Jumaat, Ogos 21, 2009

RAMADHAN DATANG LAGI... SEMOGA DATANGNYA IA BERSAMA RAHMAT,KEBERKATAN, DAN KEAMPUNAN.. SEPENUHNYA IBADAH DITERIMA OLEHNYA


ALHAMDULLILLAH, aku temui lagi Ramadhan ini dengan segala rahmat olehNYA... Semoga kehadirannya kali ini memberikan lebih banyak kebaikan dan makna buatku.

Untuk 'berbicara' tentang Ramadhan ini, aku mungkin tidak searif oranglain. Puasa aku juga mungkin tergolong daripada puasa orang awam yang pada tingkat berpuasa menahan lapar dan dahaga, mengawal diri daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa, menahan diri daripada menurut kata hati dan nafsu... Mungkin tidak lebih daripada itu. Namun aku juga ingin meraih segala kebaikan dalam bulan mulia ini... sebaik-baik yang mungkin. Semoga ALLAH memberikan aku ruang dan peluang untuk membuktikannya... untuk menyerah diri kepadaNYA... dan membuktikan cinta aku kepada DIA...

Mengenangkan Ramadhan yang berlalu...yang dulu-dulu, pasti sesiapa sahaja punyai kenangannya yang tersendiri. Ada yang menyedihkan, ada yang menyenangkan, ada yang memberi jutaan erti dalam perjalanan hidupnya.. Begitu juga buat aku. Ramadhan ada banyak cerita di dalamnya untuk aku ingati dan untuk mengharapkan ia sentiasa hadir dan hadir... Mungkin Ramadhan akan datang belum tentu aku temui...tapi yang pasti Ramadhan ini sudah kutemui kembali...

Ketika dahulu seusia 4-5 tahun, aku dan adik-beradikku sudah dididik untuk berpuasa penuh sehari suntuk. Ketika itu, aku tidak tahu makna puasa... aku tidak tahu fadhilat puasa... namun indahnya berpuasa ketika itu... Menjelang tengah hari, apabila lapar menerjah dalam perut, rengekan demi rengekan aku lontarkan.. Nenek pasti ehsan, namun dia seorang yang tegas... maka bertahanlah hati dengan tangisan di anak tangga, menanti azan berkumandang.. Kata nenek, azan nanti boleh buka... dan tibalah azan asar, mendengar azan aku berbuka... berlari-lari meneguk air di dapur. Nenek tanya kenapa berbuka, aku kata aku sudah mendengar azan... lalu nenek tertawa.. Bukan azan asar, tapi azan maghrib.... Hah? Habis macam mana dengan puasa cucu nenek ini? Tidak mengapa, sambunglah berpuasa... anggap ini berbuka olok-olok, nanti berbuka betul-betul,ya... nenek memujukku... Pasti aku ingat, sebab hari itu aku tetap didenda, apabila tiba waktu berbuka yang betul-betul... Dia kata, duduk dulu di atas sana... nanti bila dipanggil baru datang dan makan.. Orang tidak puasa, tidak boleh berbuka dan makan dengan orang yang berpuasa.

Maka aku menanti... lambatnya masa berlalu. Dia dan nenek, tidak ingat aku ke? Perut pun dah berkeroncong... masakan nak puasa setengah hari pun tak boleh... masakan tidak tahu azan asar bukan waktu sebenar pun aku kena denda... Memang teruk dia itu. Tidak kasihan dengan aku anak sekecil ini. Dan, dalam berfikir... aku akhirnya dipanggil... tapi apa ini semua... tadi aku lihat nenek masak macam-macam tapi kenapa sudah tiada, dah habis! Aku mula sedih, dan nenek berbisik kepada aku... nenek hendak bersolat dulu, tapi dalam gobok itu ada sesuatu untuk aku... aku senyum sinis... apa yang aku hendak makan ini... Sepupu aku yang seorang itu mengejek-ejek aku... Siapa suruh tidak puasa? Baru padan muka! Manalah aku tahu, azan asar bukan tanda sudah masuk waktu berbuka... dia pun sudah sekolah, sudah belajar, kenapa tidak beritahu? Nenek berpesan, jangan lupa ambil sesuatu dalam gobok makanan itu... Ya lah, nenek! Aku menuju ke gobok...dan.... banyaknya makanan untuk aku... sayang nenek....

Selesai makan, aku naik... kekenyangan. Nenek tanya sudah sembahyang? Tak laratlah nenek, nanti boleh? Tidak boleh! Waktu maghrib itu singkat... dan makan kenyang itu bukan amalan yang baik.... Tapi, semua orang makan banyak... Ya, tapi dia minum segelas air dan kurma sahaja kata nenek.... kemudian dia pergi solat... dan sambung makan selepas itu... Patutlah lambat sangat, tapi kenapa aku tidak tahu dia sudah bersolat sebelum meneruskan berbuka? Sebab.... aku di atas, dan pintu ke dapur itu pula dia kunci... Dia bilal, kadang-kadang imam di masjid.. dia bersegera ke masjid untuk bersolat berjemaah.. Bukan jauh pun masjid itu... apabila selesai solat, dia balik untuk sambung berbuka... ada juga yang berbuka di masjid.. tapi dia balik juga, sebab hendak berbuka dengan keluarga... Panjangnya cerita nenek..
Tapi sekarang ini dia ke mana? Ke masjid semula untuk tadarrus alQuran...untuk berkuliah, untuk bermesyuawarah... dengan siapa? Dengan ahli masjid... ahli masyarakat....ummah Islam yang lain yang bersaudara itu...Masjid kan segala pusat pengurusan, dunia dan akhirat... Pada aku, masjid juga adalah tempat dia, mengabdikan diri kepada DIA.... dan, pada hari-hari bulan Ramadhan ini...masjid jugalah rumahnya... bukan sebagai rumah kedua, tetapi sebagai rumah pertama. Kedai runcit dia pun, nenek yang lebih banyak menjaganya. Hari-hari, selepas jam lapan baru dia balik daripada masjid, salin baju... ke kebun.. balik kebun, 1-2 jam sebelum masuk zuhur dia sudah ada di masjid.... mengaji alQuran... Selepas zohor dia akan balik, tengok urusan kedainya... 1jam sebelum waktu asar dia akan terus di masjid.... dia balik ketika sudah hampir waktu berbuka... selepas itu dia ke masjid lagi... balik semula sambung makan juadah berbuka... ke masjid lagi, sehingga agak lewat malam.. dia balik... menyemak urusan kedai, berbincang dengan nenek, dia akan tidur.... selepas jam 2 pagi dia sudah bersiap2 ke masjid.

Selalu, apabila aku bangun bersahur... dia belum balik daripada masjid... sudahlah dibangunkan ketika sedang sedap tidur, kena pula tunggu dia balik dahulu, baru boleh makan.... selalu sahaja aku tidur di meja makan... apabila dia balik, baru kami semua boleh bersahur... selepas sahur, dia akan mandi dan bersiap-siap... kemas, wangi dan segar... keluar! Ke mana? Masjidlah...yang menjadi rumah pertamanya di bulan Ramadhan...

Aku tanya nenek, tidak marah kah dia selalu tinggalkan nenek untuk ke masjid... tapi nenek selalu menjawab... Kita milik DIA, dan dia juga milik DIA...maka DIA lebih berhak kepada dia... kita tidak boleh marah dia menemui DIA... nanti kita akan kembali kepada DIA juga... Ah, Aku tidak faham...

Kenapa dia asyik baca alQuran? Sebab nenek kata bulan ini kita mesti banyakkan membaca dan menghayati alQuran.... Dia habis kah baca alQuran itu... Habis, biasanya sekurang-kurangnya tiga kali dalam bulan dalam bulan Ramadhan ini... Khatam itu apa pula? Khatam itu, membaca alQuran dari awal dan ditamatkan 30 juzuknya..Tebal buku itu... Bukan buku biasa, kitab...wahyu daripada ALLAH kepada Nabi Muhammad SAW..untuk panduan kita... Ah, lagi panjang cerita... akhirnya nenek berkata, nenek percaya suatu hari aku akan mengetahui segala-galanya...

Setiap malam apabila aku kata hendak ikut dia... dia akan kata, bersolat di rumah.. berjemaah dengan nenek.. Kenapa nenek pun tidak boleh ke masjid? Dia kata nenek boleh bersolat di masjid, tapi lebih baik di rumah... tapi kadang-kadang nenek bawa aku ke masjid juga, dia izinkan.. nenek akan sibuk membantu siapkan juadah moreh... dan aku asyik bermain. Nenek bersolat dengan yang lain, aku kadang-kadang ikut..tapi lebih bermain.. Sebab itulah dia marah aku ikut ke masjid.. tapi dia sebenarnya suka aku ada perasaan ingin tahu itu... dan dia suka aku berjemaah di masjid... cuma dia tidak suka, sebab aku bukan bersolat terawikh tetapi lebih suka main..sudah penat nanti boleh makan moreh.

Sepuluh malam terakhir aku jarang sekali lihat dia ada di rumah pada waktu malam... dia berumahtangga di masjid kah? Tidak, cuma dia lebih suka menghabiskan sepuluh malam terakhir Ramadhan di masjid... Sembahyang tidak sudah-sudah kah? Tidaklah, kata nenek...dia bulan ibadah, dan ibadah itu bukan sembahyang semata-mata... Pagi baru dia ada di rumah... tapi apabila sudah sampai di penghujung Ramadhan ini, banyak pula orang datang ke rumah... Belum hari raya lagi... tapi kenapa datang ramai-ramai. Semua datang jumpa dia... duduk depan beras, salam dia... baca entah apa-apa... kemudian dia koyak kertas bagi pada orang... orang itu bagi duit... Aku diam sahaja tengok tingkahlaku dia dan tetamu-tetamu... tapi kadang-kadang dia bagi duit dan beras kepada orang pun ada juga. Dia, anak menantu dia... bapa aku pun datang, salam tangan dia...baca sesuatu.... bagi dia duit.

Aku tanya nenek apa dia dan oranglain dan dia bapaku itu buat? Nenek kata, itu namanya bayar zakat fitrah... semua orang mesti bayar zakat fitrah... Hah? Habis aku? Mana ada duit hendak bayar semua itu... Nenek kata aku, tidak perlu bayar sebab dia bapaku sudah bayar semua ...untuk diri dia sendiri, untuk isteri, untuk anak-anak... habis nenek? Dialah yang bayar.... Dia bayar pada siapa pula? Dia tidak perlu, sebab dia amil.... dia antara asnaf, penerima zakat... Asnaf itu apa pula? Nenek kata, nanti kita belajar sikit-sikit...jika hendak terangkan semua, aku akan keliru... bimbang aku takut hendak menghadapi Ramadhan... DAN, kenapa pula ada yang bawa dan bagi dia beras pula? Nenek kata, boleh bagi duit sejumlah nilai berat yang ditentukan, boleh juga bagi beras.. (Itu dulu-dulu, sekarang semua bayar duit tunai sahaja). Mungkin juga ada yang bayar fidyah... sebab tidak mampu untuk berpuasa, dendaan orang yang meninggalkan puasa dengan sengaja. Apa pula fidyah itu? Ah,ah,ah.....! Banyaknya persoalan, pening aku!

Dan, masa demi masa berlalu... aku semakin tahu... dan dia adalah guru aku juga, sakit di peha aku ini dibesit dengan rotan jika aku tidak mahu mengaji dan tadarus terutama dalam bulan Ramadhan... masih terasa.. kadang-kadang...terutama ketika aku rindu dia... Dia macam singa, ketika mendidik aku... tapi dia juga macam hembusan bayu yang damai dan menyenangkan...dan dia menjadikan aku ini seperti ini... TERIMA KASIH DATUK dan NENEK... mendidik aku ketika itu... Dan Ramadhan, ketika aku berusia 15tahun itu... pada tanggal 27 Ramadhan selepas berbuka dan bersolat di rumah dia, bapaku... dia, Datuk yang aku kasihi itu menyahut panggilan Penciptanya....meninggalkan aku dan orang-orang yang mengasihi... Semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang soleh, amin..

Itulah, antara kenangan Ramadhan dalam hidup aku ini... Banyak lagi... namun terkesan di hati tidaklah banyak...

Kisah Ramadhan aku yang lain.... ketika keletihan balik berbasikal dari sekolah... apabila hendak ke sekolah agama, untuk menghilangkannya aku pasti mandi... dan ketika menyelam pasti aku minum air... air paip itu sudah menjadi air yang paling sedap di dunia... katanya, syaitan dibelenggu... tapi aku masih tergoda... bukan hasutan syaitan tetapi runtutan nafsu...

Apapun bukan setiap hari... sesekali, jika terlalu letih... tapi itu dulu ketika usiaku antara 7-9 tahun. Selepas itu tidak pernah lagi... dan aku sudahpun mengganti semua puasa aku yang rosak itu... Aku kira banyak orang lain berbuat seperti aku ini, masuk bilik air...kononnya hendak mandi tetapi? Aku tidak mahu menjadi orang yang rugi lagi.

Bulan Ramadhan ini dan faddilatnya bukan kita akan kecapi sepanjang tahun.. dan belum pasti kita akan bertemunya lagi pada tahun-tahun berikutnya. Semoga Ramadhan tahun ini lebih baik daripada Ramadhan tahun-tahun sebelumnya...

Aku titipkan beberapa kata-kata menarik, ucapan menyambut dan menjalani bulan Ramadhan daripada sahabat-sahabat dan kenalan-kenalanku... Selamat datang Ramadhan dan kepada kalian semoga Ramadhan ini lebih bererti, bermakna dan membawa lebih keberkatan daripada Ramadhan yang pernah kita lalui... InsyaALLAH.

Tiada hari seindah Jumaat
Tiada kata seindah Zikir
Tiada ibadah seindah Solat
Tiada bulan seindah Ramadhan
Salam Ramadhan al-mubarak dan selamat berpuasa

Setahun sudah berlalu,
kini kau menjelma kembali..
setahun sudah kembali,
untuk menanti saat ini...
SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN DAN SELAMAT BERPUASA.

Wahai tetamu Ramadhan,
Untukmu rahmat dan maghfirah..
airmata taubat, dendangan tadarus, selimut tarawikh dan bantal tahajjud!!
Moga mewarisi JANNAH..
Jadikan Ramadhan ini yang terbaik kerana kita tidak pasti,
adakah Ramadhan selepas ini untuk kita...
SELAMAT BERPUASA DAN BERSOLAT TERAWIKH....

Sungguh cantik kain pelikat
dipakai orang pergi ke pekan;
puasa Ramadhan semakin dekat,
salah dan silap mohon dimaafkan...
Salam Ramadhan al-Mubarak dan Selamat Berpuasa..

"Tanpa disedari,Syaaban berlalu pergi..
Ramadan menjelang lagi.. kehadirannya dinanti,
belum pasti bertemu lagi..
Raikan Ramadhan dengan hati yang suci, mengharap keredhaan Illahi..
SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA...

Pesanan Jibrail a.s. kepada Nabi SAW, tika hadirnya Ramadhan, " Jangan tinggalkan bermohon maaf dengan tiga golongan:
1. Mohon maaf daripada kedua-dua ibu bapa,
2. Mohon maaf sesama suami isteri
3. Mohon maaf kepada ahli keluarga, sahabat handai dan masyarakat di sekeliling kita"
Di kesempatan ini kami sekeluarga memohon maaf atas segalanya. Selamat menyambut Ramadhan al Mubarak...

Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi,
dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa,
DALAM PENYUDAH SYA'ABAN, ADA PENYERI RAMADHAN..
(",) Selamat berpuasa...

Kian jauh tirai Syaaban,
Kini tiba lambaian Ramadhan...
Luhur iman ikhlas amalan,
Luhur ibadah diberkati TUHAN...
Saya ingin memohon maaf, andainya ada salah dan silap sebelum ini... Jibrail a.s. pernah berdoa kepada Allah, Kau sia-siakan ibadah puasa hambaMU ini sekiranya ia tidak memohon maaf kepada kedua-dua ibu bapanya, dan orang yang disakiti sebelum tibanya bulan Ramadhan... Selamat menyambut Ramadhan... semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna..

"Mentari muncul menjelang pagi, Bersyukurlah dengan kurniaan Illahi,
Ramadhan almubarak datang lagi... Bulan kerinduan, Bulan yang dinanti...
SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK"

Indahnya dunia hanya sementara,
Indahnya cinta hanya seketika,
Indahnya mimpi kadang tidak pasti,
Tetapi indahnya bulan Ramadhan sukar dicari ganti...
Selamat berpuasa dan bertarawikh....

Jika ingin dititipkan semua ucapan, pasti halaman ini banyak kurangnya... Maka dari sudut hati ini, terima kasih kerana mengingatkan,mengingati dan beringat-ingat..
Wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan