Sabtu, September 26, 2009

MENYELUSURI 'EIDUL FITRI YANG 'BERJAYA'....

Mungkin belum terlambat mengucapkan Selamat Meraikan 'Eidul Fitri yang mulia ini... Jika Ramadhan sudah kita lalui dengan tabah dan sabar, pastinya 'Eid ini memberikan makna yang meruah buat kita semua... Begitulah dengan aku ini...



Biarpun 'eid kali ini, aku seakan-akan kehilangan, namun kehadirannya juga membawakan banyak kebahagiaan dan keselesaan...kegembiraan dan kesejahteraan.. Biarpun sibuk dengan pelbagai perkara dan persiapan eid hanya dapat aku lakukan pada saat-saat akhir, namun eid dapat diraikan dengan sebaik mungkin... Hidup dalam keluarga yang sederhana dan sering bertolak ansur menjadikan aku berasa bertuah.... Tiada tuntutan yang melampau, tiada pertelingkahan...tiada kepayahan...cuma sedikit keletihan yang tidak dirasai pun...

Masing-masing dengan tanggungjawab dan peranan masing-masing. Biarpun pada waktu-waktu itu sebenarnya ada kemelut yang melanda hidup kami sekeluarga. Rezeki yang ada pun sungguhpun tidak banyak tetapi masih mencukupi, alhamdullillah....



Pada eid ini....aku tidak berkesempatan untuk menyediakan 'hadiah' dan ucapan Hari Raya seperti yang aku lakukan sebelum-sebelum ini. Sehinggakan untuk menghantar mesej digital melalui telefon bimbit pun keluangan yang ada pada eid yang kedua... itupun ketika aku berehat sebentar seusai menyelesaikan kerja-kerja yang ada..

Dan rasanya banyak juga antara teman-teman yang tidak menerima ucapan ku itu... sebab aku tidak sempat menyemak penerima-penerima mesej-mesej tersebut...


Jika ada rakan-rakan yang terbaca catatan ini, aku ingin mengambil kesempatan mengucapkan,

"Selamat Hari Raya Eidul Fitri, Maaf Zahir dan Bathin"
Kurangkumkan ucapan daripada teman-teman buat sahabat-sahabatku yang aku kasihi semoga dalam dakapan rahmat Allah sentiasa:
  • Dalam kemiskinan harta,ada kekayaan jiwa... Dalam kelembutan lidah ada keterlanjuran kata... Dalam gurau senda ada khilaf @ dosa... Harap segalanya dimaafi juga..
  • Ada ketikanya mata tersilap memandang... telinga salah mendengar... lidah terlanjur kata...fikiran tersilap mentafsir... hati silap menduga dan adakala perasaan mudah terluka... MOHON KEMAAFAN ATAS SEGALANYA... Dengan penuh keikhlasan.
  • Nampak tak bulan di luar sana... kalau nampak, tahu tak betapa pentingnya bulan dalam menyinari malam? Ia sama sepertimana pentingnya persahabatan dalam hidup ini... Bulan wujud untuk menyinari malam..persahabatan kita semua wujud untuk menyinari hidup... Selamat Hari Raya, sahabat... yang menyinari hidup ini...
  • Biar kulit selegam almond london, asalkan hati sesuci kuih bangkit... Biarlah iman sekental dodol...semoga tidak senipis rempeyek... Biar jiwa selembut Bahulu, semoga ahlak secantik biskut dahlia dan... senyumlah semanis wajik, agar lebaran disambut lebih bermakna..Salam Aidilfitri, maaf dipohon atas segalanya...
  • Kemeriahan tarawikh dirindui... Kejayaan puasa dirai... Salam Aidilfitri dari kami....
  • Sebelum cahaya syurga terpadam... Sebelum hidup ini berakhir... Sebelum pintu taubat tertutup... Sebelum Syawal berakhir...Ku bermohon keampunan dan kemaafan... atas pertuturan yang tidak terjaga, janji yang terabai dan sikap yang pernah menyakiti...
  • Andai jemari tidak sempat berjabat... Jika raga tidak bisa bersua... Apabila ada kata membekas luka.... SEMOGA PINTU MAAF MASIH TERBUKA..
  • Sekotak mancis secawan madu...Selaut kasih selaut rindu.. Salam manis penuh syahdu...ingin kuucapkan kepadamu... Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf zahir bathin..
  • Sebelum sampai ke penghujung Ramadhan; Sebelum terlupakan hajat hendak disampaikan; Sebelum orang berpusu-pusu hendak menghantar ucapan; Dan.... sebelum network/line trafik jam! Ingin saya mendahului... mengucapkan, Selamat Hari Raya Aidilfitri..
  • Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi; Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa; Dalam gurau senda ada silap dan dosa... andaikata ada terkasar bahasa, tersilap kata, maaf juga dipinta... Salam Aidilfitri.. Minal Aidil wa Faizin..
  • Indah langit kerana awan, Indah laut kerana kebiruan, Indah Ramadhan kerana keinsafan... Indah Aidilfitri kerana kemaafan...Semoga Allah memberkati segalanya..
  • Nyimpen jenang nang jero tin.. Arek digowo mareng suro.... Keluputan kulo lahir batin, salah silap njalok ngapuro.. Boca cilik mangan sego, sego dipangan karo gulo...wes suwi orak ngomong jowo, dino royo njalok ngapuro.. Buko poso lawuh'e gereh, njegor sunge dicaplok boyo... keluputan aku sing akeh-akeh, wessan kita 0-0 lah yo..
  • Masak lemang juga ketupat, rumah dihias dengan pelita... Maaf dipinta sebelum terlambat... bersama ucapan selamat hari raya, maaf zahir bathin...
  • Aku merik "Selamat Hari Raya" lalu nyusun 10 jarik, mintak ampun ngagai nuan...arap ka kitai gayu guru gerai nyamai ngintu ari raya taun tuk..
  • ......................... Masa terus berlalu namun Rahmat & Hidayah Allah berterusan, Selamat menyambut Aidilfitri..
  • Walau langkah tidak bertemu, tangan tidak berjabat, ucap tidak terdengar, mata tidak bertatap... namun izinkan hati memohon maaf, zahir dan bathin..Selamat Hari Raya..
  • Bunga disusun di atas para, indah menawan cantik sekali... SMS dikirim pengganti kad raya, tanda ingatan tidak luput di hati...

Secebis "KASIH" membuat kita "SAYANG"... seucap "JANJI" membuat kita "PERCAYA"... sekecil "LUKA" membuat kita "KECEWA"... tetapi sebuah "KEMAAFAN" adalah "LEBIH MULIA"...Maaf Zahir Bathin... SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI..


BUKAN SEDIKIT KESYUKURAN DALAM HATI AKU INI.... MELIMPAH RUAH... KERANA KITA MASIH DALAM UKHUWAH YANG MURNI.....

"SALAM EIDUL FITRI..... DENGAN SEGALA KEIKHLASAN HATI INI, AKU MENYUSUN SEPULUH JARI... MOHON AMPUN DAN MAAF DIBERI, BUAT INSAN SEKERDILKU INI..."

Wassalam.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan