Rabu, November 13, 2013

MENERIMA SESUATU UJIAN DENGAN PENGAJARAN BUKANLAH SESUATU YANG MUDAH...

 Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...
Hari ini aku hanya ingin mencatat tentang sesuatu dan semoga pengalaman ini dapat memberikan suatu nasihat bernas kepada semua yang membaca dan sahabat yang sedang melalui beberapa ujian dalam hidupnya.
         Hakikat hidup ini memanglah bukan mudah. Cara hidup kita juga berbeza dan sering menimbulkan pelbagai karenah yang tidak terduga oleh kita sendiri. Allah memberikan ujian sebagai salah satu cara mentarbiyah diri kita sendiri. Begitulah dengan diri ini. Sebagai seorang perempuan yang dikatakan lemah sebenarnya kita mempunyai kekuatan sendiri. Kekuatan yang seringkali tidak kita sedari. Maka cubalah berusaha untuk melalui ujian itu dengan tabah. Berusaha melaluinya dan bukan melarikan diri. Datukku pernah menasihatiku, begitu juga bapa... apabila kita melalui sesuatu ujian itu, kita sebenarnya mempelajari sesuatu ilmu yang di dalam terselit pengajaran yang adakalanya biarpun lambat kita sedari tetapi sangat berguna.  Sewaktu aku kecewa dengan Zaki Malasie dahulu, walaupun bukan sebenarnya kecewa... masa muda ketika itu, aku cuba untuk lari. Bapaku berkata: "..jika hari ini kau lari anakku, kau akan berlari selama-lamanya. Jadi, berhentilah... hadapi kenyataan itu biarpun payah, kerana jika kau berjaya melaluinya.. kau mempelajari sesuatu. Akan datang apabila ujian yang sama kau lalui, segala-gala akan jadi mudah.. Dan jika ada ujian baharu selepas itu, hadapilah dengan lebih tabah. Setiap masalah mungkin tidak sama untuk ditangani namun kau sudah punyai senjata dan cara untuk menghadapinya dengan lebih berani dan yakin. Selepas segala-galanya itu kau lalui, kau akan tahu indahnya hidup ini kerana semua ujian yang telah berjaya kau lalui."


        Biarpun bapa sudah tidak bersama-sama kami lagi di dunia ini, namun bapa adalah lelaki yang aku kagumi semasa hidupnya, dan sentiasa aku kasihi dan sayangi selama-lamanya. Pemergian bapa merupakan kehilangan yang besar buatku, namun aku bersyukur walaupun tidak dibesarkan bersama-sama adik-beradik lain, bapa tidak pernah mengabaikanku. Oleh sebab itu, bapa adalah penasihat terbaik buat. Bukan pula dia seorang yang hebat, kaya, tampan seperti yang orang lihat pada kebanyakan lelaki hebat... hanya insan biasa yang sederhana.. namun hebat dalam hati ini. Aku kongsikan banyak perkara dengan bapa, dan kerananya aku belajar juga banyak perkara. Kini, setiap kali aku terjaga dari lenaku pada waktu dinihari, ada kalanya aku menitiskan air mata teringatkannya yang tidak pernah lupa membelai anak-anak ketika hidupnya dulu. Lena kami adik-beradik, beserta belaian dan doa daripadanya. Walaupun aku hanya tinggal bersama-samanya keluarga bermula usia 16 tahun. 

       Menyebut tentang cinta sesama manusia, bapa berkata.. jangan menyusahkan diri, kerana cinta itu akan datang pada ketika ia perlu datang.. namun cinta itu boleh disemai, disuburkan... asal cinta ikhlas dari hati, tiada sebab mengapa cinta itu mesti dibalas atau kenapa mesti kita membalas cinta orang lain...kerana cinta itu sendiri ada sebab dan musabab; juga mempunyai pengertian yang pelbagai... dan hanya cinta itu yang memahami cinta... Keliru bukan? Pastinya... namun rasai kehadiran cinta itu dahulu maka kita akan sedar kita sememangnya sentiasa dalam cinta. 
       Rupa-rupanya hidup kita sebenarnya adalah cinta itu sendiri. Segala-gala yang berlaku dalam hidup kita berkait dengan cinta. Namun pengajarannya bagi setiap orang pasti berbeza. 

Al-Fatihah, semoga bapa akan aman di sana dan ditempatkan dalam golongan yang diberi rahmat dan dalam golongan orang yang soleh.

      Catatan seterusnya aku tujukan untuk beberapa rakanku yang ketika ini sedang melalui ujian dalam hidupnya. Bukan aku memandai-mandai namun aku sengaja berkongsi kisah hidupku ini buat kalian, semoga boleh dijadikan sedikit panduan buat kalian.  Kisah hidupku yang bukan indah namun masih dapat menjadi warna-warni yang menghiasi hidup bermakna.

     Dalam mencari pasangan hidup ada antara kita yang diuji dengan pelbagai kepayahan. Selalu menjadi umpat keji apabila seseorang wanita itu lambat berkahwin atau tidak mendapat jodoh hingga ke lanjut usia. Setiap wanita sentiasa diasak dengan pelbagai tohmahan dan umpatan kerana belum mendapat jodoh. Dan segala ini aku sandarkan melalui pengalaman diri ini. Hingga kini, aku belum diberikan jodoh yang bersesuaian oleh Allah, biarpun pengalaman 'cinta' itu telah berulangkali aku lalui. Dan sudah banyak juga ujian yang aku lalui kerana itu. Setakat ini aku masih dapat menjalani kehidupan ini dengan tabah dan dapat melalui pelbagai fitnah dan tohmah.. Memang buka mudah untuk melalui tetapi bukan juga sukar melepasi keadaan sukar itu selagi Allah bersama-sama kita. Allah pasti ada bersama-sama kita, itu memang hakikat... tetapi kita seringkali terlupa dan jarang menepati janji untuk bersama-sama Allah. Kita sering melalaikan solat dan selalu mengabaikan  perintah Allah walaupun dalam keadaan sedar. Siapa yang ingin kita persalahkan. Allah menguji kita kerana DIA tidak mahu kita meninggalkan DIA. Dan ujian-ujian itulah pula sebagai tanda bahawa Allah menyayangi kita maka seharusnyalah kita bersyukur.


       Maka di sini aku ingin berkongsi banyak dengan rakan-rakanku yang sedang mengalami dilema kerana jodoh yang tidak kesampaian, belum tersurat untuknya dan jika ada jodoh, jodoh itu singkat sekali. Aku ingin berkisah ketika aku begitu terkejar-kejar Abid suatu masa dahulu... lantaran cinta aku pada Zaki Malasie tak pernah aku lafazkan, tiada sayang penghias bicara, tiada cemburu mengukir rasa kasih... maka dia bersalah sangka. Selepas tiga bulan perkahwinannya baharulah aku mengetahuinya, betapa perkahwinannya hanya dirancang untuk melihat reaksi aku yang dianggap tidak pernah mengasihinya. Namun ketika itu semua sudah terlambat dan ketika itu rasa cinta kepada seorang lelaki terus menjadi pudar. Sebelum perkahwinannya, hati aku sudah mula hambar, maka aku cuba juga mengagahi hubungan itu walaupun pada dasarnya dia sudah pun mengkhianatiku apabila rakan sekampung, dan ayah rakan itu merupakan rakan baik bapa ketika itu. Bapa berterus terang tidak menghalang aku jika aku masih memilih Zaki, namun bapa kata... jika kebahagiaan kita akan menyebabkan orang teraniaya, maka lupakanlah cinta itu, kerana tindakan itu lebih baik... daripada kita sentiasa dalam doa orang yang berasakan diri mereka teraniaya. Aku ingin memutuskan hubungan itu, agar mereka dapat bersatu... Tiada siapa tahu sebab mengapa aku tiba-tiba berubah fikiran, walaupun rasa hambar semakin jelas. Aku mendidik diri mencintainya semula.. hanya kerana aku tidak mahu dia terlibat dalam cinta songsang. Aku sendiri tak pasti tujuan adiknya bercerita tentang Zaki kepada aku ini. Untuk menyelamatkan hubungan kami atau cerita itu adalah cerita benar. Maka akhirnya rasa sayang itu datang kembali buat Zaki. Dan kesimpulannya, sebenarnya cinta itu masih boleh dipupuk semula hanya bergantung kepada niat. Kepada Zaki Malasie, jika kisah cinta songsang itu bukan yang sebenarnya, aku hanya mampu memohon maaf kepadamu. Sesungguhnya, aku tidak mahu membiarkan kau terlibat dalam dosa itu. 


     Untuk cinta seterusnya juga aku tersilap kerana tidak bersungguh-sungguh menyatakan dan menunjukkan rasa kasih dan sayang kepadanya. Hingga dia berasakan aku masih punya orang lain dalam hatiku ini. Hanya kerana aku menyokong hubungannya dengan seorang rakan yang dapat aku rasakan lebih baik untuk dia. Sebagaimana dia menganggap beberapa orang rakannya yang lain lebih baik untukku. Siapa kita untuk menentukan apa yang lebih baik, untuk siapa pula sesuatu itu lebih baik.
       Dan pada hari pernikahannya dengan gadis yang bukan rakanku, baharulah aku tahu dia hanya ingin mengujiku. Malam itu, ketika aku bertanya kenapa dia masih di tempat kerja, tiba-tiba dia meminta aku membuat pengakuan bahawa aku sebenarnya menyayanginya. Jika aku berkata iya, maka dia tidak akan meneruskan pernikahan itu. Memang aku sangat sayang akan dia.. Cinta? Aku tidak pasti. Tetapi aku mengatakan tiada rasa sayang dalam hati ini kecuali hanya kepada seorang kawan. Aku akur pembohongan itu kerana pembohongan itu menyelamatkan suatu hubungan suci yang bakal terbina. Sebagai seorang insan, kita patut ada ehsan. Aku percaya tentu Allah akan memberikan aku yang lebih baik daripada cinta yang sebelumnya itu.


       Maka itulah yang terjadi, apabila Abid hadir dalam hidup ini. Aku sememang tidak pernah memandang Abid sebagai seseorang yang boleh mengikat hati ini kepada cinta yang lebih baik daripada kedua-dua mereka terdahulu... dua yang sangat terkesan di hati dalam kalangan banyak yang meluahkan perasaan kepadaku. Hinggalah suatu ketika apabila aku sangat terasa begitu tertarik dengan Abid. Pengalaman yang lalu menjadikan aku terlalu berani meluahkan perasaan hati kepada Abid. Biarpun Abid tidak pernah melayan aku sewajarnya. Pelbagai sekatan yang dirancang, diatur dan dilakukan oleh Abid menjaga dirinya. Aku mengunjungi setiap ruang waktunya dengan sistem pesanan ringkas (sms) yang tidak pernah putus. Hanya tiga kali sahaja dia membalasnya. Abid punya prinsip yang teguh biarpun dia seorang pendiam. Pengalaman yang lalu menjadikan aku tidak segan-segan meluah rasa rindu kepadanya. Dan aku sememang tidak malu mengakui bahawa aku berkali-kali mengajaknya berkahwin untuk mengelakkan dosa yang semakin tidak aku endahkan. Sehingga Abid pernah mengatakan aku seseorang yang tidak bermaruah, tidak menjaga maruah diri.... membuat sesuatu yang tidak menggambarkan aku sebagai seorang yang berakhlak baik. Namun aku sering juga mengganggunya dengan ucapan cinta, sayang dan rindu. 


       Hakikatnya aku sebenarnya tahu diri. Dia juga aku rasa tahu apa yang aku rasakan itu. Namun dalam rasa bencinya  itu masih menjagaku. Betapa dengan Abid aku mengenal erti pendirian, erti prinsip, erti kebertanggungjawaban kepada diri dan oranglain. Maka rasa kasih dan cinta itu semakin mendalam kepadanya. Dan kerana rasa cinta dan kasih itu, maka di hadapan Kaabah aku sujud dan berdoa  panjang supaya Allah bukakan hatinya untuk berkahwin dan menghentikan kegilaanku kepadanya. Aku bermohon Allah alihkan rasa marahnya kepada rasa ehsan kepadaku. Dan ketika Allah memakbulkan doaku itu, aku akur bahawa dia tidak Allah takdirkan buatku.. dan ketika malam dinihari, hari akad nikahnya dengan gadis pilihannya aku bersolat sunat syukur dengan segala pemberian Allah kepada kami. Aku pada ketika itu masih mencintainya seadanya, sepertimana aku kasih akan Zaki Malasie dan aku sayang akan Ann... pada ketika mereka melafazkan akad untuk gadis pilihan mereka itu. Dan demi rasa cinta aku akan Abid, aku menunaikan segala janji aku kepadanya. Tiada 'gangguan' dalam hidupnya, kerana aku sangat kasih akan dia. Aku ingin dia bahagia... Tentu kalian ingin tahu apakah perasaan yang ada dalam hatiku ini. Jawapannya, rasa bahagia. Kerana Allah memberikan kebaikan kepada orang-orang yang aku kasihi.


    Peristiwa itu telah pun lebih 5 tahun berlalu. Aku masih sendiri... tetapi masih lagi bersendiri. Ada yang bertanya, adakah aku serik. Tiada perkataan serik dalam kamus hidupku dan selepas mereka itu ada banyak lagi lelaki-lelaki budiman menyusup dalam hidup ini. 
     Buat rakan-rakan yang senasib denganku. Jika jodoh itu sangat payah dan sulit untuk kita, atau mungkin tidak tersurat untuk kita dalam hidup kita, janganlah kita menjadi lemah dan terdesak melakukan sesuatu yang akhirnya melukakan hidup kita sendiri.

     Tidak berkahwin itu bukanlah hina. Kita jagailah diri kita agar tidak tercampak ke kancah kehinaan. Kata Abid dahulu aku seorang yang tidak bermaruah dan tidak berakhlak mulia. Aku sebenarnya protes segala perkataannya itu namun aku tidak cepat melatah kerana bagiku, aku tidak pernah meletakkan maruahku serendah itu untuk meletakkan diriku menjadi hina. Aku tahu semua itu nampak seperti aku tergila-gilakannya, namun aku masih ingat Allah. Aku masih punyai iman... bagiku tidak ada salahnya apabila aku merayu kepadanya untuk menikahiku... dan aku tidak pernah menidakkan haknya untuk memilih dan menolak. Dan aku akur semua itu rahsia Allah buatku.


       Untuk rakan-rakan, usahlah melakukan perkara-perkara bodoh hanya kerana kita ini belum berjodoh. Buat apa kita relakan diri kita dipergunakan sewenang-wenangnya oleh orang-orang yang mengambil kesempatan kepada keadaan dan situasi diri kita. Berbangga menjadi wanita solehah dan menjadi iman dan taqwa walaupun jodoh tidak tersurat untuk kita. Jangan kita memperlekehkan diri kita sendiri kerana ejekan orang kepada kita. Bukan mereka yang menentukan syurga kita. Allah yang menentukan darjat kita di sana kelak. Aku ingin menasihatkan rakan-rakan senasibku, jangan mudah terpengaruh melakukan perkara-perkara yang tidak elok, seperti rela dipegang, menurut sahaja kehendak pasangan... memberikan sesuatu yang bukan haknya kerana hanya untuk mengikatnya dan mengharapkan dia berkahwin dengan kita. Tiada lagi istilah jika sayangkan abang, kena buat itu dan ini... apatah lagi merelakan maruah diri tergadai. Berfikirlah, Allah melewatkan jodoh kita, dan kita terpaksa melalui pelbagai fitnah... seterusnya kita melaluinya dengan sabar dan taqwa maka ganjaran adalah lebih baik.


Tiada istilah, aku akan berikan segala-galanya janji aku dapat berkahwin.. Usah pula ada, aku sanggup lakukan apa sahaja, asalkan aku berkahwin.

 Sekali lagi aku tekankan, tiada hinanya jika seseorang wanita itu tidak berkahwin. Banyak sahaja orang di sekeliling kita yang tidak berkahwin tetapi tetap berjaya di dunia dan akhirat. Kenapa kita takut menghadapi masa depan dengan gelaran andartu, andalusia, bujang terlajak dan seumpamanya itu.

Usahlah pula kita, dek terdesak memilih seseorang yang tidak elok buat kita. Dan ada antara kita senang-senang ditipu hanya kerana ingin menjadikan lelaki itu pasangan hidup kita. Tiada makna memilih seorang yang tidak menjaga solat misalnya, walaupun dia kaya dan kacak sekalipun hanya kerana malu dengan status andalusia yang kita pegang.  Jika ada yang mengatakan kita terlalu memilih biarkanlah.. tidak ke mana sudahnya. Memang seharusnya kita memilih pasangan hidup kita.. maka tidak timbul alasan terlalu memilih itu suatu penghinaan. Rasullullah juga menyarankan kita memilih pasangan yang akan kita kahwini. Kita perlu menyelidik latar belakangnya, melalui bapa kita, saudara-saudara lelaki kita, rakan-rakan dan kenalan sama ada di pihak kita mahupun di pihak dia.


        Sebenarnya aku menulis isu ini untuk beberapa orang sahabat yang sedang melalui saat-saat sedih ketika ini. Tersalah pilih pasangan, terdesak mencari pasangan, terlalu berharap mendapat pengganti ketika dilukai, sehingga memungkinkan mereka tersalah pilihan berkali-kali. 
Aku bangga sebagai aku, aku tidak cepat melatah. Kerana ada dalam pengalamanku, ada beberapa kenalan yang sanggup bertemu pengamal perubatan tradisional yang salah. Ada antara mereka yang dicabul dan dinodai hanya kerana kononnya mereka perlu membuang sial yang ada pada badan terutama pada tempat-tempat tertentu, yang pastinya sulit. Dan aku juga pernah melalui pengalaman itu sebenarnya. Cuma dengan rasa curiga yang kuat, keyakinan kepada pentingnya maruah diri, juga ingat akan dosa dan kemurkaan Allah... Alhamdullillah, aku terlindung daripada musibah itu. Waktu itu aku sangat muda dan aku hanya mengikut seorang rakan tanpa sebarang wasangka. Kes itu berlaku ketika Ann mula mendekatiku dan aku masih ada hubungan cinta dengan Zaki Malasie. Waktu itu juga aku tahu rakan itu menyukai An dan dia menggalakkan aku untuk 'mengikat' Zaki. Aku amat bersyukur kerana Allah mencampakkan rasa curiga yang tinggi dalam hatiku ini dengan syarat yang diminta... Waktu ramai-ramai orang itu masukkan jin jenis ular melalui keningku. Katanya, supaya yang memandangku akan tertarik denganku. Pada waktu lain dia meminta aku datang sekali lagi dengan beberapa pesanan. Dia kata aku kena dia mandikan supaya dia boleh 'mencuci' tempat tertentu supaya pasanganku kelak tidak lari dan dia akan masukkan sesuatu dalam tubuhku supaya aku sentiasa muda dan cantik. Huh, gila bukan? Ketika aku menelefonnya dan menyatakan bahawa aku tidak akan meneruskannya, orang itu memaki aku dan mengatakan dia akan membuat aku tidak akan berkahwin kelak. Dan jika kerana perbuatannya itu, aku tidak berjodoh sehingga kini...aku reda. Reda dan bersyukur kerana maruah diriku masih terpelihara dengan baik sehingga kini. Aku bersyukur kerana aku Allah pelihara daripada perkara-perkara mungkar. Aku bersyukur kerana terselamat daripada melakukan perkara-perkara bodoh seperti itu.
Kini, jin jenis ular itu telah pun berjaya dikeluarkan oleh seorang Al-Hafiz yang menawarkan ikhtiar kerana pada pandangannya jin itu telah menutup auraku dan juga menjadikan aku seorang yang rendah diri.


Alhamdullillah, akhirnya aku meluahkan juga hal ini, hanya kerana aku tidak mahu ada kalangan rakan-rakan terperangkap dengan idea bodoh untuk membuang sial dan menarik jodoh dengan cara mudah dan cepat. Ingatlah jodoh itu rahsia Allah... maka usah terlalu taksub mengganggap diri sebagai hina kerana tidak ada jodoh. Catatan ini hanyalah perkongsian untuk rakan-rakan agar tidak tersilap langkah. Banyak pengalaman yang boleh kita baca, dengar dan dijadikan pengajaran. Hal yang boleh dielakkan, kita elakkan. Kecuali sudah takdir kita sebegitu apa yang boleh kita buat. Namun kita perlu sentiasa berdoa agar takdir buruk itu tidak menimpa diri kita. Takdir mati sahaja yang tidak boleh kita ingkar.. yang lain Allah telah pun memberikan firman bahawa boleh berubah dengan berdoa bersungguh-sungguh  memohon. Allah pasti memakbulkan doa kita. Hanya tidak tahu lambat atau cepat. Jika lambat pasti ada hikmah di sebaliknya. Alternatif bertemu bomoh, dukun... jika boleh dikatakan alternatif itu lebih membawa mudarat, terutama yang terpesong daripada mengamalkan suruhan Allah dan menggunakan jampi-jampi yang bergantung kepada makhluk dan bukan pada Zat yang sebenar. Ada antaranya menggunakan juga ayat al-quran namun menyalahgunakannya dengan cara mengubah ayat itu sesuka hati. Semoga kalian tidak tertipu. Dan mempercayai semua itu adalah syirik, dan menyakini yang berlaku selepas itu jika berjaya kerana kehebatan selain Allah, menggandakan syirik itu. Nauzubillah....


Kasihanilah diri kita ini... jangan dengan sengaja merosakkan diri hanya kerana sesuatu yang tidak kita perolehi sebagaimana diperolehi orang lain.
Biarlah sedikit tetapi berkat daripada banyak tetapi lagho dan sia-sia, apatah lagi jika berdosa besar.
Semoga sedikit pengalaman ini dapat dijadikan panduan kepada rakan-rakan mempertimbang keputusan yang akan diambil.
      
Oh ya... ada satu lagi. Ada kalangan kita yang terlalu mementingkan cinta pertama kononnya. Cinta pertama tidak mungkin dilupakan, cinta pertama kekal ke akhir hayat. Semua itu hak individu. Namun cinta boleh wujud berkali-kali.. mungkin nilainya tidak sama. Ada antara kawan-kawan yang mempersoalkan pasangan tidak mencintainya sepenuh hati kerana dia bukan cinta pertama pasangannya. Sedarlah cinta yang berasaskan cinta kepada Allah dan RasulNya adalah cinta abadi.. tidak ada hebatnya cinta pertama itu. Jika ditakdirkan cinta pertama itu terlalu indah, mungkin ada lagi banyak cinta lain yang lebih indah.. Cinta sesama manusia cinta sementara, tetapi jika disandarkan kepada Yang Maha Esa... cinta ke berapa kali sekalipun tetap indah. Dan lebih indah lagi apabila cinta itu dibajai selepas berkahwin.


Cukuplah sudah rasanya catatanku kali ini. Yang baik jadikan panduan, yang buruk jadikan sempadan. Siapalah kita jika tidak mendapat tempat yang baik di sisi Allah. Hebatnya kita di mata dunia, akan bertuah jika kita hebat di sisi Allah. 

Semoga rakan-rakan yang membaca terutama yang sememangnya catatan ini ditujukan untuknya, akan mendapat sedikit nasihat melalui pengalamanku itu. Aku tidak malu menulis di sini, jika catatan ini memberikan sedikit manafaat yang boleh difikirkan oleh kalian. Aku juga sungguh bersyukur dengan apa yang dilalui dan aku masih dapat membelenggu diriku daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang Allah. Aku berdoa semoga Allah sentiasa memelihara diri ini daripada segala keburukan. Aku juga berdoa dan berharap, sekiranya aku terlalai, semoga ada yang menasihatiku daripada tersalah langkah, Insyaallah.
Wassalam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan