Rabu, April 01, 2009

AKU, DIA DAN ANAK-ANAK ITU

ALHAMDULLILLAH, ketika ini aku bisa mencatat lagi... Bukan kisahku dengan jelas tetapi kisah-kisah yang menghiasi warna-warna dan rupa rias jalan hidupku.

Aku ingin mencatat kisah anak-anak itu, dalam hidup aku dan dia. Biarpun mungkin ini seperti kisah-kisah yang biasa, semoga pembaca kisah ini mengerti dan menghayati segala yang tersirat dan terkandung dalam plot-plot kisah ini.

Anak-anak itu bukan anak-anakku...juga bukan anak-anak dia. Namun anak-anak itu adalah sebahagian daripada ikon dalam jalan cerita hidup kami. Anak-anak itu kami didik, dititipkan sementara untuk kedua-dua aku dan dia menumpang kasih sayang dan perhatian. Anak-anak itu bukan milik aku mahupun dia tetapi dipinjamkan sementara menghiasi rona-rona hidup aku dan dia. Mungkin dia tidak sedar semua ini namun anak-anak itu yang menjalinkan tautan kasih antara aku dan dia dalam ukhuwah Islamiah.

Anak-anak itu mengajar aku ketabahan. Anak-anak itu terdiri daripada beberapa orang anak gadis dan beberapa orang anak teruna. Aku sangat senang dengan anak-anak itu walaupun tidak banyak terluang bersama mereka.

Anak gadis itu misalnya, punyai keazaman yang tinggi. Namun kesempurnaan yang diharapkan tidak ditunaikan ALLAH ketika ini. Mungkin suatu ketika nanti. Anak gadis itu menyesali pengorbanan yang dilakukan? Tidak sama sekali ... cuma dia belum sedar apakah itu pengorbanan. Ia menyakitkan namun membahagiakan. Ia perit dan tak terduga namun ia menyakinkan. Anak gadis itu akan memahaminya biarpun bukan ketika ini...lambat-laun akhirnya ada janji kepastian.

Anak gadis itu takut menerima kekalahan. Bukan kekalahan dalam perjuangan sahaja, malah kekalahan dalam memerangi kedangkalan dalam hatinya. Anak gadis itu perlukan dia, walaupun bukan seperti aku memerlukan dia. Dia ego lebih daripada anak gadis itu. Anak gadis itu inginkan kesempurnaan bersama bantuannya. Anak gadis itu ingin dia menjadi inspirasi dalam hidupnya namun bukan seperti aku yang memerlukan dia lebih daripada sekadar menjadi inspirasi. Dia lebih daripada itu.. namun mungkin anak gadis itu hanya memerlukan dia untuk mencari jalan yang lurus. Tidak seperti aku dan dia. Namun dia juga mungkin sering bersalah sangka dengan segala yang berlaku. Menyalah anggap sanjungan itu sesuatu yang merupakan pengikat kepada dia. Seperti anak gadis itu dia juga bersalah sangka.

Anak gadis itu terperangkap dalam keadaan serba salah kerana dia . Aku ingin sentiasa bersama dia dalam semua perkara, masalah, kegembiraan dan apa sahaja jenis ukhuwah yang sedang kami bina... Dalam mengharungi jalan-jalan berliku tentu dia merupakan contoh seseorang yang dapat menjadi ikutan..aku dan anak-anak itu.

Dia menjadi idola dalam hidup gadis itu. Idola yang bukan seperti orang lain sangkakan. Anak gadis itu memberontak kerana kecewa dengan dirinya sendiri. Aku sering bertanya kepada anak gadis itu tentang apakah nilai ikhlas dan pengorbanan. Juga beberapa hal yang belum masa anak-anak itu tahu. Namun anak gadis itu masih kabur dengan kepastian itu.

Namun dia lebih daripada idola buatku..sejak bertahun-tahun dulu. Lebih daripada inspirasi..mungkin musuh yang secara diam-diam meneladaninya. Namun kini, anak gadis itu membuatku berfikir. Siapa dia kepada aku. Siapa dia dalam hidupku. Aku tidak sekali-kali hanya mepertahankan dia ketika dia sedang 'menyakiti' orang lain. Namun aku juga tidak boleh menyebelahi anak gadis itu juga.
Dia umpama segala-galanya yang aku harapkan kepada seorang lelaki yang sangat kudambakan dalam hidupku. Hanya sebagai contoh mukmin yang baik dan patut dicontohi. Semoga dia tahu hakikat sebenarnya. Suatu ketika dahulu dia yang kuharapkan dapat membimbingku dan beriringan menuju jalan ke syurga. Dia patut sesempurna mungkin. Walaupun bukan lagi kini. Semoga dia dapat membimbing orang lain sebaik mungkin. Namun jika dia tersilap, adakah aku akan hanya membiarkannya. Menjadi harapan kepada aku... kepada anak-anak itu juga. Jika dia dipandang rendah di minda dan duduk paling rendah dalam hati aku dan anak-anak itu bagaimana dia dapat bertindak menjadi pemimpin hidup kami. Kata anak gadis itu... dia adalah contoh bakal teman hidupnya.. bukan dia, tapi seperti dia... Tetapi kini, anak gadis itu kecewa... anak gadis itu menolak dia, atau sesiapa seperti dia.

Berbanding dia dalam hatiku... Biarpun orang tidak akan memandang tinggi kepada dia, tetapi dia tetap unggul dalam hatiku ini. Aku ada dia dan menerima dia seadanya. Kerana tidak ada seorang manusia pun yang begitu sempurna. Aku tidak mengharapkan lebih daripada yang ALLAH berikan kepada aku berwahanakan dia. Dia lambang peribadiku...biarpun orang lain tidak tahu bagaimana tetapi aku memang tahu. Sebagaimana junjungan SAW yang kita cintai. Namun dia bukan baginda. Dia cuma tempat aku bersandarkan suatu harapan. Harapan kepada cinta aku kepada seorang dia, untuk memandu aku ke sisi Tuhanku dengan redha dan penuh taqwa. Seorang seperti dia yang dapat menentukan kebenaranku perjuangkan. Semoga dia tidak bersalah sangka.

Selagi dia berada di jalan yang benar maka dia tetap unggul di hati aku. Aku tidak mahu dia tewas kerana sedikit kelemahan itu akan meletakkan dia jauh dari hati aku dan anak-anak itu. Semoga dia adalah yang terbaik untuk kami.
Dia sebenarnya bukan sesiapa. Insan sederhana dan beriman kepada pencipta dengan cinta yang tulus. Dia seorang yang membuktikan segala perjalanan itu dilalui dengan permulaan dan ketetapan hati menjaga solatnya. Itu adalah dia yang ada dalam hati aku ini. Kini, dia juga ada dalam hati anak-anak itu. Bukan sahaja di hati orang-orang yang dia sayangi. Malahan dalam hati orang-orang yang bertaqwa dan berjuang dan berlumba-lumba ke jalan taqwa. Aku tidak mahu kerana sedikit kekurangannya, orang akan meletakkannya sebagai seorang yang tidak berdaya. Semoga dia akan sentiasa bersabar, redha, tabah dalam meneruskan prinsip dan perjuangannya..biarpun dibenci orang yang akhirnya membibitkan kasih di hati orang-orang yang mencintai ALLAH....

Anak-anak teruna itu juga, menjadikan dia idola... sumber inspirasi untuk perjuangan yang bakal dilalui. Aku seperti juga mereka, amat redha kepada dia. Doa kami, jika adalah segala kebaikan yang boleh didapati di dunia ini dalam satu-satu masa semua tertumpu kepada aku dan anak-anak itu. Mungkin dia tidak pernah mengetahui....bahawa apa pun keadaan dia, aku dan anak-anak itu sanggup menerima dia. Ya Allah, dengarlah permohonan kami ini... jadikan dia seorang yang berhemah, berhikmah, cemerlang dalam semua hal termasuk sahsiah diri. Semoga dia tetap unggul di hati orang-orang beriman dan menjadi seorang dia yang sentiasa berjuang ke jalan Allah. Tidak jemu memberi didikan dan pengajaran. Bukan kepada Aku, anak-anak itu...terutama mendidik isteri dan bakal anak-anaknya menjadi sesempurna mungkin sepertinya. Semoga Allah akan memberikan kepada dia kebahagiaan dunia dan akhirat. Aku tentu menjadi orang yang paling gembira sekiranya dia dan anak-anak itu dalam kebahagiaan dan keredhaanmu, ya Allah..

Aku teringat lirik satu lagu..
'Andai ku tahu, akan tiba ajalku...'
Andai kita mengetahui segala sesuatu itu, maka kita tidak perlu untuk bersusah payah untuk mencapainya. Malangnya kita tidak tahu dan tidak akan tahu akan segala sesuatu yang akan berlaku di hadapan kita, walau sesaat pun.. hanya DIA, ALLAH yang maha Mengetahui.

Maka disebabkan ketidaktahuan itu, aku , dia dan anak-anak itu perlu berusaha. Biarpun matlamat kami mungkin berbeza. Tiada satu pun di dunia ini akan dapat dicapai dengan mudah. Namun semoga tidak pula kami lupa akan semua matlamat itu akhirnya akan terus kepada menuju ALLAH yang satu.


Kata Luqman Al-Hakim : " Hai anakku, ketahuilah sesungguhnya dunia ini bagai lautan yang dalam, banyak manusia yang karam di dalamnya. Jika kau ingin selamat daripada karam..layarilah lautan ini dengan sampan yang bernama taqwa, isinya iman dan layarnya tawakkal kepada ALLAH."

Itulah hakikat kehidupan.. Aku ingin dia menjadi nakhoda yang bertaqwa dalam pelayaran itu, mengemudi perjalanan dengan penuh keimanan dan sentiasa tawakkal dalam membuat keputusan. Namun dia tidak akan bisa mengemudi layar dan kapal itu sekiranya anak-anak kapalnya..aku, anak-anak itu dan mereka tidak saling berkerjasama dan berganding bahu mendayung bersama-sama, menegakkan layar dalam pelayaran itu. Semoga dia akan sentiasa menjadi nakhoda yang berkaliber, untuk membolehkan hala tuju dan matlamat pelayaran ini sentiasa tepat. Semoga jika ada ribut dan taufan, lautan yang bergelora dan hujan lebat tidak menggugat kelancaran pelayaran. Banyak anak kapal yang perlu diterajui...kerana selain sebuah kapal ini, akan ada kapal lain yang lebih utama untuk dia kemudikan.
Aku sedar...untuk mendapat kemuliaan itu bukan suatu yang mudah. Jika mulia yang dicari, maka besar dan sulitlah perjalanannya. Dalam mengharungi kehidupan ini, semoga segala pengalaman manis dan pahit dapat kami sandarkan pengetahuan yang mematangkan dan setiap kepayahan, kesukaran, kesulitan akan menyokong aku, dia dan anak-anak itu juga mereka yang bekerjasama sentiasa tabah. Semoga setiap langkah akan ada makna yang tersendiri..InsyaALLAH.
Aku berharap catatan ini tidak akan disalahertikan kerana bukan tujuan aku untuk mencampuri atau menyentuh peribadi mana-mana pihak. Aku sebenarnya bimbang apatah anak gadis itu telah menyedari yang dia diperkatakan... mungkin dia juga. Kepada mereka, ukhuwah Islamiah itu lebih indah daripada bersangka-sangka dengan niat seseorang. Allah Maha Mengetahui. Taqwa itu tidak diukur dengan kemuliaan dunia semata-mata tetapi keikhlasan hati kerana Allah. Bagiku tiada salahnya, kita menyatakan apa yang benar dari hati kita. Cuma kadangkala kebenaran itu pahit, menyakitkan dan mengaibkan. Semoga khabar-khabar baik akan mengiringi ukhuwah dalam hidup kita. InsyaALLAH..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan