Jumaat, Februari 18, 2011

APAKAH BICARA DI DADA LANGIT ITU??

Entah kenapa setelah lama tidak mencatat dalam laman sesawang ini, aku memilih tajuk ini untuk aku meluahkan rasa hati aku ini...
Walaupun sebenarnya dalam beberapa waktu belakangan ini, aku mengalami banyak tekanan dan ketegangan dalam hidup aku. Banyak kehampaan dan kekecewaan tentang beberapa perkara yang aku lalui akhir-akhir ini.

Mungkin disebabkan ketidakselesaan dan ketidaksediaan aku berkongsi dengan oranglain maka aku memilih tajuk ini untuk bicara ini... namun yang jelas hati aku ini belum sepenuh tenteram dan selesa. Sejak aku menukar minat aku merakamkan bicara-bicara di langit, aku belajar untuk membaca catatan Allah di muka langitnya itu namun aku masih tidak dapat mengerti dan mungkin tidak akan mengerti apa-apa sekalipun...
Aku merakamkan banyak gambar-gambar melalui kamera digital yang aku miliki beberapa tahun lalu hasil daripada tunggakan gaji aku selama beberapa tahun... masa itu, kamera itu adalah yang terbaik buat aku... walaupun 'cikai' pada oranglain... itulah yang termampu buat aku... Dan sebagai jurukamera amatur, biasalah jika gambar yang aku ambil pun tidak seberapa hasilnya... mungkin bukan secara terancang. Dengan kamera yang sentiasa aku bawa ke mana-mana itu, aku rakamkan gambar-gambar dalam catatan kali ini, seadanya... sewaktu memandu... sewaktu aku bersantai.... sewaktu bersiar-siar.... Adakalanya adik-adik dan anak-anak buah aku yang berada di samping aku yang lebih teruja untuk merakamkann gambar-gambar yang ada. Banyak lagi gambar yang aku rakamkan dan banyak juga antara gambar itu begitu menyentuh hati aku ini. Aku kadang kala terasa begitu berdebar-debar ketika menatap gambar-gambar yang aku rakamkan ini... dan setiapkali itu pula aku sering tertanya-tanya..... APAKAH BICARA DIA DI DADA LANGIT ITU???.
Cukup dengan pelbagai perkara yang berlaku akhir-akhir ini yang begitu menimbulkan kesengsaraan dan kepedihan serta kepayahan buat banyak orang termasuk aku sendiri... namun dengan segala yang berlaku itu masih banyak pula kepincangan yang berlaku dalam dunia ini.

Untuk beberapa waktu ini ketika aku mendengar beberapa rakan yang membincangkan hal-hal Yakjud-makjud, Imam Mahadi, kebangkitan akhir zaman, tanda-tanda kiamat.... kebimbangan, ketakutan... terus-menerus melanda dalam hati aku ini. Entah bagaimana aku akan melaluinya... semoga aku akan dapat meneruskan perjuangan hidup ini dan dapat meneruskan hidupku dalam ibadah yang tulus ikhlas... Entah apa akan berlaku dalam hidup ini... dan aku tidak boleh berputus asa dalam semua hal.


Aku juga berkeputusan untuk menyendiri sementara waktu daripada pergaulan lagho bersama rakan-rakan lain.. Biarlah apapun kata mereka... yang jelas ada sebab di sebalik semua itu.  Biarlah... ada ketikanya nanti atau mungkin tidak akan ada ketikanya... siapa tahu... mungkin aku akan meluahkannya juga..


Biarlah juga hati ini beralah melalui masa berkurangan kesakitannya dari semasa ke semasa... Aku pasti DIA pasti memberi petunjukNYA untuk aku menghadapi semua ini... 


Di dada langit itu mungkin ada cerita yang ingin disampaikan kepada sesiapa yang berfikir... Bukan sahaja melalui peristiwa-peristiwa yang berlaku... sama ada melalui bencana alam dan gejala alam yang berturutan dari semasa ke semasa.   

 Mungkin juga suatu peringatan buat kita semua yang berbangga-bangga dengan apa sahaja yang kita miliki waktu ini sehingga kita mungkin tidak sekali-kali ingin beralah dengan segala sesuatu... yang memungkinkan kita meminta oranglain melakukan sesuatu untuk kita sedangkan kita tidak boleh langsung 'dicuit' oleh segala sesuatu akibat kebanggaan yang ada dalam diri kita. 

Firman Allah dalam surah At-Takaatsur yang bermaksud :
"Bermegah-megahan telah melalaikan kamu, sampai kamu masuk ke dalam kubur. Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu). Dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui. Janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin, nescaya kamu akan melihat neraka jahiim, dan sesungguhnya kamu akan benar-benar melihatnya dengan 'ainul yaqin, kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu),"


Ada ketikanya kita memang terlupa atau tidak sengaja mendabik dada tentang apa yang kita miliki sekarang dan secara tidak langsung membolehkan kita sikap berlebih-lebihan...Banyak pula ketikanya kita tidak sedar akan segala perlakuan itu dan dengan sengaja mewujudkan tanggapan salah kepada diri kita ini... apapun yang berlaku pasti akan ada hikmah di sebaliknya... cuma adakah kita menyedari dan menginsafi akan segala itu...


Setiapkali aku bersendirian menatap ke dada langit, ada kalanya aku terlalu bimbang...  Mengapakah banyak 'catatan-catatan' aneh yang dipaparkan di langit itu... mengapakah sukarnya aku untuk memahaminya... Setiap kali aku melangkah keluar dari rumah, aku pasti melihat ke dada langit... sama ada malam, sama ada siang, sama ada petang, pagi, tengahari.... selalu, kerap dan lazimnya... jika aku melihat langit itu dan dalam dada aku ini ada debaran yang tidak menentukan, maka akan aku hentikan langkah buat beberapa ketika sekira-kira tujuh kali al-Fatihah... sehingga aku berasa tenteram... dan jika dalam benak fikirku semakin berkecamuk, maka akan aku tangguhkan perjalanan aku itu... beberapa masa tertentu sehingga gerak rasa ku ini berasa masa yang sesuai untuk berangkat..


Mungkin ada banyak dalam kalangan kenalan aku sudah tahu beberapa rutin hidup aku ini. Apatah lagi ahli keluarga aku ini... dan aku memang sangat yakin bahawa Allah pasti memberikan tanda walau dengan apa cara sekalipun... sama ada secara langsung atau melalui pelbagai petanda dan isyarat... dan aku juga pasti tentu ada sesuatu yang terpapar di dada langit itu yang dapat menjelaskan sesuatu... gambar-gambar yang aku rakamkan ini adalah hasil minatku merakamkan dengan kamera digital secara tidak sengaja... namun ada juga tersirat dalam hati ini dan sedikit ralat terutama ketika aku tidak dapat merakamkan waktu malam yang indah....


Tentu sekali bicara-bicara di dada langit itu membawa pelbagai kisah dan cerita... dan akhir-akhir ini aku lebih berminat untuk 'mendengar' bicara-bicara di langit daripada mendengar bicara-bicara songsang orang-orang di sekeliling aku ini... Entahlah, kenapa bicara sebilangan mereka kini semakin tidak aku senangi... bicara untuk menjatuhkan orang lain waima sahabat sendiri... bicara tentang keaiban orang lain untuk menutup kelemahan diri sendiri... Biarlah mereka berbicara sepuas-puas... aku sudah tidak suka untuk mengetahuinya... dan semua itu hanya selepas aku sudah berpesan... maka jika pesanan orang kecil sebagai aku terus dibiarkan dan diperlekeh... biarlah si luncai terjun dengan labu-labunya.... aku tidak menyesal jika kehilangan mereka yang dalam hati mereka ada banyak rasa iri dan dendam... dan pada bicara mereka ada kebusukan, serta setiap nasihat dari oranglain bukan apa-apa buat mereka.

Firman Allah yang bermaksud : " Maka janganlah kamu tunduk dalam berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit di dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik." (Surah Al-Ahzab:32)


Aku menjauh dan aku hanya mampu berdoa semoga mereka, terutamanya sahabat-sahabat aku itu akan ingat akan kelemahan itu... Ya aku hanya dapat mendoakan mereka dan berdoa untuk diri aku sendiri semoga dapat menjaga bicaraku dan akhlakku...


Sabda Rasullullah SAW bermaksud : " Sesiapa menghulurkan kepada suatu kebaktian maka balaslah dia, jika tiada apa-apa balasan, maka hendaklah kamu mendoakan kepada... " Riwayat Al-Tabrani...


Namun tidak pula aku ingin membalasi apa-apa kejahatan yang dibuat oleh orang lain itu... sama perbuatan itu secara terang-terangan atau sembunyi-sembunyi... Atas sebab itu aku lebih rela berdiam dan berdoa.... bukan hanya untuk segala kebaktian namun bagi setiap kebatilan, semoga akan berubah dan dalam adab yang baik.. Dan aku lebih redha untuk membaca dan melihat bicara di dada langit itu setiap masa daripada mendengar bicara dusta dan beradu domba...


Inilah aku....dan atas beberapa alasan juga aku tidak mencatat agak lama dalam ruangan ini kerana bagiku, banyak yang bakal melukai hati aku sendiri... Dan apabila aku bersedia kelak pastinya aku akan mencatat dengan pengkisahan yang tidak menyentuh ruangan orang lain hanya berkisar aku dan bicara aku... mungkin juga berkisar bicara di dada langit itu jika aku fahaminya...


Rasanya perubahan kecenderungan ini adalah suatu langkah yang baik bagi aku ini... mungkin kini aku lebih menyendiri dan lebih menumpukan kepada segala tanggungjawab aku yang aku rasakan perlu aku utamakan sahaja... dan aku rasa lebih senang berurusan dengan benda-benda yang tidak bernyawa dan tidak mempersoalkan apa-apa. Bukanlah bermakna benda-benda tak bernyawa ini tidak berupaya untuk mengeluh... mungkin akan ada bicara-bicara yang ada dalam 'kotak fikiran' benda-benda yang tidak bernyawa itu. Namun pasti setiap segala sesuatu di dunia mengharapkan banyak perkara baik yang berlaku.. Cukuplah dengan kita juga bersangka baik dengan segala sesuatu itu juga.. 


Ketidakselesaan kepada banyak perkara ini, menyebabkan aktiviti-aktiviti yang ada ini aku bataskan... Aku juga sudah tidak kerap membantu orang lain... Setiap sesuatu itu pula akan ada yang mempertikaikannya maka menyebabkan aku berkira dalam banyak perkara... dan apabila aku memandang ke langit itu.... aku sering bertanya : "Ya Allah, apakah yang ingin Kau tunjukkan kepada aku ini?"
dan "Apakah bicara di dada langit itu???
"Ya Allah, berilah aku jawapan jika itu yang perlu aku tahu...."





Tiada ulasan:

Catat Ulasan