Khamis, Mac 18, 2010

Dia pada pandangan seorang aku....

Ada ketikanya apabila melangkah dan menyelusuri jalanan yang berliku dan mengambil masa ini, aku terfikir akan segala nikmat ALLAH kepada semua makhluk di dunia ini.. Yang aku kira tidak perlu di persoalkan dan dipertikaikan.. segalanya ada di hadapan mata dan tiada apa yang perlu dipertikaikan...

Tertarik juga dengan ungkapan yang seorang sahabat baru-baru ini... memanusiakan manusia..
Tidak pasti kenapa aku begitu tertarik dengan rangkaikata itu... sedangkan sebelum ini sudah berpuluh kali mendengar ungkapan itu... Mungkin disebabkan tajuk yang aku pilih untuk catatan ini... Catatan ini sudah dalam draf lebih seminggu lalu... namun baru hari ini 24 Mac... aku berpeluang menyambungnya. Rupanya DIA ingin memberikan aku peluang untuk memperkatakan lebih menyeluruh tentang tajuk yang aku pilih ini " Seorang dia pada pandangan aku.."

Sewaktu aku kecil, aku hanya mengenali dia, abangku... dia, bapaku... dia, datukku.... dan dia yang menjadi temanku, yang kini aku anggap abangku... yang mengasihi aku dan tidak mengakui hakikat itu... aku melihat dia, melalui dia, dia, dia itu....
Kini aku bisa juga melihat dia dalam pelbagai rupa... dan aku bisa mengenali dia, menyayangi dia, mendidik dia, menjadikan dia seperti dia sekarang ini... dan mengetahui banyak golongan yang bernama dia yang curang, biadap, lupa diri, angkuh, tidak berakal dan bermacam-macam dia lagi... walaupun bukan semua sama, namun seorang aku akan bisa menjadikan dia sebagai manusia budiman, atau menghancurkan keegoaan dan keangkuhan dia... malah menjadikan dia seorang yang tidak bermoral... namun tergamakkah seorang aku menjadikan dia seorang yang gagal dan musnah... Seorang aku juga akan menjadi manusia budiman, manusia bermaruah, manusia berakhlak mahupun manusia songsang dan hina....oleh dia..

Pokok persoalan, DIA menjadikan segala sesuatu itu secara adil... sama ada saling menyokong mahupun saling memusnah...

Menyentuh persoalan memanusiakan seorang manusia... segalanya jelas. Semua perlu diseimbangkan.. seseimbangnya... baru manusia itu jelas manusia...
Aaah.... semua semakin mengelirukan...

Maka, aku ingin kepada tajuk catatan ini.... dia pada pandangan seorang aku hari ini, dan ketika semasa ini.
Pertama, dia yang aku sentuh... dia yang amat aku kasihi... pada zahirnya aku tidak melihat dia sebagai seorang yang hebat... sudah jauh dia pergi. Malah aku sentiasa berdoa dia akan semakin jauh untuk kebaikan dirinya.. Namun, ada sedikit kekesalan di hati ini... dia tidak seperti dia yang aku harapkan... Aku tahu dia bahagia dan aku sentiasa berharap dia berjaya.. tetapi aku bimbang akan sikapnya..yang tidak berubah. Sehingga kini lebih tujuh tahun aku 'melihat' dia dalam situasi dia... banyak perubahan namun ada sikap yang tidak berubah. Siapa aku untuk menegurnya. Hanya yang mampu, aku mendoakan dia semoga tidak 'terperangkap' dengan sikapnya itu. Jika dia membaca catatan ini, dia pasti mengerti maksud catatan ini.
Ketika dia memulakan diari kehidupannya yang baru, aku menggambarkan dia akan menjadi dia yang lebih hebat, didampingi oleh yang berakhlak dan sesempurna mungkin pada pandangan dia, pasti dia akan berubah. Sekurang-kurang berubah untuk memastikan cinta dia berkembang dengan subur dan memenangi hati semua orang di sekeliling... Namun hanya sebahagiannya yang berubah dan yang banyak yang masih kekal... Mengapakah seorang dia tidak bisa berubah walaupun sejengkal anjakan... Aku tiba-tiba berasakan ada luang-luang dalam hidupnya tidak dijalani seikhlas mungkin... Mungkin sahaja aku silap... namun dengan kasih sayang yang DIA campakkan dalam hati aku ini, aku sentiasa berdoa dia akan mengenalpasti kesilapan dan kelemahan itu yang ada dalam pandangan aku ini... yang bersifat peribadi ini... dan membaiki, biarpun sedikit demi sedikit... mengambil masa yang panjang... kerana segala sesuatu yang baik itu tiada had, atau masa yang menentukan permulaan mahupun pengakhirannya... Mungkin aku tidak pantas untuk menyatakan semua ini... Namun aku berharap jika dia melihat aku... lihatlah sinar kekecewaan dan kehampaan di mata aku ini... kerana dia tidak mengubah sikapnya itu. Aku tidak berhak menyatakan atau membetulkan namun sebagai seorang aku yang mengasihimu, berubahlah untuk kebaikan dan kesejahteraan dirimu... Aku akan sentiasa memerhatikan dia dalam erti kata yang aku sendiri memahaminya. Jika dia sentiasa berazam memanusiakan manusia... menjadi yang bertaqwa, semoga dia akan mengubah sedikit kekurangan pada pandangan seorang aku.. semoga dia memahami..

Dia pada pandangan aku, keduanya... merujuk kepada dia yang akhir-akhir ini menyerlah kecerdasan IQ dan EQnya... kagum aku kepada dia. Dia berusaha mendidik dirinya di samping mendidik orang lain. Tidak prejudis dan tekal dengan keikhlasan yang sebaik mungkin. Walaupun dia tidak sehebat dia, dia,dia yang lain kerana usianya namun EQnya menjadikan dia matang dan tekal dengan pegangan dan tanggapan yang jujur... Aku sentiasa mendoakan dia , berjalan pada landasan yang benar, berpijak di bumi nyata dan sentiasa hidup dalam realiti... seterusnya berjuang menjadikan manusia sebagai manusia yang budiman termasuk dalam membentuk peribadinya sendiri. Kadang kala tertanya-tanya juga dari mana datangnya dia yang seorang ini? Perihatin dengan dunia, akhirat, agama dan negara... Perjuangan, jihad... apapun bunyinya sudah wujud dalam darahnya dengan sendirinya... Aku kagum dengan dia, dan aku akan sentiasa mendoakan dia menjadi seorang pemimpin yang berjaya dan berkaliber... bukan hanya petah bicaranya, bukan sahaja tangkas lakunya, bukan sahaja cerdik minda..... malah segala sesuatu yang sepatutnya ada pada dia... semoga akan ada pada dirinya... Aku bersyukur dan aku akan sentiasa mendoakan dia...

Ketiganya, Seorang dia yang sentiasa mengalah, mengalah, mengalah dan akhirnya berputus asa. Usia yang matang, tidak menjamin kematangan seorang dia.. Itulah dia, merana kerana cinta.... kecewa kerana gagal.. musnah kerana berputus asa.. Namun pada aku, apapun pandangan orang lain kepada dia... semoga DIA memberikan kekuatan... kerana dalam diri dia ada keinginan... tidak malu untuk mula belajar kembali daripada yang paling asas... jika mengaji AlQuran, bermula daripada alif, ba,ta... jika mula membaca rumi daripada a, b, c.... jika menunaikan sholat bermula daripada berwuduk... Biarlah lambat daripada tiada langsung.. Ada ketikanya aku berasakan dia mungkin akan terus gagal. Namun dia sanggup untuk belajar semula.. dan aku kira dia akan terus belajar. Semoga akan ada kekuatan buat dia meneruskan usaha untuk membangunkan dirinya sendiri.

Cukuplah untuk kali ini, tentang dia pada pandangan seorang aku... banyak lagi aktiviti yang perlu aku laksanakan dan selesaikan..maka aku berhenti dahulu setakat ini... jika waktu mengizinkan aku pasti mencatat lagi...
Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan