Rabu, September 04, 2013

DI MATAKU, DI HATIKU, DI JIWAKU HANYA ADA KAMU...

Melalui hari-hari yang semakin senggang kadangkala menyebabkan kelekaan yang panjang. Apabila tiba-tiba aku teringatkannya kembali dia yang ada di hadapanku namun semakin jauh dari hatiku. Bukan membuangnya dari hatiku ini. Aku masih menyayanginya namun tiada gunanya untuk mengekalkan rasa rindu, sayang dan kasih itu lagi dalam hati ini. Mungkin tiada salahnya, tapi masing-masing mempunyai tanggapan dan pendirian yang tersendiri. Aku juga tidak menafikan kadangkala aku berasa janggal untuk meneruskan apa yang pernah aku lalui itu walaupun sejarah itu tidak sesekali akan berubah.  Hari ini aku dimaklumkan apabila sesuatu itu tidak berlaku kesempurnaan dia tidak akan sesekali memberikan apa-apa komen. Menerima apa yang dariku ini seadanya. Aku tidak boleh menaruh harapan, atau mengimpikan sesuatu yang tidak menjadi milikku lagi. Dahulu aku melepaskannya seikhlasnya. Dan aku tidak akan meminta atau mengimpikannya kembali. KAU yang Maha Mengetahui segala-gala, ALLAH. Maka aku insan kerdil ini bersyukur dengan segala sesuatu yang aku pernah ada dan miliki sehingga kini. 

Buat dikau yang masih ada dalam hati ini,
       Kita perlu akur bahawa kita tidak ditakdirkan bersama. Dan aku juga sudah reda dengan semua yang telah ditentukan olehNya. Namun usah bimbang kerana aku masih lagi menyusun doa-doa kesejahteraan buatmu.... biarpun jika hari ini dikau tidak lagi mempedulikanku lagi. Kau cinta terbaikku... dan aku sudah memaklumkannya kepadamu... dan itu masih hakikatnya, sehingga mungkin jika ada yang lebih baik daripada cintaku kepadamu itu hadir menggantikan kedudukan rasa hati ini kepadamu. Namun usahlah jika aku ditakdirkan terdapat kekurangan dikau menutup bicaramu daripada memberitahu yang betul dan sesungguhnya aku rela mendengar yang pahit dan menyakitkan itu asalkan segala-gala itu benar. Kau harus tahu, aku tidak akan dapat hidup berjaya dengan sebenarnya, jika ada penipuan walaupun kecil dalam hidup ini, Dan, aku mengharapkan sesungguhnya jika kau benar-benar menyayangiku maka berkata benarlah biarpun itu sesuatu yang amat menyakitkan kelak. Kita sememangnya manusia yang tidak pernah sempurna. Hakikat hidup kita juga tidak sama... namun aku berterima kasih kerana kau suka menerimaku kini seadanya sebagai seorang rakan.... lebih daripada kau menerima aku saat aku melafazkan rasa cintaku kepadamu. Semoga kau akan kekal dalam bimbingan dan kesejahteraan yang diberikan oleh Allah. 

       Buat yang bakal pergi meninggalkan kami. Aku hanya menzahirkan rasa hati ini. Mungkin tidak nampak oleh orang lain segala yang berlaku kepadaku  hal-hal berkaitan dengan kamu... Aku menghormati dan menyenangimu.. namun sejak kehadiranmu, terasa dalam hati ini aku tidak begitu disenangimu. Aku memang tidak seperti mereka... aku juga tidak suka untuk menjadi seperti mereka. Mendekatimu dengan pelbagai cara dan karenah. Atau mungkin mengambil kesempatan atas kebaikanmu. Ada yang berkata takut dan gerun denganmu... tetapi dalam masa yang sama sering ingin bertemumu.. Sedangkan aku sering berasa jemu kerana kamu sering bertamu dalam mimpi-mimpiku. Aku rasa ralat malah terkilan dengan layanan kamu di realiti tetapi diberikan layanan baik dalam semua mimpiku tentang kamu.. Aku rasa cuak setiap kali kamu memberikan kata-kata meminta aku tidak berada berdekatanmu walaupun aku punya urusan denganmu. Mungkin aku tidak seperti mereka, sama ada status atau kedudukan namun aku masih punya hati dan perasaan yang sering berasakan ketidakadilanmu dalam melayan orang-orang sekelilingmu.... maka setiap kali kita berpandangan, hanya ada pandangan sinis yang entah mengapa kita talakan kepada masing-masing. 
        Ketika kamu dalam dilema, aku bermimpikanmu... waktu kamu menerima sebarang perubahan, aku bermimpikan kamu... Ketika kamu bakal mendapat beberapa ganjaran, aku bermimpikanmu.... sehingga sebelum kamu mengumumkan pemergianmu, aku telah bermimpikan hal itu.. Apakah di mataku, di hatiku, di jiwaku ini....hanya ada kamu?  Rasanya tidak...

Sebelum kamu pergi, aku ingin memohon kemaafan kerana aku tidak rasa kehilangan seperti mereka yang lain... namun aku sangat menghargaimu. Aku sangat berterima kasih kerana kamu telah menambah warna-warni dalam hidup ini. Doamu akan ada yang lebih baik, mungkin lebih kacak menggantikanmu.... dan tidak siapa tahu tiba-tiba aku rasa ingin ketawa mendengarkanmu... apakah itu yang kamu harapkan dengan perjalanan hidup kita ini... yang indah, yang baik... semua itu bukan ukuran. Semuanya sesuatu yang terlalu rumit untuk diperincikan. Cukuplah jika kamu di mataku, di hatiku dan di jiwaku.... dapat menerimamu seadanya. 
         Doaku semoga perjalanan hidup kamu untuk seterusnya akan terus dilimpahi RahmatNYA... 

       Semoga di tempat baharu, semuanya akan lebih baik dan bermanafaat.
Janganlah dilupa kami yang ditinggal ini walaupun ada kalanya pengalaman hidup itu amat memilukan.  Semoga semua kita akan mendapat keberkataan dan kesejahteraan...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan