Selasa, Ogos 25, 2009

LAKARAN ATAS SEBAB,ALASAN....YANG MEMUNGKINKAN???...

ASSALAMUALAIKUM..

Alhamdulllillah.... Kekeliruan ketika laman blog yang tidak boleh aku akses beberapa waktu yang lalu... sudah aku temui kembali. Melenyapkan keresahan aku juga sebenarnya..

Kini aku boleh mencatat lagi... walaupun tiada isu yang besar atau sensasi akan aku luahkan.. sekadar berkisah daripada pengalaman dan penghayatan aku serta pandangan aku kepada sesuatu perkara itu.

Lucu juga apabila aku menjadi kalut ketika laman blog ini tidak dapat aku akses... Al-maklum aku memulakan semua ini daripada sesuatu yang aku tidak jangka dan aku tidak tahu... sehingga suatu ketika apabila ada seorang kenalan menjadi pembaca setia catatan aku ini, barulah aku meneruskan usaha ini. Tujuan asalku hanyalah untuk mencatat pengalaman aku secara sihat...menyatakan pendapat aku sendiri tanpa halangan dan mungkin tidak dibaca atau diambil perhatian sekalipun... Aku cuma terasa lega apabila dapat mencatat bebanan dalam hati aku dalam blog ini.... aku wujudkan satu lagi blog untuk anak-anak didikku...jika ia boleh membantu..
Aku mencatat apa-apa yang berkaitan dengan matapelajaran aku ajar supaya mereka boleh mendapat sedikit manafaat jika mengikuti blog aku ini.... SEBAB, anak-anak muda sekarang ini lebih arif dengan apa yang terpapar di monitor komputer ini berbanding aku ini... Mereka lebih berteman jika berada di depan monitor berbanding di khalayak... kebanyakannya, walaupun bukan semua.. dan dengan keperluan-keperluan tertentu, beberapa blog lain aku wujudkan dengan beberapa tujuan dan matlamat.

Suatu masa dulu, aku pernah menyelar seseorang... dek kerana kerasnya dia mentarbiah orang lain... agar menjaga pergaulan dan menjaga aurat sebagai muslim, sebagai muslimah...apabila dalam masa yang sama dia agak aktif dalam dunia maya ini.. Aku pernah 'bertanya' kepadanya, bermaruahkah seseorang itu mempamerkan diri dalam dunia maya ini...berbanding mereka yang berhubung dengan orang lain hanya dengan hanya menggunakan sistem pesanan ringkas(SMS)..

Apakah perbezaannya apabila kita berhubung di telefon dan berSMS, dengan seseorang yang berbual, berkenalan dalam alam siber ini? Sama dan tidak jauh bezanya... Maka jika bertelefon dan berSMS itu dia katakan tidak bermaruah...berbual, atau menyertai laman-laman tertentu seperti Friendster, Facebook, MySpace dan seumpamanya itu juga adalah tidak bermaruah...

Maka dengan tanggapan dia yang begitu itu pula, dia sendiri terlibat dalam interaksi maya itu sendiri... Ke manakah kredibiliti dia itu sebagai orang yang menentukan semua hal-hal interaksi dan komunikasi dalam/ atau menggunakan telefon itu tidak bermaruah berbanding dengan perhubungan di alam siber ini... Berikutkan itu semua aku cuba untuk terlibat dengan semua ini... sehingga suatu ketika apabila berbincang dengan seorang sahabat, minda dan hati aku terbuka untuk terlibat dalam dunia maya ini secara serius... dengan cara apapun... biarpun bermula daripada kosong, aku akan pastikan apa yang aku pilih ini bermanafaat... bukan suatu aktiviti yang dianggap tidak bermaruah.. Bergantung kepada niat kita juga. Allah suruh kita berusaha dengan bersungguh-sungguh umpama kita akan hidup di dunia ini selama-lamanya, dan juga menekankan kepentingan ilmu itu sendiri... akhirnya dalam ilmu dan hikmah itu akan ada ibadah kita buat DIA yang kita cintai...

Kesinambungan ilmu dan hikmah itu tidak akan terhenti begitu sahaja, namun tidak akan hadir juga jika tidak dicari.... Dalam aku cuba mengelak terlibat dalam interaksi dunia maya ini, akhirnya aku terjurus juga kepada segala urusan ini. Nasihat seorang teman aku sandarkan, sehinggakan ada ketika aku menjadi tertawa sendiri...kerana kini aku aktif dalam dunia maya.. Memang aku bukan bermula dari kosong sekosong-kosongnya kerana minor pengajian aku sendiri adalah Teknologi Maklumat... Aku belajar pelbagai perkara berkaitan dunia maya ini... dan mungkin jika aku berani, jika aku tidak berputus asa, jika aku tidak terhenti seketika dahulu... tentu sahaja aku boleh memprogramkan beberapa aplikasi dengan lebih baik... tapi aku bermula semula agak lambat... namun biarlah terlambat daripada tidak ada apa-apa yang lebih berlaku dalam hidup ini... lebih baik daripada hanya berada di takuk lama...

Mungkin jalan yang aku pilih ini sebagai satu tindakan yang kurang bijak bagi sesetengah orang... terutama bagi mereka yang sentiasa bertanggapan serong kepada aku... Namun tidak sesekali aku marah... mungkin mereka sudah membuktikan bahawa aku sangat tidak matang dalam menentukan sesuatu dalam hidup... tapi aku berasakan segala ini lebih baik daripada tiada sebarang perubahan dalam hidup aku ini. Kadang kala aku terfikir, mengapa aku perlu memikirkan apa yang baik di pandangan orang, tetapi mengabaikan jiwa dan keperluan aku sendiri. Kali ini biarpun apa tanggapan yang lain kepada aku ini, aku tahu apa yang aku buat, apa matlamatku...yang penting niatku, maka aku tidak takut memilih jalan ini.

Kita mempunyai peluang menentukan jalan yang kita pilih... Apatah sekiranya kesemua jalan itu akhirnya menuju ke satu matlamat yang sama. Mungkin cara yang aku anggap salah sebelum ini, terpaksa aku selusuri.. Maka dengan berbekalkan suatu niat...sebab hikmah,ilmu dan pengalaman yang terkandung, maka aku menceburkan diri dalam interaksi dan dunia maya tanpa sempadan ini. Malah aku juga turut menceburkan usaha ini dalam aplikasi maya untuk mengenali orang lain, mencari teman dan kenalan lama seperti Friendster.com, dan facebook.com.. Hanya dua aplikasi ini aku pilih.. walapun banyak lagi aplikasi yang ada...


Aku menjadi blogger dengan tujuan dan niat tertentu.. Mungkin kesannya tidak aku dapati sekarang.. Mungkin manafaat tidak diperoleh sekarang... mungkin akan memerlukan masa yang lebih panjang namun pastinya apa yang aku pilih ini telah aku fikirkan lama sebelum memulakan..

Ada yang berkata, dengan menulis catatan blog ini dan tema yang aku pilih dalam semua blog ku ini memperbodoh diri sendiri.. memalukan dan membuka pekong di dada... Mungkin pada yang tidak mengerti... Namun aku ada matlamat dan tujuan sendiri... ada sebab-sebab tertentu yang aku sandarkan. Mereka yang mempertikai itu mungkin tidak mengerti... atau ada dalam kalangan mereka yang berasa akan tergugat dengan catatan-catatan aku ini... Jika kita makan cili, sudah pastilah kita akan terasa pedasnya... begitu juga jika kita menyiang keladi, kita pula yang merasai gatalnya...
Aku tidak menggunakan blog ini dengan menghancurkan mahupun mengaibkan orang lain. Tidak untuk memudaratkan orang lain mahupun diri sendiri... itulah dengan erti kata lain. Aku ingin mempelajari banyak lagi ilmu dan inilah salah satu cara... dan aku ingin berkongsi tentang beberapa pengalaman untuk sedikit panduan dan pengalaman orang lain. Melalui semua ini aku berharap ada banyak manafaat yang boleh dikongsikan bersama.

Semoga segala catatan aku ini... yang terdahulu dan akan datang, tidak menimbulkan kesulitan kepada mana-mana pihak... Selesanya aku mencatat, dan terbuka kepada sesiapa yang ingin berkongsi maklumat di dalam catatan ini... Aku mengalu-alukan, cuma usahlah bertanggapan buruk dan bersalah sangka... Semoga akan lebih difahami segala yang tersurat ini... WASSALAM.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan