Sabtu, Mac 02, 2013

Mencuba yang baharu

Kali pertama aku mencatat menggunakan Teknologi canggih masa kini...iaitu menggunakan samsung Galaxy Camera. Sudah semestinya teruja sekali apabila aku boleh mencatat menggunakan gadget terkini...
        Sebenarnya aku memang tak berniat menggunakan gadget-gadget baharu yang selalu membuatkan aku terasa sukar menggunakannya dan perlu mengambil masa untuk menjelajah entah bermacam-macam kerenah gadjet yang kononnya diperbuat dengan pelbagai kepintaran. Namun ia masih memerlukan  manusia untuk mengendalikannya....secara pintar. Jika kita tidak dapat mengoperasinya secara pintar maka gadget-gadjet masih berfungsi sama seperti yang tidak pintar itu. Ada yang kata apa guna  menggunakan telepon pintar, kamera pintar sedangkan penggunanya tidaklah pintar.

         Untuk membolehkan aku mengurus dan memahami kepintaran yang kononnya dimiliki gadget ini aku yang perlu meneroka. Entah  apa yang seronok dengan gadget  seperti ini. Kita juga yang perlu mengoperasi semuanya barulah ia boleh berfungsi pintar. Aku sendiri tak pasti kenapa aku terpengaruh dengan gajet ini. Mungkin kerana promoternya yang begitu bijak mempengaruhi aku atau mungkinkah kerana aku memang berazam untuk memilikinya disebabkan kutukan dan ejekan kawan-kawan yang mempertikaikan kemampuan aku berbanding pendapatan aku kini. Sedangkan mereka tak tahu ke mana pula pendapatan aku disalurkan. Rasanya  cukuplah aku melayan kutukan mereka ketika ini. Aku tidak semewah mereka.. ukur baju di badan sendiri....
Pemandagan di Ijok  dalam perjalanan ke kampung
            Kalau diikutkan sangat hati yang sakit memang beginilah jadinya... apa yang dapat aku katakan lagi apabila aku sudah terlanjur membeli gajet ini. Kad sim pun sudah dipotong dan aku sudah membuat perjanjian jual beli.... susah hidup ini apabila ada keinginan tetapi tidak dapat dikawal oleh akal yang waras ketika tiba masanya... Cukuplah juga aku berboros dengan segala kemudahan dan kesenangan yang ada. teringat juga gurauan seorang teman... nak simpan sangat duit buat apa, berseronok dengan segala penat lelah dan kepayahan kita berkerja dengan menggunakannya untuk kepuasan diri kita.
          Dan  kini  aku pasrah... dan aku catatan hari ini aku catat menggunakan Samsung Galaxy Camera yang aku miliki bersama rasa ralat dalam hati serta baharu dua minggu  aku miliki baharu aku menerokanya.....inilah kehidupan...ada kala yang kita tak impikan selalu sahaja datang tanpa diduga.....yang kita inginkan sering pula hilang dan menjauh... Wallahualam..

* Catatan yang dikemaskini..

1 ulasan:

  1. Banyaknya salah ejaan...tapi yang pasti difahami..

    BalasPadam