Ahad, Februari 20, 2011

MUNGKINKAH AKU DIDUGA SEKALI LAGI???

Seharian berada di rumah hujung minggu ini, aku rasakan agak selesa berbanding sepanjang dua minggu yang berlalu... Hari ini kesihatan aku agak baik... jika sebelum ini pelbagai kesan dan kesakitan aku alami silih berganti namun hari ini aku mula kebah... Mungkin sebab aku sudahpun boleh berbuat sesuatu untuk 'mengubati' diri aku ini... Satu jag air zam-zam yang aku bacakan kepadanya surah al-fatihah nampaknya memberikan kesan baik kepada aku ini... Sakit seharian yang aku tanggung selepas minum air zam-zam itu, memberikan sedikit kelegaan... ditambah dengan minyak wangi yang aku beli pada satu pasar malam yang lalu... yang mana aku hanya melihatnya 2 kali sebelum penjual minyak wangi itu tidak lagi kutemui selepas itu... Aku pun tidak pasti kenapa selalu sahaja peristiwa-peristiwa demikian berlaku kepada aku ini...

Setiap kali aku mengalami sakit yang melampau dan aku sendiri ragui... pasti ada sahaja yang menawarkan sesuatu kepada aku... mungkin secara kebetulan. Ketika aku lalu di hadapan gerai jualan itu, peniaga itu memanggil aku dan berkata, "Kak, cuba minyak wangi ini... Kijang Kasturi yang boleh hilangkan kesan santau dan rasa tidak tenteram dalam dada akibat sihir... kita berusaha Allah yang mengizinkan dan inilah satu ikhtiarnya.. Mujarab jika dengan perkenan Allah..."

Maka langkahku pun terhenti, bukan berminat sangat untuk membelinya sebab banyak minyak wangi di pasaran yang mempunyai identiti yang sama... aura bauan dan wangian itu memberi kesan atau terapi kepada pemakainya.. Waktu itu aku belum mengalami apa-apa masalah kesihatan lagi... Dan kini apabila rasa berdebar-debar dalam dadaku semakin menjadi-jadi malahan keadaan tubuh badanku yang lemah tak menentu itu aku rasai, aku teringatkan minyak wangi itu yang aku simpan dalam beg tanganku selama ini.. Aku sapukan ke bahagian yang sakit.. dan aku titiskan sedikit dalam air zam-zam yang aku minum... Alhamdullillah kesakitan itu beransur hilang...

Bukan satu keanehan kepada aku dengan keadaan aku ini... mungkin orang tidak akan merasakan perkara yang sama... mungkin akan ada yang lebih teruk dari aku ini... Aku sudah biasa dengan keadaan 'disihir' atau mungkin kesan 'santau' lama yang ada dalam diri aku ini... Cuma waktu ini aku tidaklah mengalami muntah darah... batuk melampau dan seumpamanya... Dan jika keterlaluan aku akan melakukan solat hajat memohon kepadaNYA  semoga aku mampu untuk diduga dan diuji sekali lagi... dan aku rasakan permohonan aku kepadaNYA telahpun DIA perkenankan... Terima kasih ALLAH...
Aku tidak mampu menolak kemungkinan aku mungkin ada melakukan kesilapan atau tersalah tindakan atau pertuturan yang tidak disenangi... dan aku redha diuji dan melalui dugaan ini... Mungkin ada sesuatu yang perlu aku pelajari daripada semua yang berlaku ini.

Kebetulan pula ada yang bertanyakan aku lagi... bukan seorang namun beberapa orang... dan aku belum ada sebarang jawapannya ketika ini... dan aku bermohon usahlah mendesak aku ini... jika jalan itu yang aku pilih, aku perlu mengabaikan banyak perkara untuk kepentingan aku sendiri... dan jika jalan ini pula yang aku pilih, maka aku terpaksa mengabaikan diri aku pula... Ya ALLAH, aku tak tahu jalan mana pula yang akan aku pilih... Aku serahkan kepadaMU, dan berikanlah aku petunjuk yang benar dan terbaik.... Semoga aku akan dapat menarik rambut dalam tepung yang tidak memudaratkan kedua-dua pihak , mungkin dalam kisah aku ini, ketiga-tiga pihak yang terlibat....

Mungkin aku diduga sekali lagi....
Kini, dua minggu belakangan ini tidur dan lenaku ditemani dengan pelbagai cerita...kisah... dan tafsiran yang ada antaranya sukar dimengertikan.
Ada juga pada malam-malam itu berkali-kali aku terjaga... apatah kita aku tidak bersih, aku hanya mampu beristigfar dan memohon perlindunganNYA..
Dalam keadaan bersih, aku pasti akan bangun dan menunaikan solat sunat... sekiranya aku tidur kembali, aku akan terjaga sekian kalinya... dan jika aku terus mengaji dan bersolat sunat sehingga menjelang subuh, aku pasti dalam keletihan yang tidak kusangka-sangka... apatah dengan ujian sakit yang aku alami itu.  Semoga segala keresahan itu akan hilang... Aku sentiasa berdoa agar aku tidak akan menghampakan sesiapa... maka aku sentiasa berdoa tiada siapa yang akan berharap atau menaruh harapan tinggi kepada aku lagi..
              
Jika benarlah tanggapan aku ini, aku bermohon kepada yang Maha Mengetahui dan Maha Penyayang itu agar segala dugaan dan ujian yang aku lalui ini akan berkesudahan yang baik untuk semua pihak.

    "Ya Allah, ampunkan kekhilafan aku ini sekiranya ada... Ya, ampunkanlah kealpaan aku ini sekiranya tidak aku sedari... hanya kepadaMU aku bermohon akan segala kebajikan di dunia ini semoga membawa kebajikan di akhirat kelak... Ampunkanlah dengan kelemahan diri ini..."

3 ulasan:

  1. Assalammualaikum ustazah
    Ustazah macam mana sekarang??
    Hati saya meminta2 untuk bukak blog ustazah..
    Maaf lama tak dengar khabar berita.
    Ustazah dekat mana sekarang?

    BalasPadam
  2. Walaikumsalam... Masih di SAMER...
    Agak sibuk sedikit sekarang ni... KAMIL (KAM/KAI) dah bermula. Macam-macam aktiviti dilaksanakan.. Ayie di mana sekarang? Dah habis belajar? Apa-apa hal hubungi nombor lama ya...

    BalasPadam
  3. assalammualaikum
    Sekarang saya di Uniersiti Utara Malaysia
    Saya ambil kos perakaunan.Alhamdulillah.
    Saya baru semester 4.saya ambil degree.
    Insyallah apa-apa nanti saya hubungi ustazah.
    USTAZAH JAGA DIRI OK.BANAYK BERDOA.

    BalasPadam