Khamis, Disember 10, 2009

BICARA RINDU DI HATI INI....

Kesibukan sehari-hari menyebabkan keluangan masa yang ada seperti kosong dan hambar. Sepanjang hari ini aku menghabiskan masa dengan membaca... pelbagai bahan dan menonton televisyen, rancangan-rancangan yang aku kira agak ringan dan santai. Rasanya aku tidak membuang masa dengan tidur semata-mata. Namun aku merasakan hari ini, dan beberapa hari berlalu terlalu panjang dan lambat berakhir. Puas aku menatap laman-laman web dan blog rakan-rakan dan membaca pelbagai isu semasa tetapi masa yang aku gunakan seperti sedikit cuma. Menghabiskan masa dengan pelbagai permainan dalam media elektronik ini juga tidak melekakan aku... Kenapa? Aku sedikit buntu.

Untuk melengkapkan jadual tugasan dan perancangan tahun hadapan pun, sudah banyak yang diselesaikan. Aku ingin menghabiskan masa untuk diri sendiri dan keluarga... namun banyaknya masa yang ada. Ketika bekerja dan melaksanakan tanggungjawab dan amanah yang diberikan, aku rasakan masa 24 jam, 7hari seminggu... tidak mencukupi. Tidur aku pun tidak melebihi 4 jam setiap hari. Hari siangnya fikiranku sentiasa berjalan... Dan, ketika 'cuti' begini, semua itu menjadi satu kerinduan buatku..

Dalam hati aku ini ada debaran aneh... sesekali datang, sesekali hilang... tiba-tiba hadir, tiba-tiba menghindar.....

Sedang aku sendiri mencari-cari sebab bertandang lagi keadaan itu dalam hati aku ini. Mungkin tiada jawapannya. Maka aku melahirkannya di sini... semoga ada doa-doa yang baik mengiringi atau dikirimkan buat aku ini.... menjauhi keresahan yang kembali itu.

Ada ketikanya, apabila kita memiliki sesuatu atau mempunyai seseorang bersama kita... tidak pernah kita hargai. Ada waktunya orang yang kita sayangi pun membuatkan kita gelisah dan tidak selesa bersamanya apatah lagi jika dia, mereka... seseorang yang tidak kita sukai. Namun siapa pula kita untuk tidak menyukai dan menyenangkan orang lain.. Diri kita pun belum tentu disenangi oranglain. Ada masanya kita ingin bersendirian apabila berada dalam khalayak yang banyak....atau berasa sunyi dalam kemeriahan dan ramai suasana. Ada masanya juga kita berasa begitu ceria walaupun kita berseorangan... Ah, dunia....ada pelbagai cerita. Dan, setiap sesuatu itu ada rahsianya... ada kisahnya.... ada hikmahnya.

Mungkin hanya aku rindu akan sesuatu... sesuatu yang aku sendiri tidak tahu. Ingin aku catatkan bicara rindu di hati aku ini kali ini...
Teman-teman...
Mungkin sekali... yang dahulu, yang kini.... semuanya, Mungkin!
Ada antaranya begitu aku rindui... tidakkah mereka ingin bertanya akan khabar aku ini.
Tidakkah mereka ingin bersama dengan aku lagi? Terutama buat teman-teman yang sentiasa berteman dengan aku ini.... waktu payah mereka, waktu sukar mereka, waktu sedih mereka... aku temani, walaupun sebenarnya pada ketika yang sama aku tidak mampu untuk menanggung 'beban' hati aku ini..
Teman-teman yang menganggap aku adalah penyelesai segala kekusutan.... sedang kekusutan aku sendiri tidak dapat aku rungkaikan..
Teman-teman yang menganggap aku pelepas rasa marah dan benci..... sedang aku menjadi marah dan tidak selesa dengan kemarahan dan kebencian mereka...
Teman-teman yang menganggap aku penyejuk dan penghibur hati yang sedih dan lara....sedang aku belum berasa terhibur dan lega...
Ke mana teman-teman itu?
Tiada.... tiada... tiada
kerana mereka telah menyelesai dan merungkaikan segala kekusutan itu.
kerana mereka telah membiasakan diri dengan kemarahan dan menghindarkan kebencian...
kerana mereka telah gembira, tenang dan bahagia....
Sedangkan....
Hati aku ini rindu...
Cukuplah jika dapat melihat kalian....
mendengar khabar kalian.....
tidak perlulah segala kekusutan, kemarahan, kesedihan itu bersama kalian lagi...
Dan aku masih berasa rindu....
Maka sekiranya aku dapat mendengar tawa kalian
melihat kebahagiaan kalian
berkongsian kegirangan kalian....
Juga aku masih berasa rindu...
Setiap kali kata-kata keluar daripada mulut kalian...
Aku rindu untuk mendengar, menyelesaikan, menerima......
malah..
aku rindu untuk memberi juga...
Cukuplah hanya aku yang tahu....
tiadanya kalian mendekati aku, bertanya... bercerita... berbincang...
segalanya sudah pula dalam keadaan baik-baik hendaknya
Maka rindu aku ini sudah terubat juga.
Mungkin...
Aku rindu dia...
Dia yang aku rindu itu....
Dia yang mungkin tidak pernah merindui aku..
Dia yang masih dalam hidup aku, walaupun sudah berlalu...
Mungkin...
Dia lebih merindui aku...
Bukan dalam erti kata rindu itu rindu..
tetapi dalam makna mengambil berat dan mengerti jiwa...
Rindu yang ada makna dan maksud tersurat..
Mungkin....
Dia sangat merindui aku...
Memberi bicara dan kata dua...
Menitip kata dan buah fikiran juga..
Mengalunkan tutur dan nasihat berguna...
Mengasah pena, menambahkan derita dan salah sangka..
Jika ada...
Mungkin...
Mungkin....
Mungkin.....
MAKA,
kerana itu... MUNGKIN...
Aku terasa sangat rindu kepada dia....
Aku terasa dia juga sangat rindu..... MUNGKIN
JIKA
tiada yang baik... tentu ada yang tidak baiknya
tiada yang mulia.... tentu ada yang hinanya
tiada yang hebat... tentu ada yang biasa-biasanya...
tiada yang kuat... yang lemah pasti tetap berkuasa.
Aku juga sangat rindu...
ketika ada yang melawan kata,
ketika ada yang sering bermanja,
ketika ada yang memasamkan muka,
ketika ada yang mengada-ngada...
ketika ada yang berhujah mesra...
ketika ada yang nakal dan bersahaja...
Betapa aku rindu...
biarlah tiada memahami, aku yakin aku rindu..
Tahun mendatang tidak beberapa lama lagi.... Aku pasti akan bertemu kembali. Karenah dan situasi... biarpun bukan orang yang sama... namun status tidak berubah.. Mungkin akan ada kerinduan yang lain kepada keujudan yang berbeza...
Inilah bicara rindu di hati ini.... Masih ada debaran, masih ada kejanggalan, masih ada kekurangan.. Yang patah, pasti akan tumbuh... yang hilang pasti berganti. Biarpun yang datang pasti tidak sama dengan yang pergi.... asalkan kita letakkannya di hati... Rindu pasti sentiasa bertandang lagi...
Dengarlah.... hati-hati yang mendengar dan menerima, bersabarlah.. kerana rindu pasti akan datang lagi... Inilah bicara rindu di hati aku ini.
Wassalam..
dan aku bahagia....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan