Rabu, September 30, 2009

MENYELUSURI LIKU-LIKU JALAN YANG LALU, MEMBINA HIDUP YANG LEBIH MAMPU....

Bermula aku akan 'berbicara' lagi... tentang kata hatiku, tentang pendapat dan buah fikirku... waima bukanlah sesuatu yang hebat ingin aku kongsikan, semoga akan ada kemaslahatannya buat semua yang menyelusurinya..

Dalam bulan kemaafan yang mulia ini... seharusnya kita lalui segala sesuatu itu; ujian, dugaan, cubaan... dengan tabah. Ramadhan yang kita lalui sepatutnya mendidik kita kepada yang lebih baik bukan sebaliknya.. Ketika sebulan itu kita mampu menanggung pelbagai masalah, kekusutan, kepayahan, keperitan dengan tabah... mengunci hawa nafsu daripada membuat perkara-perkara lagho... namun belum pun lama Ramadhan meninggalkan kita, ada dalam kalangan kita melatah dan melangkah ke ruang-ruang yang mengundang kerugian buat kita...


Aku berasa sedih, kerana kita masih tidak dapat meninggalkan perkara-perkara yang menimbulkan pelbagai keraguan... sedangkan kita telah dididik dengan ilmu yang cukup dalam institusi kebaikan dan kesejahteraan selama sebulan ini... Apakah ukuran kejayaan kita yang sedang kita raikan.. Aku bukan 'berbicara' tentang diri aku juga saat ini.. namun 'berbicara' tentang kita.. Suatu masa lalu, aku ada mencatat tentang bahayanya fitnah dalam jalinan ukhuwah yang manis itu... Namun, biarpun aku tidak pasti ia seuatu fitnah...namun aku yakin, ia masih hadir daripada bicara mulut-mulut yang mengeluarkan bunyi tutur kata daripada seorang yang berilmu, namun tidak mengaplikasi ilmu itu ketika berbicara... Jagalah lidah kita ini, biarpun lidah itu tidak bertulang... minda kita masih ada akal untuk memikirkannya..

Aku sendiri tidak tahu apa perasaan aku ketika ini... marah? Sedih? Sayu? Terkilan?...... Entahlah! Aku tiada jawapannya.

Jika ada yang dapat memberikan jawapannya...

Sejarah kelam yang pernah aku, mungkin kita... lalui bersama, tidakkah menjadi suatu iktibar dan pengajaran? Tidakkah menjadi suatu pengalaman... yang mendewasakan kita? Masih adakah jawapan untuk itu...

Melihat seorang teman... hatiku terharu. Sanggup dia 'mengorbankan' hidupnya untuk seorang yang tiada pertalian darah dengannya.. kerana... Dia punya ehsan. Dia menghabiskan hidupkan membesarkan anak oranglain yang kehilangan seorang ayah... yang 'hilang' dek keasyikan sesuatu yang dipanggil Toto, Magnum, 4D.... entah apa-apa lagi... 'Hilang' kerana keasyikan dunia yang sementara... 'Menjual' anak sendiri untuk mendapatkan 'modal'.... Mujur anak-anak itu bisa diselamatkan... oleh siapa?


Oleh seorang yang dalam didik ilmu itu ada taqwa, ada ehsan.... dia memelihara anak yang ber'bin' dan ber'binti'kan oranglain semata-mata kerana iman yang menebal dalam hatinya yang suci.... Salam hormat dan penghargaan buatmu teman... Salam kemaafan daripadaku juga; sebab dulu aku kira dia menggugat sebuah rumahtangga; sebab dulu aku anggap hinanya dia mengekori isteri seorang suami yang bertanggungjawab; sebab dulu aku kira dialah orang ketiga.... Hanya kerana kepincangan bicara.. yang membiak fitnah daripada satu mulut ke suatu mulut yang lain, daripada satu pendengaran ke pendengaran yang lain... Palsu dan khilaf.


NAMUN kini aku sudah tahu... apatah setelah beristeri, dia masih terus membantu... seorang isteri yang digantung tidak bertali dan anak-anak yang sentiasa hidup dalam caci maki, suami dan ayah sendiri...yang mementingkan diri dan tidak sesekali tahu dan menyelusuri janji-janji ketika akad dilafazkan, amanah diterima... ALLAH, Rahmatilah temanku itu berserta isteri dan keluarganya dan ALLAH, Bukakanlah hati dia... suami yang hilang pedoman itu, kembali ke pangkuanMU... lalu melaksanakan tanggungjawabnya.. Semoga ketika dia melalui siratul mustaqim kelak, dia tidak terjerumus ke neraka jahaman ditarik oleh isteri dan anak-anaknya kerana hutang di dunia ini tidak terlangsai olehnya...Semoga mohon aku ini diperkenankan... Amin!


Menyelusuri Aidilfitri ini, mungkinkah suatu pertelingkahan itu dapat diurai? Moga-moga ada jalan perdamaian sesama sahabat yang aku kasihi... itulah doa aku ini.. NAMUN, kini aku agak kecewa... yang retak itu mungkin akan terus membelah sedikit demi sedikit... bukan salah sesiapa pun.. cuma DIA memberikan penyebab, yang pada aku ini... sebagai jalan penyelesaian. Malangnya buat mereka.... segalanya itu menambah luka.. luka yang semakin bernanah..



Namun aku tidak akan berhenti memohon semoga langit akan kembali cerah setelah mendung, hujan dan ribut berlalu... tidak akan berputus asa. Buat teman yang satu itu, umpama kancil yang berada di tengah-tengah dua ekor gajah yang bergaduh... selamatkanlah dirimu... bertindaklah dengan wajar... Usahlah bersedih dan menyerah hanya takdir menentukannya... kerana takdir itu sebenarnya boleh berubah jika kita yakin kepada DIA, berusaha, bermohon... jika kita tahu penyakit itu cepat menular, mengapa kita mendekati dan membiarkan ia menjangkiti kita... sekurang-kurangnya berusaha untuk menghindar... namun jika semua usaha itu tidak mengubah apa-apa, redhalah dengan segalanya... Usah menangis lagi, sebab tangisan itu tidak akan menyelesaikan masalah... Dikau ada ilmu yang banyak dalam dada... maka gunakanlah untuk mendidik dirimu untuk sabar dan kuat melalui segalanya. Dikau ada ilmu di mindamu... eksploitasikan ia menentukan jalan yang kau ambil itu tidak salah... Aku yakin dikau akan lebih mampu melalui liku-liku itu..


Buat dia, dia, dia, dan dia.... yang pernah aku kasihi. Tiada seorang pun antara kalian 'bersama' aku di Eidul Fitri yang mulia ini....namun aku bahagia dan gembira... Hati aku tidak pernah setenang ini... sebab apa? Sebab ketika ini aku tahu... "Kalian pasti bahagia"... Alhamdullillah, aku sangat bertenang... rasa rindu itu juga tidak mengalun debaran hati ini... DOAKANLAH AKU.... MENGHADAPI MASA MUKA DENGAN LEBIH MAMPU..
Aku pasti sekali dia,dia, dia dan dia memahami... Maafkan aku atas kesalahan aku yang lalu.. menjadikan hidupmu tidak menentu.. Ramadhan ini telah banyak mendidik aku... melalui kalian, aku mencari kekuatanku.... Terima kasih atas segalanya..


Aku juga ingin menyatakan rasa simpati aku buat seorang teman... Biarpun bukan seusia dengan aku, jauh lagi sematang aku... bersabarlah! walaupun aku tidak tahu bagaimana sakit yang kau lalui, namun aku sudah pernah melaluinya... Jagalah maruah kita, biarpun dinista... hebatkah mereka? Belum tentu, apa yang mereka miliki hari ini lebih baik daripada apa yang bakal kita miliki... biarpun lambat, apakah kita tidak boleh menjadi hebat... Jika hanya mendengar umpatan orang, kata ejekan dan nista orang yang tidak memahami... tidak merasai, lalu kita kecewa meneruskan usaha baik kita... kita sebenarnya GAGAL! Janganlah pula kita menjadi orang yang gagal itu.. Biarlah, setiap sesuatu itu pasti ALLAH yang lebih mengetahui. Selagi kita berjalan di jalan lurus dan benar... DIA pasti bersama kita.


Sedarlah temanku... ada banyak dalam kalangan orang berilmu itu sebenarnya, 'bodoh'..... hanya kerana kesombongan atas kesempurnaan yang mereka miliki hari ini. Sesuatu yang tidak pasti...
Sedangkan ilmu mereka sepatutnya menjadikan mereka lebih berhati, lebih berlembut, lebih tawaduk, lebih zuhud.... umpama padi, semakin berisi semakin merunduk... namun mereka hanya menjadi orang yang mendaki tangga sambil memandang ke langit... yang kadangkala untuk menjadikan mereka lebih tinggi, mereka memijak kepala ibu bapa dan saudara sendiri...

Entahlah kenapa aku berasa marah ketika ini.... biarpun bukan aku yang mengalami... ALLAH, sedarkanlah mereka jika segala itu menjerumuskan mereka ke kancah kehancuran... Semoga aku, dia dan mereka akan diberi petunjuk yang benar.

Teman... ingatlah, iman dan taqwa akan sentiasa menjaga kita, walaupun di mana sahaja kita berada... tidak kira tempat dan masa... kerana adanya iman dan taqwa kita ada DIA... Cukuplah setakat ini aku menyelusuri liku-liku lalu... Semoga segala-galanya ini akan membuatkan aku membina hidup yang lebih mampu.. InsyaALLAH. Wassalam...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan