Ahad, Mac 06, 2011

TERKILAN ATAU MERAJUKKAH HATIKU?

Draf untuk catatan ini sudah beberapa hari aku sediakan, namun mungkin tiada masa dan tajuk yang sesuai aku biarkan sahaja. Hari ini aku punyai sedikit luang masa maka aku tidak mahu melepaskan peluang ini..

Entahlah... semakin usia ini meningkat dan semakin juga umur ini semakin pendek untuk menuju kembali ke sisi Allah... semakin pula cepat terasa dan teruja kepada perkara-perkara remeh sekalipun. Sebenarnya sudah beberapa waktu aku berasa sebegini namun aku biarkan perasaan ini berlalu pergi dengan sendirinya. Malang sekali rasanya sehingga ke hari ini aku masih lagi berasakan perasaan yang berbaur ini.  Sudah beberapa waktu ini aku tidak menitiskan airmata walau apapun keadaannya... cuma hari ini dan semalam aku terasa begitu sayu sehingga aku menitiskan airmata ini. Ya Allah berikanlah kekuatan kepada hambamu ini..

Ya Allah berikanlah aku kekuatan dan kesabaran menghadapi dugaanMu ini... aku tahu seseorang itu tidaklah diuji di luar kemampuannya. Ya Tuhan aku tidak perlu merajuk atau berasa hati kerana satu hal yang kecil itu... Hah, kecil sungguh aku di sisiMU...
Lain yang aku rancang tetapi lain pula yang terjadi. Walau aku tahu bahawa setiap apa yang ditentukan itulah yang terbaik buat aku ini. Kasih sayang dan perhatian itu tidak sepatutnya menjadi rebutan dalam kalangan kami.. tidak sepatutnya sama sekali! Namun aku tidak boleh menolak semua itu... Jauh hati aku disebabkannya. Bertambah jauh lagi apabila aku berasa keutamaan kami itu tidak berterus terang kepada aku.  Astagfirullah Al-Azim.....hanya kerana perkara sekecil itu... Aku berasa sangat kecil dalam kalangan mereka, apatah lagi dengan banyak kelebihan aku miliki namun tidak meletakkan aku di tempat yang sewajarnya. Mungkin hanya aku tidak kaya dan tidak memiliki sebarang kelebihan sebenarnya. Mungkin selama ini hanya perasaan aku ini sahaja yang berlebih-lebihan. Siapa aku untuk berjauh hati dengan darah dagingku sendiri... Ya Tuhan... bimbinglah hati aku ini kepada sesuatu yang lebih menenangkan dan hindarkan rasa berkecil hati aku ini.  Aku tidak cemburu dengan kelebihan-kelebihan yang KAU berikan kepada mereka tetapi entahlah.... aku sendiri tidak tahu mengapa???

Dulu aku pernah sahaja 'mencatat' kepada seseorang.... yakni sekiranya dia merindui aku, maka aku memintanya menjengah aku dalam ruangan ini.  Namun kini walaupun aku tidak mengharapkan dia menjengah ruangan ini, aku masih ingin mencatat sesuatu supaya dia mengetahui...
Hati aku ini tidak pernah berasa sesayu ini...untuk beberapa waktu ini.. Aku mendengar khabar, mendengar cerita...biarpun aku diminta untuk tidak bercerita, namun aku ingin berkongsi sesuatu dalam ruangan ini..
Kata dia yang bercerita, "Sepatutnya seseorang itu apabila sudah berpasangan, pasangannya akan membantu dia untuk semakin bertambah baik dan lebih berjaya. Namun dia kini tidak lebih hebat atau lebih baik dari sebelumnya... malah lebih banyak kekurangannya"
Ketika itu aku hanya mampu tersenyum mendengar cerita demi cerita itu... dalam hati ini banyak lagi kata-kata yang tidak terungkap.. Ketika dia bertanya, tidakkah aku berasa sesuatu... marah dan berkecil hati, kecewa...cemburu, kesal???  Aku tidak menjawab....tetapi memberikan alasan yang kuat kenapa aku dan dia yang bercerita itu untuk membantu dia yang kami sayangi itu... biarpun tahap dan bentuk rasa sayang kami berbeza.. dan aku tidak tahu tahap apakah sayang dia kepada dia itu... tentu tidak sama dengan tahap sayang aku kepada dia pula.. Aku lebih kepada mencintai dia maka aku sering ingin mendoakan kebahagiaan dia.. mungkin dia lebih kepada perasaan bahawa  sidia yang diceritakan itu mungkin mencintai diri dia yang bercerita.  Perasaan itu tidak sama.. Aku mencintai dia, maka tidak perlukan perhatian dia... sekadar mencintainya dan ingin dia bahagia dengan hidupnya... maka tidak akan ada rasa cemburu ataupun tidak akan ada perasaan ingin sesuatu daripada dia selain kebahagiaan dia... jika dia bahagia dengan pasangannya maka itulah kebahagiaan aku pula.. berlainan dia yang merasakan selama ini dicintai, diberi perhatian, tempat berkongsi pelbagai perkara... dan kini selepas dia berpasangan terasa diri terpinggir dan dilupakan dari segala perkara.

Buat dia yang mungkin rasa dikasihi itu... lepaskanlah dia dengan ikhlas.. berikanlah perhatian kepada pasanganmu... USAH lah dikisahkan dia dengan pasangannya.. Itu sahaja nasihat dari seorang kawan ini... Biarlah pasangan itu dengan hidup mereka... tidak usahlah kita menuntut lebih daripada hak yang diberikan kepada kita. Cukuplah setakat apa yang kita miliki.
Yang jelas, aku memang berasa hati... dan rasa terkilan.... kerana dia datang berkongsi cerita tentang dia bersama aku.. Aku sudah tidak perlu tahu.. Entahlah...
Mungkin rasa kesamaan mengasihi orang yang sama itu, memberikan dia rasa aku merasakan perkara yang sama sepertinya... Sebenarnya tidak sama sekali.  Aku melepaskannya dulu ikhlas kerana Allah...tanpa syarat dan aku yang ingin sekali melihat dia gembira dan bahagia... maka aku tidak menuntut apa-apa selepas itu.  Maka itulah beza antara kita.. aku berasa hati kerana aku dianggap sebagai orang yang tidak ikhlas.  Tidak akan sama perasaan antara kita, walaupun kita mengasihi orang yang sama.
Buat dia, selusurilah catatan ini.
Aku tidak menafikan segala apa yang diperkatakan oleh orang lain kepadamu... banyak benarnya daripada tidak benar.  Cuma dengan rasa cinta sesama manusia yang bersisa dalam hati ini, aku ingin memberikanmu sedikit nasihat... Mungkin sudah agak lama aku tidak menasihatimu... aku tidak pernah melupakanmu, dan aku tidak pernah lepas daripada memberikan perhatian kepadamu.... dan sehingga kini aku lebih senang mencatat daripada berbicara denganmu.
Kasihku... setiap perjalanan baru dalam hidup kita ini akan ada banyak perkara indah yang boleh kita terokai.. semakin jauh kita akan merasainya nikmat perjalanan itu.... namun, perjalanan baru yang indah itu tidak boleh kita pisahkan dengan perjalanan lama yang masih perlu dilalui... Seimbangkanlah dan janganlah kau rampas kebahagiaan yang lalu daripada banyak orang yang lain hanya kerana kau ingin mengejar kebahagiaan untuk kepentinganmu sendiri.
Aku tahu mungkin kemanisan hidup bercinta kerana Allah itu masih terlalu baru kau rasai.... sehinggakan kau agak asyik dengan segala itu... Kau sebagai pemimpin maka kau sepatutnya tahu mengimbangi hidupmu dalam berkeluarga dan dalam menjalin kekeluargaan... yang baru mahupun yang lama. Mungkin kau tidak sedar segala itu... Muhasabahlah semoga banyak masalah akan terurai. 
Kini, aku gembira kau gembira... tidak terikat dengan aku dan masalah aku ini.. dia di sisimu itu tentu akan menjagamu dengan baik... mungkin jika bersama aku, kau yang terpaksa menjaga aku... Mungkin semua itu tidak kau sedari..
Pada aku, tiada apa-apa kekurangan yang boleh meletakkanmu rendah dari sebelum ini... namun aku sudah mendengar banyak tentangmu.. tentang ketidaksungguhan mu dalam banyak perkara... walau tidak kurang yang memujimu... Aku kira tidak layak menasihitimu kini, namun sebagai sahabat... aku ingin menjelaskan... Hiduplah seperti Junjungan kita Sallallahu alaihi wasallam... seperti contoh, idola, dan panduan terbaik sebagai seorang lelaki... adil dalam semua hal, bertambah kewibawaannya dengan kehadiran isteri tercinta, Saidatina Khadijah... walaupun kau dan pasanganmu itu bukan Nabi SAW dan isterinya... supaya tidak akan ada yang memperkatakannya.
Didiklah cinta hidupmu agar dapat menyeimbangi peranannya di sisimu... bukan mengikatmu di sisinya. Dan bukan juga dia memilikimu sepenuhnya...sehingga 'merampas'mu daripada oranglain yang juga berhak kepadamu... Aku tidak mahu menyatakan siapa, namun aku tahu kau lebih tahu... DAN, yang selebihnya itu... kau perbetulkanlah.. aku pasti kau memahaminya.

Aku sememangnya terkilan, 'dibawa' untuk kembali 'menguruskan' hidupmu... banyak lagi yang perlu ambil tahu... apatah dalam keadaan aku mengambilberat tentangmu.
Cukuplah aku mencatatkan rasa terkilan dan mungkin rasa berjauh hati aku ini.. Inilah aku sebagai manusia biasa yang penuh kekurangan dan kelemahan... aku punyai hati yang perlu aku jaga... kerana jika hati yang satu ini berasa kecil.... ia pasti akan semakin lemah... aku perlu menyembuhkannya kembali... mungkin terapi mudahnya dengan meluahkan apa yang berbuku di dalamnya... maka catatan ini aku paparkan.. semoga pengalaman ini memberikan sedikit panduan untuk semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan