُوَ لَكَ، سَمَّيْتَ بِهِ نَفْسَكَ، أَوْ أَنْزَلْتَهُ فِيْ كِتَابِكَ، أَوْ عَلَّمْتَهُ أَحَدًا مِنْ خَلْقِكَ، أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِيْ عِلْمِ الْغَيْبِ عِنْدَكَ، أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِيْعَ قَلْبِيْ، وَنُوْرَ صَدْرِيْ، وَجَلاَءَ حُزْنِيْ، وَذَهَابَ هَمِّيْ.


120. "Ya Allah! Sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak hambaMu (Adam) dan anak hamba perempuanMu (Hawa). Ubun-ubunku di tanganMu, keputusan-Mu berlaku padaku, qadhaMu kepadaku adalah adil. Aku mohon kepadaMu dengan setiap nama (baik) yang telah Engkau gunakan untuk diriMu, yang Engkau turunkan dalam kitabMu, Engkau ajarkan kepada seseorang dari makhlukMu atau yang Engkau khususkan untuk diriMu dalam ilmu ghaib di sisiMu, hendaknya Engkau jadikan Al-Quran sebagai penenteram hatiku, cahaya di dadaku, pelenyap duka dan kesedihanku." [137]

        Buat beberapa minggu belakangan ini, aku juga sering terjaga pada waktu malam. Sayu rasa hati beberapa malam lalu. Entah kenapa aku terasa-rasa ada yang sedang 'mengharapkan' sesuatu dari aku.  Mungkin juga berkait dengan hati dan perasaan seseorang. Namun aku rasa sudah letih dengan semua ini. Aku sudah tiada berharap apa-apa lagi. Apatah lagi dengan usiaku sekarang ini. Hatiku sayu juga apabila didatangi seseorang dalam mimpi-mimpiku yang lalu. Kenapa dia perlu hadir , aku tidak tahu akan rahsiaNYA. Semoga munculnya dia dalam mimpiku belakangan ini bukan suatu yang akan membebani diri dan hati ini sekali lagi.  Terus terang aku tidak mahu lagi terlibat dalam urusan yang melukakan hatiku ini lagi. Ataupun mungkin hati orang lain lagi. Ya Allah. kuatkan hatiku ini! Tetapkanlah menjadi satu dan yakin serta reda. Yang jelas aku tidak boleh menolak jika itu yang baik untuk agamaku hidupku dan matiku. Selalu aku mendengar, jika kita reda dengan sesuatu kehilangan itu, Allah akan menggantikan dengan sesuatu yang lebih baik seandainya segala kita lalui dengan sabar dan bersyukur.

          
          Majlis yang satu itu juga aku nanti. Mungkin keresahan ini hadir kerana pertemuan yang bakal dilalui. Namun tidak ada apa-apa terniat dalam hatiku ini.  Aku cuma ingin berjumpa rakan-rakan lama. Namun beranikah aku menghadapinya kini. Adakah debaran ini berkaitan juga dengan pertemuan itu. Beranikah aku menghadapi beberapa orang daripada rakan-rakanku itu. Adakah pertemuan ini akan meneruskan perjalanan ku bersama dia yang satu itu. Entahlah.. yang jelas aku berdoa dia tidak hadir ke majlis itu, kerana dia sibuk dan jarang untuk ambil tahu tentang kami.  Namun jika dia hadir bagaimana? Aku sudah pun beriskhtiharah dengan seikhlas hatiku. Semoga yang terbaik akan terlaksana dan disegerakan dalam hidup aku ini.  Aku juga akan bertemu dia, dan isterinya. Aku hanya berkawan, namun suatu masa dulu aku pernah diancam oleh seseorang yang menyayanginya, yang berkongsi dengannya. dan dia sudah mengesahkan kehadirannya. Beranikah aku bertemunya. Semoga  akan ada hubungan baik dengannya dan keluarganya sebagai kawan baik. Aku tidak berniat apa-apa selain itu. Ya Allah, berikanlah kekuatan kepadaku.  Jika aku ikhlas aku perlu hadirinya dan berkenalan dengan keluarganya tetapi bagaimana jika dia bersendirian tanpa keluarga. Ya Allah berikan isyarat, apa yang perlu aku lakukan?



121- اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَعُوْذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحُزْنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَالْبُخْلِ وَالْجُبْنِ، وَضَلَعِ الدَّيْنِ وَغَلَبَةِ الرِّجَالِ.

121. "Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu dari (hal yang) menyedihkan dan menyusahkan, lemah dan malas, bakhil dan penakut, lilitan hutang dan penindasan orang." [138]

Ya Allah, KAUlah penentu segalanya.  Tersimpan segala sesuatu rahsia itu dalam arasy MU.. Berikanlah aku tanda untuk melalui semua ini.

        Cuma mungkin ini hanya perasaanku melalui pengalaman lalu yang pernah aku harungi. Semoga akan ada penyelesaian atas segala itu.

          Ketika melihat dia, aku melihat dia yang satu lagi itu dulu. Dia yang pernah hadir dalam hidupku dulu. Dia yang rasa terganggu dengan segala apa aku lakukan. Dia yang menafikan kewujudanku dalam  kekalutannya itu. Dia yang pernah melahirkan rasa gembira dan yang menyebabkan senyumanku terukir tiba-tiba mengingatinya. Biarpun tiada jawapan pasti, aku yakin dia yang dulu itu ada aku dalam ruang hatinya dan pernah berasa bagaimana rasa kasih, sayang dan cinta aku kepadanya.


         Kini aku melihat seorang lagi dia seperti dia yang dulu. Dia yang tiba-tiba hadir dalam mimpiku akhir-akhir. Aku tidak akan menganggap apa-apa selain yang ditentukan Allah buatku. Aku bersyukur dengan apa yang aku miliki dan siapakah diriku yang sekarang ini. Namun aku tidak mahu hati aku ini 'sakit' lagi seperti dulu. Dan aku juga tidak mahu ada lagi 'sakit' di hati orang lain. Aku harap dan berdoa rasa hati aku kepada perkara ini tidak benar dan tanggapan aku ini salah sama sekali. Ya Allah, selamatkan dia daripada terjebak daripada keadaan yang menyesakkan ini. 


           Semoga dia akan terus 'takut' kepada aku. Semoga dia akan terus 'malu' denganku. Itu sahaja harapanku. Semoga dia akan jauh dari aku.  Aku sudah merasakan hal ini sejak awal tahun lalu. Status aku ini mungkin menakutkannya, tetapi aku bukan seorang yang tidak tahu malu atau tidak tahu diri. Maka aku berdoa semoga dia tidak sesekali terjebak denganku. Aku sudah tidak mahu melayan resah itu lagi. 


           Sebelum ini aku bersyukur seorang dia sudah jauh daripadaku. Tiada sebab untuk aku bertemunya. Tiada alasan untuk aku berurusan dengannya. Cukup senang hatiku kini. Sesudah dia tidak lagi akan hadir dalam hidupku atau sebaliknya. Walaupun pada ketika-ketikanya sesekali aku bertemunya, matanya akan memandang dengan penuh pengertian. Aku sudah menafikannya. Dia berhak mendapat orang yang lebih baik.

Tiada siapa akan mengerti. Mereka yang bersama-samaku menghadapi hidup sukar sebelum ini juga pasti tidak akan faham dan mengerti. Jalan hidupku sebenar mula tenang kini telah terkeliru kembali. Entah jalan mana yang akan ku pilih lagi kini. Hatiku juga mula keliru lagi.

“Katakanlah: sesungguhnya sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah, Tuhan semesta alam. Tiada sekutu bagiNya; dan demikian itulah yang diperintahkan kepadaku dan aku adalah orang yang pertama-tama menyerahkan diri (kepada Allah)”. (Surah al-An’am: 162-163)

         Jika  pengalaman lalu itu akan kembali lagi aku tidak dapat menolaknya. Aku sering memerhatikan dia, sejak dia hadir dalam mimpiku. Kenapa dia aku memang tidak pasti. Aku tidak pernah memasukkan sesiapa pun dalam hatiku ini lagi. Untuk memulakan secara perlahan-lahan. Untuk bertatih-tatih lagi. Aku tidak mengharapkan begitu banyak perkara dalam hatiku ini lagi.

             Sesekali aku lihat dia tertangkap ketika melihatku, aku berasa kasihan. Sesekali ketika ada aku dalam lingkungannya dia diam membisu, aku berasa simpati. Sesekali aku melihat dia malu dan melarikan diri daripada aku pada satu-satu masa, hatiku berasa sayu.  Semoga tidak akan hadir sesuatu apapun detikan rasa di hatinya.  Seperti dia yang dulu.. awalnya aku memang tidak pernah ingin dia ada dan hadir dalam hidupku ini.. namun Allah lebih mengetahui. Terkesan dia dalam hati ini lama dan dalam. Dia pernah memintaku mencari yang lain yang lebih baik daripadanya.  Namun siapa pula aku yang mengharapkan seseorang yang baik sedangkan aku bukan pun sebaik mana.

           Yang jelas dalam hatiku ini.. tiada dia. Apapun dalam hati dia aku tidak mahu ambil tahu. Bagaimanapun dia mengelak dan melarikan diri daripadaku, aku akan membiarkan. Kerana sememangnya aku ingin dia pergi. Pergi mencari seseorang yang lebih sepadan dengannya. Yang akan menjaga dan menyayanginya lebih baik daripadaku. Pergi seperti dia yang aku kasihi. Dia yang kuharapkan bahagia sentiasa.

           Aku tahu dia yang satu ini tidak mengetahui sejarah aku dan dia dahulu. Jika dia mengetahuinya, pasti dia akan membenciku. Membenci siapa aku. Dan pada ketika itu, dia tidak akan mencuri-curi pandang lagi. Dia tidak akan malu-malu dan cuba mengelak dariku lagi. Dia tidak akan mahu ambil tahu tentang aku lagi.


          Ya Tuhan.. KAU mengetahui keresahan hatiku ini. Tutuplah hatiku dan hatinya jika hidup yang seterusnya tidak baik dan sesuai dengan kami.. Bukakan lah hati kami jika segalanya berketentuan dariMU.. dan permudahkan segala urusan kami ini. 


           Ya Allah, aku juga berdoa kepadaMU, semoga keresahan, kebimbangan dan kerisauan yang kadang-kadang hadir dalam dadaku ini  tidak langsung berkait dengan seseorang lain, apatah lagi dia. Bantulah hambaMU ini melalui semua ini. Semoga hati ini tekal dan tetap.. usahlah berubah-ubah lagi,  Usahlah aku dibiarkan berada dalam prasangka yang panjang. Tolonglah aku hambaMU yang lemah ini.


         Si dia yang aku kasihi itu juga sudah ada kelainan pada dirinya. Mungkin hanya pada tanggapanku sahaja. Namun sikapnya kini aku bimbangi. Cara bercakap dan memandang juga. Ya Allah , hindarkanlah dia daripada pesona dan auraku yang suatu masa pernah menyusahkannya. Hindari dia dari kembali kepada kekaguman kepadaku. 

           Hijabkan aku daripada terlihat oleh pandangannya yang satu lagi itu. Semoga dia akan teguh dan tabah, melawan segala pesona daripada aku jika pesona itu masih ada. tetapkan hati mereka daripada terjebak kepada sesuatu yang tidak membawa kebaikan kepada mereka.


        Apabila seorang rakan melihatku dengan satu pandangan pelik, dalam hatiku timbul suatu kekhuatiran. Apa pula sebab, dia meneliti aku sebegitu rupa. Ada juga yang sering menguntum senyum berpanjangan melihatku.  Entah apa yang pelik ada pada diriku lagi. Sehingga begitu banyak yang memandangku lama. Maafkan aku, jika aku perasaan bagus, kan... aku hanya mencatat melalui pengalaman dan gerakkan hati dan naluri ini. Tiada pula terniat lebih daripada itu. Ya Allah, tutuplah pandangan mereka kepada aku ini walau dengan niat apa sekalipun.. bantulah aku ini. Janganlah hati ini berubah lagi.


       Hemmm, sebahagian yang ada di benak dan hatiku ini sudah aku luahkan. Semoga kelegaaan ini akan berpanjangan. Semoga kedamaian ini akan berterusan. Ya ALLAH, yang baik itu datang daripadaMU. KAU yang Maha Mengetahui apa yang baik untukku.. Semoga KAU berikan apa yang terbaik buatku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan