Ahad, November 13, 2011

CATATAN BUATMU YANG KUSAYANGI.... Lepaskan jika itu lebih membahagiakannya..

Catatan ini aku tujukan buat seseorang yang aku kasihi. Kerana dia merupakan cucu sulung emakku dan bermakna dialah permata hati pertama dalam keluarga kami. Buatmu anakanda yang kami kasihi, tiada catatan yang menarik untukmu namun sedikit kata-kata yang lahir ikhlas daripada hati umi ini, semoga dapatlah juga kiranya  kau  mengurai kesedihan di hatimu itu. Ketahuilah  olehmu.. bukan sahaja mama, bapak dan adik-beradikmu merasaikan bahang kesedihanmu itu, malah kami semua turut merasakannya. Ketika mendengar khabar dari mama tempohari, hati kami turut merasai kesayuan atas apa yang berlaku. Adik-adik juga sering bertanya tentang abang yang seorang ini. Macammana? Kenapa? Sedihnya.... Abang ??? ok kah? Bertalu-talu walaupun kami tidak bercerita apa-apa yang spesifik tentang anakanda. Bersabarlah anakanda... biarpun beban itu lebih berat di hatimu berbanding di hati kami.

       Buatmu anakanda.. Ikhlaskan semua yang berlaku ini. Mungkin umi tidak berada di tempatmu maka kesakitan itu tidaklah dapat dirasakan sepenuhnya oleh oranglain. Namun selama hidup yang telah dilalui ini, banyak peristiwa yang menyayat hati dan mengguris hati kecil ini.  Mungkin kita tidak berpeluang untuk bahagia dan gembira ketika ini. Namun rasanya, cukuplah kita berasa bahagia apabila orang yang kita sayangi itu bahagia. Kerana DIA lebih mengetahui apakah nilai bahagia buatmu, dan buat dia itu. Kita akan merasai bahagia itu bersama-sama, jika mengikhlaskan segala berlaku. Memang berkata-kata itu mudah, namun lebih mudah pula untuk terus merasa bahagia itu.. kerana bahagia itu bukan ada pada dia, tetapi ada dalam hati kita ini... Redalah.. sekurang-kurangnya buat dirimu itu.
          Mungkin kau akan berkata bahawa yang datang tidak akan sama yang telah pergi dan hilang... namun usahlah pula dikau lupa bahawa janjiNYA, sekiranya kita ikhlas dan sabar menghadapi akan sesuatu kehilangan itu maka gantinya akan lebih baik. Baru-baru ada terdengar bahawa semakin banyak yang datang untuk menjadi ganti akan kehilangan itu.. alhamdullillah. Namun janganlah dikau terlupa wahai anakanda, bahawa ada kalanya mungkin itu adalah ujian bukan sekadar pemberian yang semuanya bersifat fana. Dikau perlu bijak memilih. Mengikut landasan syarak dan iman yang ada.


       Mungkin dalam mencari ganti sesuatu kehilangan itu, kita akan terburu-buru membuat keputusan dan pilihan juga, maka dalam segala hal dan keputusan beriskhtiharahlah kepada ALLAH. Semoga pilihanmu akan menjadi yang terbaik. Mungkin kerana akan ada dendam mahupun keinginan yang melonjak mencari pengganti sekadar membuktikan bahawa kita boleh dapat yang lebih baik daripada apa yang kita lepaskan. Berusaha, bertawakkal dan reda; yang berkaitan dan berjalan seiring diikat oleh doa yang tidak pernah putus. Berusahalah untuk menjadi mukmin yang lebih baik.

       Sebagai seorang lelaki, dikau bisa menangis untuk meluahkan rasa.. namun dikau juga berhak untuk melindungi keresahan dan kegusaran hatimu. Namun kami dapat melihat kesedihan dalam matamu itu.  Tentu dikau menghitung hari sebagaimana dia menghitung harinya menjadi tanggungjawab dan bertanggungjawab kepada orang lain. Ikhlaskanlah. Kami tahu dia menjemputmu hadir dalam majlis itu, namun sekiranya lebih baik untuk dikau tidak hadir, maka elakkanlah untuk hadir. Jika hatimu kuat, mungkin hatinya tidak kuat. Kami inginkan anak kami ini menjadi seorang yang bersikap adil dengan oranglain. Cuba memahami akan segala yang berlaku ini adalah ketentuan ALLAH. Maka semoga inilah yang terbaik untuk kalian. 

       Jika inilah erti sebuah pengorbanan buatmu, kami mendoakan kalian kuat untuk melalui. Bersabarlah anakanda-anakanda kami, semoga pengorbanan itu dihargai dan membawa kalian ke jalan syurga biarpun tanpa hidup bersama. Akan ada yang lebih baik di hadapan kelak kerana restu kedua-dua orang tua adalah penting. Jika kita tidak dapat mengubah sesuatu hari ini, semoga kita akan mengekalkan sesuatu yang baik dengan bersungguh-sungguh. Pasti kita tidak akan berasa rugi. Mungkin dengan restu itu pula akan datang kepada kalian suatu nilai kasih sayang yang sebenarnya. Hidup berkeluarga tanpa restu pasti akan ada kekurangan. Mungkin tidak kita sedari hari ini... tetapi akan meninggalkan kesan pada masa hadapan.

        Buatmu anakanda (MJM)... tahniah, kerana menjadi anak yang solehah.. semoga ALLAH memberikanmu keberkatan hidup dan kebahagiaan... biarpun bukan bersama anakanda kami. Kami sentiasa mendoakan yang terbaik buatmu. Cintailah suamimu dan lupakanlah anakanda kami yang pernah hadir dalam hati dan hidupmu. Kami sentiasa mendoakanmu menjadi isteri dan ibu yang solehah. Jadilah mentari yang menyinari hidup mereka yang lain. Dengan jodoh ini mungkin hidupmu akan lebih baik. DIA Maha Mengetahui apa yang lebih baik untuk kalian. Pilihan orangtua dan restu yang ada akan membimbing hidupmu kelak dan akan memastikan jalan-jalan bahagia itu akan kalian selusuri juga.



         Bersama-sama ini didoakan semoga dikau anakanda-anakanda kami akan menjadi anak-anak soleh dan solehah. MJM usah lupakan keluarga kami yang pernah hadir dalam hidupmu.  Secara jujurnya, kehadiranmu memberi warna-warna indah dalam hidup anakanda kami dan hidup kami ini. Ayahanda dan ibunda lebih utama berbanding kami maka kami sentiasa mendoakan segalanya akan berjalan lancar dan mendapat keredaan dan keberkatan daripadaNYA... kerana ketaatan, kepatuhan dan rasa hormatmu kepada orang tuamu.  Kami bersyukur mengenalimu.  Nasihat kami, semoga usahlah dibandingkan anakanda kami juga. Setiap seseorang itu punya kelebihan tersendiri.. maka ikhlaskanlah melepaskan anakanda kami untuk hidupmu yang baru..

       Selamat Pengantin Baru, anakanda... Semoga kalian berbahagia hingga ke akhir hayat... jadilah isteri yang solehah, semoga syurga menjadi tempatmu kelak, insyaallah.


       Buat anakanda kami, permata hati kami, buah kasih sayang kami... semoga dikau kuat melaluinya. Sememangnya soal hati ini sukar untuk dimengertikan. Namun jika kita kembali kepadaNYA, kita sebenarnya tidak pernah hilang apa-apa. Mencintai  bukan semesti memiliki.  Kerana cinta itu juga sebenarnya bukan milik kita. Cinta hanya dipinjam kepada kita agar kita dapat membezakan pelbagai perkara, dan akhirnya mengembalikan kita kepada pemilik cinta itu, jika kita menyedarinya kelak.

                Cukuplah rasanya catatan ini untuk menggambarkan segala rasa yang terpendam di hati umi. Semoga segala-galanya berjalan lancar dan diberikan ketenangan buat kalian dan masa depan kalian... Tiada apa yang lebih baik selain menyerahkan segala-galanya kepada ALLAH pemilik segala-galanya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan